Resetten Jensen quartz chronograaf?

In de hoop dat er leden zijn die me een trucje kunnen leren…

Eén van mijn klokjes is een chronograaf als deze, van Jacob Jensen.

Puur gekocht (sterker nog gekregen voor verjaardag) omdat ik de strakke vormgeving van Jensen wel mooi vond en dit de eerste Jensen was met een stopwatchfunctie.
Die is trouwens reuze onhandig, want doordat de plaat zo basic als wat is gehouden, kan je alleen maar grof je tijd meten. Bovendien staat de grote secondenwijzer in ruststand naar de twaalf gericht en hij staat dan precies voor het datumvenster, reuze onhandig is dat.

Na eens een paar keer de klok als stopwatch te hebben gebruikt, kwam de grote wijzer (die rode) niet meer op de twaalf terug maar bleef ergens tussen elf en twaalf staan. Ook het wijzertje op de subdial links (van minuten) kwam niet meer goed in de rustpositie.

Dus naar een juwelier die een trucje bleek te kennen en na een paar minuten “van achteren” terug kwam, met de boel weer keurig in de ruststand.
Maar na twee of drie keer was het weer prijs. Naar de verkoper gegaan, die kende kennelijk ook het trucje en opnieuw stond de boel weer “recht”.
Maar na een paar keer was het opnieuw prijs. Gelukkig zat er nog garantie op het ding, dus werd 'ie gratis opgestuurd en na een paar weken kwam hij, keurig weer in ruststand, terug.
Evenwel: na twee weken (garantie was toen voorbij) hetzelfde euvel.
Toen heb ik het opgegeven.
En eigenlijk is het wel handig, want doordat die rode wijzer scheef staat kan ik in elk geval duidelijk zien welke datum het is.

Maar toch…
ook al is dit niet zo’n duur design-quartzklokje, zo’n ding zou toch moeten doen waar het voor zou zijn gemaakt.
Anderzijds, iedere klipklap terug naar de verkopende winkelier ga je toch ook zat worden.
En eigenlijk is het geen gezicht wanneer de zaak in ruststand “scheef” staat, zeker in deze strak vormgegeven klok. Alternatief is dan om hem maar altijd te laten chronograven.

Tenzij: iemand me dat reset-trucje kan leren??
Het zou iets zijn als tegelijkertijd een aantal knoppen indrukken, al dan niet met de kroon deels of geheel uitgetrokken.
Iemand die het weet???

Mijn beste,

Misschien heb je hier wat aan:http://www.tissot.ch/data/usersmanual/134-nl.pdf
(op nul zetten van de tellers)

Succes.:wink:

Orologio Signaturis Temporis

meestal is het de kroon in stand 1 uitrekken en dan kan je met de pushers van de chronograaf de wijzers resetten veel succes hans

Dank mensen voor de info.
Geen van de tips werkte trouwens, maar vooral de link van Tissot bracht me op het idee om eens op het gemak te gaan Googelen.
Had ik dat nu eens eerder gedaan dan had me dat een boel tijd, blauwe vingers van het knoppendrukken en vooral ergernis, bespaard.
Want er blijkt bij de firma Jensen gewoon een -zelfs nederlandstalige- handleidng te staan.
Hier dus: http://www.jacobjensenhorloges.nl/gebruiksaanwijzing/gebruiksaanwijzing.html