Resetten van Chronograaf (Miyota 0S1A)

Enkele mogelijkheden:

1 like

Waar woon je ergens @Hieronymus1 ?

@BMWX6M Koen woont ook in België en is een geweldige horlogemaker.

Mocht je dicht bij Nederlands limburg wonen, mag je ook bij mij langskomen :+1:

1 like

:white_check_mark: Wijzers Kalibreren van een Miyota 0S10 Chronograaf
:gear: Benodigdheden:

Horloge met een Miyota 0S10 binnenwerk

De kroon moet in goede staat zijn

:clipboard: Stap-voor-stap handleiding:

Trek de kroon uit naar de 2e positie
(Volledig uitgetrokken – dit is de tijdinstelstand)

Druk de chronograafknoppen in om de wijzers te verzetten:

Bovenste knop (Start/Stop): Verplaatst de centrale chronograaf secondewijzer met stapjes vooruit.

Onderste knop (Reset): Kan gebruikt worden om sommige modellen ook de wijzers achteruit te zetten, of om andere subdials (zoals minuten of 24-uur subdials) aan te passen (afhankelijk van het model).

Houd de knop ingedrukt om sneller te verzetten.

Stel alle chronograaf-wijzers zo in dat ze perfect op "0" of "12 uur" staan.
Dit betreft meestal:

Centrale secondewijzer

60-minuten subdial (meestal op 9 uur positie)

1/10 seconde subdial (meestal op 6 uur positie)

Duw de kroon weer terug naar de normale positie (0).

Test door de chronograaf te starten, stoppen en resetten.
Alle wijzers zouden nu netjes moeten terugspringen naar nul.

:wrench: Opmerking:

Als een van de wijzers niet reageert of blijft hangen, kan er sprake zijn van:

Een versleten binnenwerk

Vuil of mechanisch defect

Defecte module (bij knock-off horloges komt dit vaker voor)

Dan is professionele service aanbevolen.

Laat me weten welk horlogemerk of model je hebt als je hulp wilt bij een specifiek geval – dan kan ik het nog gerichter uitleggen!

Volgens ChatGPT :wink:

En zoals gezegd, goed kijken of deze staafjes en knopjes netjes doen wat ze moeten doen na het terug plaatsen van de witte ring.

2 likes

Ja. Deze maakt goed contact en blijft niet kleven.

De plastic ring moet eruit om de batterij te vervangen. Ze maken wel netjes contact.

In datumstand (1ste positie) kan je enkel de datum en uur verstellen.

Het uurwerk blijkt inderdaad een Miyota 0S1A te zijn. Dit zag ik pas toen ik er een foto van maakte :innocent::sweat_smile:.

Bedankt! Helaas werkt er geen enkele van :disappointed:.

De minute hand blijkt blijkbaar, net zoals de hour hand, niet te verstellen bij dit type uurwerk :melting_face:.

Ergens in de landelijke provincie van Antwerpen, België.

Ik heb zijn topic van de Omega met plezier gevolgd en, ondanks ik geen referentie ben, twijfel ik hier geen seconde aan :innocent:!

Ook heel vriendelijk van je!
Het lijkt me dan aangewezen om de wijzer eraf te (laten) halen en opnieuw uit te lijnen? Of is een nieuw uurwerk plaatsen logischer i.v.m de prijs hiervan?

Aangezien je toch al de uurprijs neer moet tellen, is het niet veel extra werk om het uurwerk te verwisselen.

Daarnaast gaat die al wat jaartjes mee, waardoor de weerstand wat hoger zijn dan ideaal door vuil en ingedroogde olie.

Voor om en nabij 30 euro heb je een nieuw uurwerkje. Dit zijn imo de extra kosten niet. Dit bedrag is uiteraard niet de eindfactuur gezien uurprijs en andere diensten zoals pakkingen etc.

Je kunt het voor 30 euro zelf pogen als je materiaal hebt om de wijzers te verwijderen en terug te plaatsen. Is een leuk klusje. Mocht het dan alsnog fout gaan, kun je nog altijd naar de professional haha. Maar dit is de autodidact in mij en is natuurlijk niet ieders ding.
Je kunt naar mij komen, maar dat is nogal omslachtig gezien de afstand en de benzine kosten.

Volgens mij zit @BMWX6M niet ver van je vandaan. Als ik mij goed herinner in Leuven.
Ik neem aan dat Koen dit tussendoor kan doen, al weet ik niet of hij alle merken aanneemt.

Mijn advies (als Koen er zin in heeft), een uurwerk wissel aldaar. Kan Koen meteen je pakkingen vervangen en de kast in de ultrasoon doen.

Houdt er wel rekening mee dat Koen ervan moet leven. Voor een dubbeltje op de eerste rang, krijg je slecht werk. Bij Koen zul je iets meer kwijt zijn, maar dan heb je wel garantie en weer een waterdicht geheel. Kan die er weer jaren tegenaan.

2 likes

zitten is zeker niet mijn bedoeling. Iedereen die er aan werkt heeft uiteraard recht op een vergoeding. Onderdelen en werkuren zijn niet gratis.

Ik kan het altijd eens proberen uiteraard. Vervangen kan altijd nog :innocent:. Misschien dat ik ook eerst eens probeer om de wijzer terug uit te lijnen.

Enkel jammer dat dit uurwerk dus blijkbaar niet over de mogelijkheid beschikt tot het verzetten van de subdials.

Alleszins bedankt voor de reacties!

To be continued…

1 like

Uurwerk eruit, wijzer eraf:

Wijzer opnieuw uitlijnen:

En na wat testen:

3 likes

Dus opgelost? Reset nu altijd correct?
Niet meer mee zwemmen :wink: (ookal had je dat na 10 jaar sowieso beter niet meer kunnen doen)

1 like

Uiteindelijk gelukt, dit was wel heel gaaf om te volgen. Gaaf wat je toch allemaal zelf kan doen. Hier ben ik nog kilometers vandaan. Maar wel gaaf dat het gelukt is.:ok_hand:

1 like

Tot hiertoe wel :sweat_smile:. Reset altijd netjes op 0 :+1:t2:.
Eigenlijk gebruik ik de functie nooit maar eens je de verkeerde uitlijning gezien hebt… Ik merkte ook dat ik het horloge hierdoor niet meer droeg.

Ik durf mijn handen er zelfs niet meer mee wassen :sweat_smile:. Ik kan uiteraard geen testen doen maar is een horloge altijd zo lek als een zeef eens open geweest en geen pakking te vervangen? Of valt dit in de praktijk wel mee? Ik ga het in geen geval zelf testen :innocent: maar ben gewoon benieuwd.

Yes!

Bedankt :pray:t2:

2 likes