Replica horloges

Hoi forumleden,
De motivatie van dit topic is tweeledig. Enerzijds wil ik even mijn frustratie ventileren, anderzijds ben ik benieuw hoe jullie over dit heikele onderwerp denken.

“Is deze echt?” – is een vraag die we minimaal 100x per maand gesteld krijgen. 99 van de 100 keer is het antwoord nee. De helft van de tijd is het iemand die zijn schoolvriendje wilt exposen en de andere helft van de tijd is het iemand die hem zelf heeft gekocht voor een paar tientjes en wilt weten of hijzelf ontmaskerd kan worden. Meestal ingeleid door: “Ik heb dit horloge van mijn opa gekregen…” Opa’s struinen geen marktjes af in Turkije of China en surfen niet naar een shady site of treurig Instagram account om een fake te kopen en deze na te laten aan hun kleinzoon als ze overlijden.

Als je geen moeite hebt met replica’s laat me dan onderbouwen hoe jij debet bent aan de instandhouding van een schadelijke industrie. Behalve dat die goedkope fake rommel gemaakt wordt in derde wereld landen onder erbarmelijke omstandigheden, heeft het ook nog een kwalijk economisch effect. Ik heb het over diefstal van intellectueel eigendom. Hardwerkende en eerlijke mensen, wellicht creatief met een passie waarvoor ze risico’s hebben genomen, worden bestolen van hun succes. Het kost letterlijk banen. Dat heb jij op je geweten met de aanschaf van een fake. En waarom? Zodat jij je vriendjes voor de gek kan houden dat je meer geld verdient dan zij?

Maar voor de mensen de altijd vragen hoe je kan zien of een horloge echt of nep is. Laat ik beginnen met het volgende: er is niet 1 dead give-away waaraan je altijd kan zien of een horloge origineel is of niet. Mensen die denken dat het te maken heeft met de waterdichtheid, het gewicht of met het tikken die hebben geen flauw idee waar ze het over hebben. Er zijn tal van originele horloges die niet waterdicht en/ of tikken en er zijn voldoende fakes die het wel zijn en een zwevende seconde wijzer. Ook worden fakes express zwaarder gemaakt omdat men dat tegenwoordig associeert met kwaliteit terwijl het vroeger juist lichter diende te zijn. Maar waaraan zie je dan dat een horloge fake is?

In 90% van de gevallen zie ik het niet aan iets, ik zie het gewoon. In 5 seconden. Vergelijk het met je vriendin die je elke dag ziet. Als iemand je dan een foto van een vrouw laat zien die zich heeft verkleed als haar: hetzelfde kapsel, beetje make-up op dan ziet het er voor een onbekenden misschien goed uit maar jij ziet DIRECT dat zij het niet is. Later als je aandachtiger gaat kijken dan zie je dat haar ogen een andere kleur hebben, meer rimpels, dunnere lippen, mist een tand en heeft een monobrauw. Zo zien fakes eruit, niet als je mooie vriendin maar als een vrouw die al 20 jaar aan de crack zit en zich heeft verkleed als haar. En ik zie dat direct omdat ik elke dag 100 horloges vasthoudt.

Maar oke, laten we het hebben over dat slechte gebit en ongewenste haargroei van de fakes tov een origineel exemplaar. En dan heb ik het niet over degene die zo duidelijk zijn dat mijn kat nog ziet dat het een neppe is, zoals niet bestaande modellen: Chronograaf waar Day-Date op staat, of de toppers met spelfouten: Speedmaster proffesional met dubbel F en 1 S. “Winner of the Daytona 24” achterop vind ik ook altijd heerlijk.

First of all; Zwitserse precisie is niet te vervalsen. Often copied, never duplicated. Waar op te letten bij de “betere” fakes die zomaar een paar honderd euro kunnen kosten. Een originele is makkelijk het tienvoudige waard maar het is wel top, een fake moet zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden en dat zie je altijd terug aan de afwerking. Met het blote oog is al goed waar te nemen of eventuele graveringen er diep inzitten of oppervlakkig, gestempeld of gegoten, de kwaliteit van de oppervlakte van de wijzerplaat en staat alles wel strak? Ook de materialen die in echte gebruikt worden zijn hoogwaardiger metaal, en bij gouden horloges komt het zelden voor dat ze echt goud ervoor gebruiken. Met een beetje ervaring heb je aan de look en feel voldoende om het te kunnen onderscheiden. In de zeldzame situatie dat dit niet het geval is brengt een loupe vaak uitkomst. Kijk naar de tekst op de wijzerplaat en klopt het font en de lay-out ervan? De spacing, positionering, de structuur etc. Iets wat voor some reason ook vaak niet klopt bij een fake is de volgorde van de hand-stack. Je kan ook kijken wat de reactie is van de Lume onder UV en of deze klopt bij het model en periode.

