Repro breitling, rolex, omega verkopen, mag dat?

Aub. laat een kenner een serieus antwoord sturen aangezien ik handel in horloges en er wordt mij weleens gevraagd of ik deze artikelen heb, maar wil niet illegaal verhandelen.

Bij voorbaat dank voor het beantwoorden van deze vraag.

Groeten P.A. Knittel

Naar ik begrepen heb is dit strafbaar. De douane neemt replicaproducten in beslag als zij ze aantreffen. Maar er zijn vast wel juridisch geschoolden die op dit forum rondneuzen, die je van een uitgebrieder antwoord kunnen voorzien.

nee het mag absoluut NIET!!! merk vervalsing

=strafbaar, zie Auteurswet en BVIE enz. Pas op voor ECD ( Economische Controledienst). Merk mag ook in buitenland (dus hier in Nl) acties instellen. Nephorloges worden in beslag genomen en overgeleverd aan rechthebbende, worden vernietigd. OM mag ook nog vervolgen. Zie verder voor valselijk merken gebruiken Wetboek van Strafrecht en Wet Economische Delicten. Het vervoeren van enkele (3) exemplaren wordt meestal gedoogd. Het beroepsmatig verhandelen van die rommel is zeker strafbaar.

http://www.douane.nl/actueel/06050201_reizigers_mogen_beperkt_aantal_namaakgoederen_invoeren.html#TopOfPage

hierbij de officiele douane richtlijn per 2 mei 2006, dit kan uiteraard zomaar weer wijzigen,kennelijk kan de douane momenteel de grote stroom namaakartikelen niet meer aan.
alleen handelaren kunnen nu nog worden aangepakt.
groet, André

Hoi P.A.

Ik handel ook in horloges, maar geen haar op mijn hoofd…

Ik heb zelf (jeugdzonde) enkele echt mooie replica’s, die hou ik als aandenken van de vakanties en omdat ze er gewoon mooi uitzien. Maar verkopen doe ik niet.
Ik heb nu al mensen die vragen of mijn Seiko’s wel echt zijn, en zelfs mijn T-touches komen soms vragen over… Dus als ik dan ook een nepper-afdeling erbij doe wordt het erg lastig uitleggen allemaal :wink:

andre Schreef:

hierbij de officiele douane richtlijn per 2 mei
2006, dit kan uiteraard zomaar weer
wijzigen,kennelijk kan de douane momenteel de
grote stroom namaakartikelen niet meer aan.

Ik vind dit bizar hoor. Weer een typisch nederlands staaltje gedoogpolitiek. Kijk, dat je als douane een interne richtlijn opstelt met deze strekking zou ik nog tot daar aan toe vinden, maar het is dus gewoon officieel! Je kan nu gewoon straffeloos vanuit Turkije aan komen vliegen met drie neppers om je polsen! Belachelijk!

bedankt voor het antwoord, ik begin er dus niet aan.