Repeterend probleem: afwijking horloge

Mijn nieuwe klokkie (volgens de uitgebreide brochure: maximaal -1 tot +10 seconden per dag) loopt nu, heb hem drie dagen, -7 secconden per dag. Niet echt normaal denk ik gezien de specificaties die de producent zelf geeft.

Zit niet erop te wachten hem nu al te laten afregelen of zo. Horloge anders “plaatsen” gedurende de nacht?

Dank voor jullie zeer gewaarderde tips!

Hoi Warroo, mijn Tissot automaat loopt het nauwkeurigst als ik hem continu draag. Dus zou zeggen probeer hem eens gewoon een hele dag te dragen, kijken hoeveel die afwijkt na bijvoorbeeld 12 uur.

Weet niet als dat ook helpt bij een handopwinder, maar is te proberen natuurlijk. Succes!

Mvg Marco

Dr zitten 86400 seconde in ee dag. Daar wijkt ie er 7 vanaf. Ook binnen de marges die de fabriek aangeeft.
Daarnaast moet een horloge ook inlopen. Duurt paar maandjes. Weet zeker dat ie nauwkeuriger gaat lopen.
Daarbij denk ik dat je gewoon moet betalen voor reguleren aangezien binnen de eisen valt die de fabrikant stelt.

7 seconde is iig erg netjes. Het is geen chronometer…

Maar het horloge van Warroo loopt -7 sec. per dag en niet +7 sec. Valt dus niet binnen de eisen van de fabrikant.

Als je horloge steeds - 7 seconden per dag achterloopt tijdens een normale cyclus (dwz. dragen, 's nachts in rust) gedurende enkele weken, is dat door een goede horlogemaker perfect bij te regelen.

  • of - 7 seconden is trouwens niet zo’n grote afwijking, maar ik begrijp dat je 't zo nauwkeurig mogelijk wil.
    Een mechanisch horloge wijkt ALTIJD af. Zelfs een Chronometer wijkt na enige tijd af als je’m steeds in dezelfde positie laat liggen.

Anderzijds zal de afwijking verschillend zijn naargelang de “rustpositie” . Als je het gewoonlijk in rustpositie “plat” legt (wijzerplaat omhoog), plaats het dan eens gedurende verschillende nachten telkens in en andere positie (kroon boven, onder, wijzerplaat onder enz…) en kijk of de afwijking dan groter of kleiner word.
Zorg wel voor een referentie (bvb een DCF klok of een quartz-horloge)

Ook tijdens het dragen ontstaan er afwijkingen, afhankelijk van de bewegingen die je maakt (snelle, bruuske bewegingen geven meestal een korte versnelling van de balans, zodat het horloge “tijd inhaalt” en kortstondig wat sneller loopt.

Als je die gegevens noteert, dan zal een horlogemaker dat probleemloos via z’n meetapparatuur snel kunnen corrigeren, zodat de afwijking minimaal is.

En als je altijd het juiste uur wil weten dan helpt elk DCF gestuurd horloge (bvb Junghans Mega) je eeuwig verder (zolang er batterijen beschikbaar zijn …) :wink:

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Mechanische uurwerken zijn geen atoomklokken en dus minder precies. In principe is een mechanisch uurwerk zo gereguleerd dat het niet achter loopt - dat kan vervelende consequenties hebben - maar voor. Maar bedenk wat een wonder der techniek het is dat met niets meer dan wat tandwieltjes en zwaartekracht de tijd zo nauwkeurig kan worden gemeten. 7 seconden op de 86400 seconden die er in een dag gaan: een afwijking van 0,008%. Een wonder is het en daarom ook zo geweldig fascinerend. En zeg nou zelf: lig je wakker van 7 seconden afwijking per dag? Who cares! Een horloge gata preciezer lopen door het dragen. Vraag me niet hoe het kan maar het is echt zo. Je schrijft dat je hem 3 dagen hebt. Wacht een paar maanden en als het nog steeds zo is en je er mee in je maag blijft zitten laat hem dan onder garantie reguleren. Strikt genomen valt het buiten de toleranties die de fabrikant zelf aangeeft.

Nee, het is een Grand Seiko, nog meer chronometer dan een chronometer… Maar ik zit inmiddels al op -2,5 per dag… Nu een week om de pols…

Dat gaat de goede kant op (tu) dus gewoon dragen is voor jou Grand Seiko ook het best :slight_smile: