Replica meest bijzondere zakhorloge te zien in het Loo!

De replica van het door Breguet voor Marie-Antoinette gemaakte zakhorloge, imho het meest bijzondere, gecompliceerde en spectaculaire zakhorloge ooit, is op 3 en 4 oktober te zien in Palijs het Loo!!! Ik ga zeker even kijken, hoewel ik ook zeker weet dat ik het niet aan mag raken :smiley:

Het is overigens een hele Breguet tentoonstelling maar de rest “kan mij gestolen worden” :wink: Lees: http://www.horloge.info/nieuws_en_modellen_item.php?n=Horloges-van-Breguet-op-Paleis-Het-Loo-&nieuwsid=181

Wat zijn de snufjes die er in dit zakhorloge verwerkt zijn?

en welk forum lid zit nu te gniffelen met het origineel in zijn bezit? :wink:

nt

maar ik begrijp dat er voor dit horloge een uitzondering gemaakt mag worden :smiley:

De “rest” kan ook best heel erg interessant zijn hoor, als ik in het boek “The Art of Breguet” (een hele dikke pil, geschreven door George Daniels, jawel die van de co-axial) zie wat de beste man (en zijn medewerkers) allemaal voor ongelooflijke technische wondertjes gemaakt heeft


Wellicht staat er op de tentoonstelling ook een “Sympathique”? da’s een systeem waarbij een zakhorloge na het dragen op een “moederklok” gezet kan worden, en dan word dat horloge via een overbrengingsmechanisme opgewonden, op tijd gezet en afgeregeld!!
Iedereen weet dat Breguet de tourbillon uitvond, maar hoeveel mensen weten dat hij ook zakhorloges maakte met een automatische opwinding, of dat hij de schokbeveiliging voor de balans heeft uitgevonden?

Wat betreft de Marie-Antoinette: voor het maken van de replica hadden ze gewoon Daniels kunnen bellen, die had het origineel kompleet bestudeerd, opgetekend en weer in elkaar geknutseld


Lijkt me een aanrader, die tentoonstelling!

Groet,
Paul

Ik hoop dat ze dat boek in de museumwinkel hebben liggen (:P)
Mooie platen zijn dat, of zijn het foto’s van het origineel? (die meneer Daniels dan op zijn zolder heeft verstopt)

is al een wat ouder boek, Daniels heeft de No.106 (Marie-Antoinette) bestudeerd en gefotografeerd voordat íe uit dat museum gestolen werd, de foto’s zijn dus van het originele exemplaar welk inmiddels trouwens alweer terug is bij het museum in Jeruzalem (maar niet tentoongesteld wordt).

Dit lijvige naslagwerk wordt bij sommige antiquariaten al aangeboden voor belachelijk hoge bedragen, maar is ook nog gewoon te bestellen (nog niet echt goedkoop) ik weet niet of het echt een “must have” boek is, het grootste gedeelte bestaat uit een soort katalogus-achtig deel van de “gewone” horloges met (niet echt haarscherpe) zwart-wit foto’s en beschrijvingen; Daniels is de hele wereld over gereisd om alle bekende stukken te bekijken.

Het meest interessant vind ik het technische deel achterin, waarin de diverse komplicaties en konstruktie-details beschreven worden; persoonlijk kan ik er uren in lezen, maar ja, ik ben dan ook niet helemaal wijs


In het boek staat ook een plaatje van een replica van een redelijk ingewikkelde klok die Daniels voor de lol prachtig heeft nagebouwd, ook in het boek Watchmaking van dezelfde schrijver zie je hoe je diverse Breguet-achtige uurwerkjes kan maken (als je tenminste ver bovengemiddeld handig bent aangelegd
)

Groet,
Paul

:slight_smile: Wat weet je het weer leuk te brengen :slight_smile:
Ik wist niet dat het zakhorloge terug was gevonden. Dat was zeker een streep door de rekening van Hayek en die heeft het dan zeker stil laten houden
?