De meeste aandacht van fakes gaat uit naar de optische aspecten, mocht hiermee het onderscheid met een echte nog niet uit op te maken zijn, dan heb je nog tal van checks die je kunt doen: zoals het aantal clicks van een bezel, seconde stop bij hacking movement, de schroeven die in de band gebruikt zijn, functioneren eventuele complicaties, en uiteraard last but not least de deksel openen en het uurwerk bekijken.

Maar zo zijn er voor elk model verschillende gradaties in fakes en verschillende kenmerken die niet corresponderen met het origineel. Wat je bij Rolex vaak ziet is de cyclops die niet genoeg vergroot, of een glare in het glas. Bij een Royal Oak van AP hebben ze vaak moeite met de tekst op de tappiserie dial, de 5711 de positionering van de datum direct naast de bezel. Enz.

Het prettige aan de vintage markt is dat die niet zoveel te leiden heeft onder de replica business. Het is veel lastiger om de modellen van vroeger te faken gezien daar meer ambacht in zat, dan wordt het arbeidsintensiever en dus minder lucratief, bovendien is de afzetmarkt veel kleiner. Desalniettemin is dit wel een gevaarlijke markt voor miskopen. Soms wordt patina gemanipuleerd of de conditie enhanced om zo het horloge kostbaarder te maken. Of is het volledige horloge samengesteld uit verschillende originele onderdelen, iets wat druk uitoefent op de prijs.

Concluderend; hoe zie je of het fake is: ervaring. Imitation may be the best form of flattery, maar kan je een luxe horloge niet betalen? No worries, koop een Swatch of een Seiko of whatever, dan heb ik veel meer respect voor je dan met een fake want de enige die je echt voor de gek houdt; ben jezelf.

Groetjes, Jasper Lijfering
——————————————
Edit:
Even een broodnodige toevoeging vanuit het forumbeheer:
Even voor de zekerheid de regels.
De volgende handelingen of zaken zijn niet toegestaan:

  1. Aanprijzing of afbeeldingen van replica’s, inclusief vermeldingen van sites of andere vindplaatsen ervan;

Discussie prima, maar zodra er foto’s komen of opmerkingen die aangeven dat het best de moeite waard is, dan wordt die bijdrage verwijderd.

Graag hier alert op zijn.
Googelen op namaak mag niet leiden naar dit forum. Associatie daarmee wordt niet op prijs gesteld.
Dank!
Jur

87 likes

En wat denk je over hommages? :bomb: :joy:

Haha nee replica’s big no-no.
Goed verhaal! :+1:

Toevallig had ik dus zo’n ‘Is ie echt?’ vraag over een horloge uit Turkije. Bleek ie echt te zijn! :joy:

Wacht, ik zoek het even op!
Hierzo:

En Jaspers oordeel gaf de doorslag.

5 likes

Haha “hommages” balanceren uiteraard ook op het randje van intellectueel eigendom diefstal. Echter zijn deze wel van geregistreerde bedrijven die zich aan de wetgeving dienen te houden en belasting betalen. Het is denk ik aan een rechter te bepalen waar dan de grens ligt mocht het originele merk er schade van ondervinden.

Wat mij betreft is ook dit een no-no, alhoewel alle merken uiteraard naar elkaar kijken en het een en ander van elkaar jatten. Mooi de draak mee gestoken door Moser & Cie met de Swiss Icons:

4 likes

Grappig, laatst vroeg iemand via insta mij of een horloge echt was… iedere keer als mensen dat vragen komen ze aanzetten met de slechtste foto’s ooit.

4 likes

Volgens mij is er een formele forumregel die stelt dat fakes hier niet mogen worden besproken.

7 likes

Ik ben op Instagram al ontelbare keren toegevoegd door iemand die nep verkoopt. Of ik dan wellicht interesse had in een Daytona met kalender-functie. De ignorance is stuitend.

Niet gepromoot. Wel besproken.

Redials… frankenwatches… slechte mechanische staat…

1 like

Yep, ik ook… block ze direct

“Preaching to the choir” denk ik, Jasper.
Ik zou snappen als je dit op Instagram ventileert, maar ik vermoed dat er hier op het algehele forum geen fakes te bespeuren vallen.

Liever een goedkope (leuke) Seiko dan een fake Rolex is hier wel de regel.

7 likes

Het is naief te denken dat de kast van een Tissel sub om maar iets als voorbeeld te noemen of van een Rolex replica sub uit een andere fabriek rollen. De Chinese wetgeving is uberhaupt niet zo streng als je geld hebt volgens mij.

5 likes

Squale maakt bijv ook sub hommages he… of een Invicta. Niet elke hommage is direct gerelateerd aan de fake business.

Ginault was dat wel.

Fake exemplaren niet, maar het kwalijke van fakes als fenomeen zelf toch wel?

2 likes

Dat zeg ik ook niet. Squale zal sowieso wel zn contacten en fabriek heeft die naar hun specificaties kasten laat maken, voor de 1521 of 1541. Maar dat er kruisbestuiving is tussen (sommige) hommage merken en replica bouwers lijkt me duidelijk.

Er zijn veel verschillende soorten uiteraard. Ik heb het over dit soort dingen:

1 like

Even voor de zekerheid de regels.
De volgende handelingen of zaken zijn niet toegestaan:

  1. Aanprijzing of afbeeldingen van replica’s, inclusief vermeldingen van sites of andere vindplaatsen ervan;

Discussie prima, maar zodra er foto’s komen of opmerkingen die aangeven dat het best de moeite waard is, dan wordt die bijdrage verwijderd.

Graag hier alert op zijn.
Googelen op namaak mag niet leiden naar dit forum. Associatie daarmee wordt niet op prijs gesteld.
Dank!

13 likes

Klopt. Ik dacht dat namaak helemaal niet mocht worden besproken. Valt mee, want mag wel tot op zekere hoogte.

4 likes

Inderdaad!

Let’s talk watches!

4 likes

Ik wist dat iemand me voor zou zijn. :slightly_smiling_face: Maar fakes zijn er wel hoor, binnen het forum. :zipper_mouth_face:

2 likes

Haha dat is wel hoe ik een paar jaar geleden voor het eerst op het forum stuite, door een neppe AP. Ik zocht naar iets anders overigens, en sindsdien ben ik blijven lezen en heeft het tot een account geleid.

Ik vind het uiteraard verwerpelijk als namaak horloges worden verkocht. maar vooral als ze worden verkocht als zijnde echt. Ik sprak online een tijdje geleden een inmiddels gepensioneerde horloge dealer (ooit geauthoriseed Rolex dealer) uit Amerika en die zei me dat bepaalde modellen (red depth subs geloof ik) in zulke kleine aantallen zijn gemaakt dat het vinden van een enkel exemplaar vandaag de dag haast onmogelijk zou moeten zijn, terwijl het tegenovergestelde vaak waargenomen wordt, en Chrono24 talloze exemplaren laat zien. Hij zei ook dat er wel eens een exemplaar was ingeruild die zo echt was/leek dat het niet te zien was en er binnen het betreffende dealerschap gewoon papieren werden toegevoegd en het exemplaar gewoon op de plank ging.

Dus ja, kwalijk, maar ik vind het persoonlijk ook een kwalijke ontwikkeling als een horloge die ooit is uitgegeven als een gewoon gebruiksvoorwerp omgetoverd word tot een investeringsobject en hem daarbij volledig buiten de ooit bestemde doelgroep plaatst qua bereikbaarheid. Je moet dan accepteren dat er homages van komen die die essentie wel (grotendeels) behouden, maar wel weer door mensen aangeschaft kunnen worden die hem gewoon gebruiken waar die voor bedoeld is, een horloge, voor om de pols.

10 likes

Hebben alle mensen die reageren dat allemaal doorgelezen Poe…