Replica herstellen of niet

Sinds een paar maanden herstel ik horloge in bijberoep.
Wat mij erg is opgevallen ondertussen is het grote aantal vragen voor het herstellen van replica’s.
Dit stoort mij enorm & ik antwoord dan ook altijd negatief op deze aanvragen.

Ik ben toch eens benieuwd welke mening er hier heerst; replica’s aanvaarden/herstellen of niet?

1 like

dat is aan jou lijkt me. Doorgaans zullen de kosten voor herstel hoger zijn dan de waarde van het ‘horloge’.

Precies, of andersom eigenlijk. Als jij voor aanvaardbare kosten een replica weer aan de praat kunt krijgen, prima toch?

Het is gewoon werk, en de kassa moet rinkelen, gewoon doen, klanten wel laten aanbetalen en kostenopgave vooraf geven.

Misschien een extra replica-toeslag rekenen :wink:

1 like

Aan de ene kant liever niet doen, aan de andere kant is het geld dat je kunt verdienen.

Als je het doet vooraf laten weten dat het een nepper is (mochten ze dat nog niet doorhebben) en dat het op eigen risico is.
Het kan gebeuren dat als je het achterdeksel eraf haalt er al het een of ander uit elkaar valt. Die schuld moeten ze dan niet bij jou kunnen neerleggen.

1 like

garak Schreef:

Dit stoort mij enorm & ik antwoord dan ook altijd
negatief op deze aanvragen.

Als je je eraan stoort moet je het niet doen…

1 like

Moest ik jou zijn, Nee niet doen, komt alleen maar erger van. stel je haalt zo een nepper uit elkaar en er gaat van alles extra stuk, wat dan?
Probeer als hersteller een goeie reputatie op te bouwen en kwaliteit te leveren, lijkt me een langere weg maar wel de beste.
groeten roel

zoeon Schreef:

Moest ik jou zijn, Nee niet doen, komt alleen maar
erger van. stel je haalt zo een nepper uit elkaar
en er gaat van alles extra stuk, wat dan?
Probeer als hersteller een goeie reputatie op te
bouwen en kwaliteit te leveren, lijkt me een
langere weg maar wel de beste.
groeten roel

heb zelf bij een juwelier gewerkt. Grote reparaties aan neppers deden we niet ( behalve pushpins vervangen etc. ). Echter batterijen vervangen deden we wel. Ik meldde altijd dat het om een nepper ging. Nou dan waren er wel klanten die zich beledigd voelden en bleven volhouden dat het om een echte ging…

Tsja, zelf werk ik liever ook niet op meppers. Enkel omdat de mindere echt kl*teuurwerken hebben en er geen onderdelen beschikbaar zijn.

Laatste wel een neppe AP voor een klant gedaan, Enkel weer lopend gemaakt, maar verder niets. Maar ja, is wel goede klant, dus dan toch maar doen. Maar goed, deze melde zelf ook al dat het nep was.

Het nare aspect van neppers is vaak dat er een criminele organisatie achter zit die ervoor zorgt dat ze op de markt komen.
Dus los van de schade aan de geïmiteerde merken, wordt er een crimineel netwerk door in stand gehouden.

Wat zou wijsheid zijn?
Niet maken, en dan wordt er misschien een nieuwe nepper gekocht, wat goed is voorde criminelen, maar slecht voor de reputatie van de nepper omdat deze stuk is.

Of wel maken, en zo het aankopen van een nepper uitstellen. Maar hierdoor krijgt de nepper wel een betere reputatie, want deze doet het immers al zo lang, en wordt gewoon gemaakt.

Ik ben blij dat ik me aan 1 merk hou.

Kijk, als mijn Lolex uit asie het niet meer doet dan neem ik gewoon weer een nieuwe mee. Dat kost minder dan laten repareren. Of het moet een batterijtje zijn, dat doe ik zelf.
Alleen, als je tijdelijk Nederland niet uit kan dan wordt het lastig, moet je weer frienden inschakelen.

wordt er een crimineel netwerk door in stand
gehouden.

Goed gezien Robbie409, ook dat aspect is belangrijk natuurlijk de parallelle import moet ook in stand blijven!

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Helemaal eens met SuperC.
Negeren lijkt me, anders wordt dit weer een heel lang oeverloosgeleutertopic. ( 3 x woordwaarde):smiley:

Het gaat alleen niet over een replica in het bijzonder, maar over het repareren ervan. Vind ik toch een andere discussie. Tot nu toe is het ook nog netjes gebleven, dus hopelijk blijft dat ook zo. Je hoeft niet te reageren als je niet wilt.
Als een andere moderator het niet met mij eens is mag het topic alsnog weg :slight_smile:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.