100 km heen, 100 km terug, mijn vrouw en zoon mee, 20 euro entree, 30 euro benzine. En dan is Marie-Antoinette er niet. De horloges van Breguet zijn verder echt prachtig maar daar kwam ik niet voor. Ik ben nogal teleurgesteld weer naar huis gegaan.

En oh ja, er was ook geen boek over Breguet te koop in de museumwinkel. Nog een teleurstelling. Slecht georganiseerd dus.

Balen, Henrik. Ik had gehoopt op een paar foto’s, toen ik zag staan ‘Nieuw’ bij de openingspost.

Het zal maar weinigen interesseren, maar mijn oog viel op een klein bericht in de Gelderlander afgelopen vrijdag onder de kop: “Buit Israelische dief in Nederland”; hierin wordt uit de doeken gedaan dat een enkele meester kraker Na’aman Diller in zijn eentje de diefstal in 1983 uit het L.A. Meyer museum heeft uitgevoerd, de buit bedroeg vele unieke uurwerken, horloges en klokken, waaronder de Breguet Marie-Antoinette.
Nu pas, na 25 jaar is de hele buit teruggevonden, het grootste deel bleek in een kluis hier in Nederland te liggen!

Na’aman Diller is vier jaar geleden overleden, en, naar nu blijkt, heeft zijn vrouw via een advocaat een deel van de buit (inklusief de Marie-Antoinette) al in 2006 terugbezorgd bij het museum (tegen een vergoeding van 28.000 euro, een koopje, want de geschatte waarde is 30 miljoen
)
Het museum maakte deze deal echter pas veel later bekend, zie ook:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,64388,64388#msg-64388
Het horloge wordt niet tentoongesteld, en het museum heeft blijkbaar tot nu toe ook geweigerd om het aan Hayek te laten zien!

Het leest allemaal als een spannend jongensboek, online is het verhaal hier te lezen:
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1032809.html

Groet,
Paul

Meneer Diller was blijkbaar horogeverzamelaar :smiley:

Maar ik snap het verhaal niet goed (na het gelezen te hebben). De vrouw van Diller heeft de (40) klokken en horloges teruggegeven. Maar ze had er nog een aantal achtergehouden? Want waarom vond de politie dan nog meer horloges in o.a. een kluis in Nederland? Of heeft ze de lokatie(s) aan het museum doorgegeven en heeft die daarna de politie ingeschakeld?

voorzover ik het begrijp heeft Diller bij de inbraak 106 stukken buitgemaakt.
Na het (anoniem via een advocaat) terugbezorgen van de 40 uurwerken heeft het museum de politie ingelicht, die de opslagplaats traceerden waar deze stukken opgeslagen hadden gelegen, hier vonden ze ook dokumenten die leidden naar de weduwe van Diller.
Bij deze mevrouw thuis vond de politie, behalve een hele hoop gestolen goederen, waaronder 26 stukken ook buitgemaakt in 1983, ook paklijsten met de lokatie van de overige stukken, de grootste hoeveelheid lag dus hier in Nederland.

Erg grappig te lezen dat nu het meeste spul terug is (of binnenkort terug komt), behalve een paar uurwerken die de meesterkraker naar Zwitseland had gestuurd (voor een servicebeurtje??) en die daar kwijtgemaakt zijn! - fijn idee als je je kostbare klok wegstuurd!

Misschien heeft hij de Marie Antoinette ook teruggestuurd naar Breguet voor een servicebeurtje en is de replica geen replica
? :smiley:

:smiley: LOL, en dan heeft Hayek d’r alleen met Brasso opgepoetst en in een nieuw eikenhouten kistje gelegd


Oh, en trouwens mijn opmerking over “'t leest als een spannend jongensboek”:

vond dit boek (is een misdaadroman, gebaseerd op de diefstal van de Marie-Antoinette) voor $1 op Ebay, wellicht spannend leesvoer voor de wintermaanden (als ik even niks te knutselen heb
)

Groet,
Paul