Resetten na batterijwissel

Ik zit met een vraag …, sommige quartz horloges
moet je na een batterijwissel “resetten” bij andere Quartz horloges is dat niet nodig, de vraag is eigenlijk wat is
de reden waarom je de een wel en de ander niet hoeft te resetten,
en misschien wat een lastiger vraag hoe herken je het verschil, want wat wanneer je horloge na een geslaagde batterijwissel het toch niet doet
is dat dan wel een defect of simpelweg een kwestie van even resetten

( hoorde laatst nl van iemand die z’n Casio horloge na een batterijwissel had weggegooid omdat deze het nogsteeds niet deed )

grtz Gerard.

Volgens mij hoef je alleen de horloges met een circuit erin echt te resetten na een batterijwissel. Zo heb ik een Casio DBC-600 (zo’n rekenmachine) die moet je resetten na het verwisselen van de batterij, anders blijven er allerlei gekke getallen in het display staan en doet hij niks.
Hoe je het kan herkennen zou ik niet weten, maar als hij na een batterijwissel niet (goed) werkt zou ik gewoon ff Google raadplegen. Ik schrok me persoonlijk ook dood na de batterijwissel van de Casio toen ik zag dat hij niks goed deed. Toch maar even google geraadpleegd en kwam erachter dat het simpelweg even gereset moest worden. Even het circuitje opnieuw wakker maken. Werkt nu nog steeds helemaal top.