Réserve de marche

om het maar eens op zijn Frans te zeggen…

Hoe lang kan een mechanisch polsuurwerk zo draaien ?
Zijn er veel verschillen van merk tot merk ?
In de Chronologs van Breitling lees ik dat dit bij hen gemiddeld 42 uur is…

Volgens mij heeft dit te maken met de grootte van de veerton.
8 daagse uurwerk van Panerai hebben er zelfs 3

En de Master Control Eight Days van JeagerLC zelfs 9 (8+1) volgens de verkoper. Twee veertonnen.

BIj de oudere calibers gaat dat van 36u tot 48u bij de hedendaagse.
Daartussen zitten de courante ( voor de nederlanders; meest voorkomende :D) calibers., zowel voor handopwinding als manuele opwinding, kan soms een uur verschil maken en ook bij oudere en vuile uurwerken zal de gangreserve ook minderen.

Het tikgetal heeft er ook mee te maken. Voorbeeld:
Blancpain en Jaquet Droz gebruiken beide een vergelijkbaar uurwerk (van F Piguet) in hun klokjes.

In de variant van Blancpain is het tikgetal 21,600, in het geval van Jaquet Droz is het tikgetal 28,800 (de secondewijzer maakt dan dus meer, maar kleinere, stapjes). De gangreserve van de Blancpain is 100 uur, die van de Droz ongeveer 70 uur…

De minute repeater van JLC: gangreserve van 15 dagen als ik me niet vergis…

Ook de “horlogical machine” van Max Busser & friends heeft een waanzinnig lange gangreserve, met meerdere veertonnen. Interessante constructie overigens: 2 sets van twee seriele mainsprings, parallel gekoppeld… pfeww

Groet
Mark

Mark,

Dit zijn dan ook weeral speciale calibers.

Bij een hoger tikgetal zijn er meer tanden en grotere doormeter van de wielen , dit om de lengte van de veer in de normale afmetingen te houden (lengte). Voorbeeld Valjoux 7750 heeft 28800 sch/u en een gangreserve van 46U.

Freddy,

Kun je hier iets meer over vertellen ? Ik dacht dat 't verschil tussen de Piguet zoals hij in de Blancpain en (bijvoorbeeld) in de Droz wordt gebruikt 'm zat in (onder meer) de diameter van de balans. Bij mijn Droz kun je duidelijk zien (helaas…) dat de ruimte voor de het balans wiel niet geheel opgevuld wordt door dit wiel:


Ik heb altijd begrepen dat dit de basisoorzaak was van het hogere tikgetal en derhalve het feit dat de mainspring sneller “afrolt”. Uiteraard moet de overbrenging naar de wijzers - zeg maar: de versnellingsbak - aangepast worden, anders zou 't horloge niet meer correct lopen.

Heb ik dit juist begrepen ?

Groet
Mark

Blijf posten, het wordt hier errug interessant !!!

( Aan allen die me reeds uitleg verschaften: THX ! )

Mike678 Schreef:

En de Master Control Eight Days van JeagerLC zelfs
9 (8+1) volgens de verkoper. Twee veertonnen.

En kwanta kostie ???

Bestaan er nog POLS-horloges met een extreemlange gangreserve ?

Heeft Breitling die ook ?

Ik vraag dat maar naar aanleiding van een topic op WUS waar iemand Breitling in Zwitserland bezocht.
De man merkte ergens op en gevel de benaming " 8 jours" op en vroeg zich af waar die vandaan kwam…

\kost 7.800,- eur listprijs in NL…

De ene fabrikant versus een andere kunnen opdrachten geven van een ander tikgetal met de nodige aanpassing van balanswieldoormeter, hangt ook van van de keuze van de spiraal enz enz enz.
De één zweert bij dat of dit systeem en een andere zal voor een nieuwersysteem van spiraal gaan met weeral een aanpassing van de keuze van materialen van balans met weeral een andere doormeter. Maar de basis grondplaten (platines) blijven wel bestaan met dan , zoals door u opgemerkt, verschil in ruimte tussen balanswiel en de bruggen.
In uw geval , het verschil tussen Blancpain en Piguet kan ik ook zo niet direct zien, zal misschien vermeld worden door het merk in een cataloog of op internet ???