Restauratie dierbare Delbana

Waarde vintagekenners! Ik
zoek wat tips, adviezen en mbt de aanpak van mijn Delbana.
Morgenavond ga ik er mee bij iemand langs die voor juweliers
onderhoud doet en restaureert. Ik zoek dringend diepgaande tips, maar
ook minder diepgaande meningen, gedachten en opmerkingen zijn zeer
welkom.

ACHTERGROND
Dit zal altijd mijn
dierbaarste horloge blijven, ook zou er later iets komen wat bij
Schaap en Citroen de middenklasse is. Het is het horloge van mijn
vader, die te vroeg gestorven is. Het was zijn enige horloge. Ik
geloof dat het in 1949 gekocht is. Hij droeg het zelden om de pols,
maar altijd in zijn colbert. Hij droeg altijd overhemden met
manchetknopen, en dat combineerde niet lekker.

Het horloge heeft mijn
moeder al weer heel wat aan mij overhandigd. Het is maar een 30mm, en
ik vond het altijd wat aan de kleine kant. Ik vind het toch tijd om
het wat aandacht te geven. Ik denk dat het met de juiste band best
draagbaar is, zeker bv in familiesettings bv bij feestdagen.

Het is een Delbana. Geen
high-end merk, maar zeker een respectabel Zwiters merk, dat ooit
100,000 horloges per jaar maakte. Miliatary/field watch.
Handopwinder. Origineel perlon bandje. Ik vind over het model niets
op het web. Precies dit model ben ik nog niet tegen gekomen.

Een jaar of 3 geleden heeft
een horlogemaker hem even aan de timegrapher gehangen. De amplitude
was goed, kaliber vast gezet in de kast, even snel gereguleerd.

De grote foto is met een
flatbed scanner gemaakt. Niet mooi maar wel duidelijk.

OVERWEGINGEN EN VRAGEN
DAARBIJ
Ik denk de volgende zaken
aan te pakken.

Nieuw glaasje, uurwerk
schoonmaken en oliën en weer reguleren, band zoeken die het horloge
optisch groter maakt. Opmerkingen?

Kast verchromen.

Je wilt zo min mogelijk
materiaal verliezen, en je wilt de vorm zo veel mogelijk behouden. De
krassen lijken niet diep. Zijn er bepaalde aanwijzingen die ik moet
geven?

Zijn er alternatieven voor
een eindlaag in chroom om te overwegen?

Kun je met alleen een slimme
poets/polijst actie dit chroom nog acceptabel krijgen? Ik heb zelf
geen pogingen ondernomen, maar dat zou dan met verwijderd uurwerk
moeten lijkt me. Mind you er komt koperoxide door het chroom naar
buiten, en dat irriteert mijn huid snel.

Wijzerplaat.

Alleen zeer voorzichtig
reinigen. Lijkt me duidelijk in dit geval.

Kroon.

De originele kroon toont
tekenen van ouderdom. Ik zie niet in waarom deze te vervangen, maar
zijn er overwegingen die daar vóór spreken?

Secondenwijzer
Nieuw in de verf. Ik denk nu dat ik dat wel moet laten doen
doen. Maar het moet netjes gebeuren en het moet dezelfde kleur blijven. In het
echt is deze kleur nog steeds prachtig rood.

Minuten en urenwijzer
Het belangrijkste issue voor
mij.

Zou er met alleen reinigen
wat te winnen zijn?

Opnieuw behandelen met een
of andere lume zou kunnen, maar dan krijg je waarschijnlijk wel een
afwijkende kleur van het lume op de wijzerplaat. Maar die kleuren
wijken nu sowieso af. (het horloge is 100% origineel. Het komt zo uit
de winkel, nou ja een tijdje terug dan. Maar het kleurverschil van
wijzers/indices is dus opmerkelijk).

Een optie is deze wijzers origineel laten, wachten tot ik ooit deze wijzers op het web vind en
daar een vakman mee laten experimenteren of er wat beters uitkomt. Ik
heb ergens een foto van een Delbana van een verkochte partij op ebay
met dezelfde vormwijzers, maar met een zwart kader. Alleen het zwarte
kader crème maken en de radium laten zitten, is dat
haalbaarder/origineler uitziend dan nieuw lume? Afmetingen onbekend
trouwens.

Ik ben overigens met dit
horloge nogal huiverig voor het verzenden ervan (of ook maar van
onderdelen). Ik denk dat ik ga proberen al het transport van
deelprocessen zelf per auto te doen.

Alvast dank voor je tip of opmerking!

2 likes

Dit is de delbana die ik aantrof in een (dit jaar) verkochte ebay partij. Ik gebruik geen ebay. Ik kan de verkoper mailen om de koper te verzoeken mij te mailen, en dan een bod te doen. Wel een gedoe.

