Ressence

Op verzoek van een forumlid hier, wilde ik wat meer info geven omtrent het Vlaamse horlogemerk Ressence.

Ik wil als eerste even benadrukken dat ik op geen enkele wijze aan het merk verbonden ben (ik woon en werk in Australië); maar twee jaar geleden stuitte ik op een website op een foto die op deze hieronder leek.

Ik heb toen de ontwerper aangeschreven om hem te bedanken voor een prachtig ontwerp dat eindelijk eens iets echt nieuws bood. Ik was zelf zo moedeloos geworden de laatste jaren van nieuwe modellen van o.a. Breitling en Rolex (ja, sorry) die eigenlijk telkens weer een stap verder weg waren van het origineel, vaak in de vorm van een nog fellere kleur “bezel” (ja, ook de geweldige Monochrome website zette vorig jaar nog vreemd genoeg Rolex in zijn lijst van beste nieuwe modellen van 2010 louter op basis van - laten we wel wezen - een nieuwe buitenring; ik heb de site toen ook aangeschreven… ^^). Op zich is dat allemaal prima als er een mooie basis is en die basisvorm ook zichtbaar blijft, maar ik vind de oude Breitling en Rolexen zo ontzettend veel mooier dan de nieuwe. Anyway, I digress…

De ontwerper/maker van Ressence is een industrieel ontwerper genaamd Benoît Mintiens, gebaseerd in Antwerpen. Hij heeft een Nederlandse achtergrond (grootvader, meen ik) die eveneens als horlogemaker actief was in Amsterdam. Kortom, des te meer reden, dacht ik, om trots te zijn op dit ontwerp. Ik wilde er geen kopen - de eerste serie was gelimiteerd tot 50 stuks, en kostte tussen de € 10,500 en € 12,000 - maar ik heb uiteindelijk toch maar de stap gewaagd en heb er geen dag spijt van. In juli ontmoette ik de heer Mintiens in Antwerpen, vlakbij het prachtige centraal station, en toen heeft hij mij mijn horloge gebracht en uitgelegd wat voor problemen erbij komen kijken wanneer je als nieuweling je in de grote wereld van de horlogerie stort (o.a. leveranciers die de grote afnemers beschermen, hulp bij technische problemen etc.). Zeer boeiend, met name omdat de heer Mintiens zelf ontzettend veel passie voor het vak van ontwerpen heeft. Minder geïnteresseerd is hij in de wereld van de horlogerie zelf, wat – zo begreep ik – o.a. te maken heeft met het ontbreken van werkelijke innovatie in de ontwerpen.

Wat het ontwerp zo bijzonder maakt, voor mij, is dat er geen werkelijke wijzers zijn, maar dat de wijzers dus ronde cirkels zijn, en verder dat je even moet wennen aan het feit dat de uren-wijzer (de meest praktische in dit geval) ronddraait. Dat is dus die cirkel met dat handje-logo bovenaan. Dat is dus niet echt praktisch en zeker even wennen, maar voor de meeste hier is het denk ik zeer herkenbaar dat we soms nog altijd niet weten hoe laat het is als we net minuten naar een horloge hebben zitten staren. Dat heb ik bij dit model dus ook, en ik vind het prima! Verder is het ontbreken van een merknaam op de voorkant erg prettig. Omdat ik al 2 (Panerai) met een donkere wijzerplaat heb, heb ik voor een zilveren gekozen:

Op deze website is een uitstekende review te zien, met mooie foto’s en video.

http://thewatchenthusiast.org/2011/08/05/10-days-ressence-zero-series-2/

Het huidige “zero-series” model maakt gebruik van een aangepaste ETA module. Op dit moment is de heer Mintiens echter hard bezig met een nieuwe serie, die voor een iets groter aantal liefhebbers bestemd is, en van binnen een eigen zgh. manifactuur zal hebben. Ik ben zelf erg benieuwd! Wie meer wil weten omtrent de laatste ontwikkelingen, raad ik de Ressence Facebook site aan:

Zo, en nu ga ik een (hete!) dubbele espresso maken. De lente hier laat weer eens op zich wachten…

Best wishes down onda,

Roald

Erg bijzonder, super.

Werkelijk fantastisch, hartelijk dank voor het delen (tu)

deze heb ik recent ook gezien… erg speciaal, en erg mooi :slight_smile:

Wel buiten mijn prijsklasse… >X

Welke prijs praten we over?

http://www.ressence.eu/

Ergens rond de 9.000 dacht ik

infiniti Schreef:

http://www.ressence.eu/

Ergens rond de 9.000 dacht ik

Inderdaad. Heb em op Basel mogen bewonderen. Echt leuk de directe contact bij de kleinere merken. Hoef je als consumentje niet bij Rolex te verwachten.

Erg mooi en apart gemaakt. Vooral de glazen voor en achterkant. Alleen de lugs zou op een Radiomir manier, 't klokje wat eleganter maken en 't bandje wat mooier om de pols laten vallen.