Resetten Chronograaf

Ik heb een quartz chronograaf waarvan de minuten niet meer op de 0 stand komt.
De seconden kan je afstellen door de kroon uit te trekken en dan de wijzer gelijk te zetten. De tiende seconden kan je ook zo afstellen. Maar de minuten gaat altijd weer op 5 staan in plaats van 0.

Heeft iemand een idee om dit weer goed te krijgen?

Anders breng ik hem terug want er zit nog garantie op.

Groet,

Paul
Leeuwarden

Ik verkoop zelf horloges bij een juwelier en heb al menigmaal ondervonden… dat ik ook niet weet hoe dit werkt :wink:
Zit er geen gebruiksaanwijzing bij het horloge?

Je moet 1 van de 2 pushers van je chronograaf gebruiken.
Met uitgetrokken kroon.

1 like

Ja, je zou het nog kunnen proberen in de datumverzetstand en dan met 1 van de knoppen van de chronograaf

In de handleiding staat dus wel het corrigeren van de secondenwijzer en de tiende wijzer. Maar niet over de minuten. Het is heel apart.
Maar bedankt voor het meedenken! Ik ga maar aanspraak maken op de garantie.

Groet,

Paul
Leeuwarden

Hangt af van het caliber, is het een Miyota dan worden de minuten mechanisch gereset dwz er zit een hart op de minutenas waartegen een hamer komt zoals bij een mechanische chronograaf.Dan moet de wijzer er af genomen worden en juist gepositioneerd op de as. Misschien is de klemming van de wijzer op de as te licht.

Bij ETA calibers ( 4 en 5 stappen motoren) kunnen meestal de minuten gecorigeerd worden door de kroon in stand 1 te plaatsen (datumcorrectie) en met de drukkers te corrigeren.

1 like

Zojuist m’n Chronograaf met Miyota OS21 als volgt naar 0 gereset:

Kroon uittrekken naar eerste stand en vervolgens met de bovenste Pusher telkens 1 keer verder tot nul (twaalf), dan de kroon weer indrukken.

Werkt eenvoudig en doeltreffend

Soms zijn de minuten en seconde aanduiding mechanisch verbonden, dwz dat je bij het instellen net zo lang de seconden rondjes moet laten draaien tot de minutenwijzer weer op nul staat. (Bij chronograven waarbij de seconden en minuten aangegeven worden door de kleine wijzers) Dat zie je bij normaal gebruik ook, als je de reset knop indrukt dan draait de secondewijzer een poos linksom tot de minutenwijzer weer op nul staat.

1 like

Zojuist de OS21 Chronograaf opnieuw gereset, ik ontdekte dat de kroon uitgetrokken moest worden naar de tweede stand (niet eerste stand), dan de Pusher telkens 1 keer verder tot de nul (twaalf).