Ik heb dit schrijfsel uit een .doc bestand geknipt en geplakt. De opmaak komt dan helaas niet goed over, beetje rommelig zo. Sorry, helpt het als ik de volgende keer eerst een pdf maak en daaruit kopieer, iemand?

Hallo,

Ik begrijp waarom het zo’n dierbaar horloge voor je is. Daarom zou ik willen adviseren om deze zo origineel mogelijk te laten. Als het mogelijk is alleen een nieuw glas en een servicebeurt voor het uurwerk. Als je teveel laat vervangen/opknappen is het in mijn ogen namelijk niet meer hetzelfde horloge als dat jouw vader droeg. De kroon bijvoorbeeld lekker zo laten. Ook de krassen/butsen zijn waarschijnlijk gebeurd toen het in bezit was van jouw vader, maar ik begrijp dat je last krijgt van de huid als je het zo laat.

mvg Melvin

1 like

110% mee : ik heb de zelfde delbana met hetzelfde verhaal, behalve dat mijn vader nu 84 is.
De geschedenis van de horloge heeft meer waarde dan de delen, maar alle delen maken deze horloge uniek. Ik zou dus alles mogelijk houden.
Als de plexi gebroken is dan wisselen, anders de kratz verwijderen.
Voor de kast, laten verchromen betekent overal diep gaan, en zoals voor polish zullen misschien de scherpe randen rond worden. Misschien niet overal verchromen, maar dan is het zeker minder sterk. Of helemaal iets anders :de kast goed poetsen en dan met acryl verf “varnish” om de oxyde te stoppen. Het blijft zichtbaar maar raakt de huid niet meer.
Ook misschien de wijzers poetsen en re-lume als het nodig is.
En als het voor mij was de nato weggooien als ik de horloge wil dragen : dat doet veel kratsen op de deksel, altijd op de zelfde plaats en dan wordt de nato ingeschreven op de deksel.

1 like

Begrijpelijk dat je er zuinig op bent en 'm draagbaar wil hebben.
Ook ik zou 'm zo origineel mogelijk houden en om contact met
de huid te voorkomen bv. een mooie bundstrap aanschaffen/
laten maken. Wees voorzichtig in je keuze vwb de restaurateur
en leg desnoods schriftelijk vast wat je wel en wat je niet wilt.
Op dit forum staan ook ervaringen met horlogeherstellers waar
je een keuze uit kunt maken.

Op eBay staan best wel een aantal Delbana’s en soms ook wel op MP.
Vwb. eBay check:
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=delbana&rt=nc&LH_PrefLoc=2&_trksid=p2045573.m1684

Succes!

ik vind deze kroon ook prima. Ik vind deze kroon prima, dus die zal blijven.

Het punt is echt de kast. Als mijn vader nog leefde had hij mij
aangespoord om hem te restaureren. In zijn ogen was het een
gebruiksvoorwerp en “je moet gebruiksvoorwerpen in goede staat
houden”. Ik ben er best sentimenteel over, maar dat heb ik niet
van hem.

Voor mij is de overweging: origineel in de kast, of behandelde kast aan de pols.

Voordeel van polijsten en verchromen is dat de draagbaarheid toeneemt
vooral door de gevoeligheid van mijn huid. Ik heb niet de indruk dat
er diepe krassen in zitten, maar eerder poreuzer is geworden (chroom is altijd
wat poreus trouwens, heb ik mij laten vertellen) en daardoor het
koper meer bloot staat aan de atmosfeer. Omdat de krassen niet diep lijken
hoopte ik dat het materiaalverlies wel mee zou moeten vallen.

Ik hoor nog steeds graag tegenstemmen hoor. Wat ook niet meeweegt is de
financiële waarde, die is toch niet hoog. (Misschien dat het over nog eens 100 jaar
verschil maakt). Hij is toch niet voor de verkoop.

Gaaf! Heb je een foto van je Delbana? Naar aanleiding van jouw overweging “diep gaan” heb ik even gezocht op het weg, maar ik vind zo snel geen voor en na voorbeelden. Wel een blog/tut van iemand die polijstwerk zelf gedaan heeft, en daar zie ik ook geen grote materiaalverliezen:

Relume ben ik juist huiverig voor. Ik heb lelijke applicaties gezien. En grote kleurverschillen.

Krassende Nato’s, heb je dat zelf meegemaakt? Is het echt het weefsel wat krast, of ingevangen vuil? Ik vind er zo gauw niets van, wat is je eigen ervaring?

Ik zal kijken wat er met reinigen van de kast te behalen valt. Dan wordt ook de diepte van de aantasting onder de kopeoxide duidelijk.
Ik houd al 2 jaar ebay in de gaten en de witte die ik gepost heb is de enige met mogelijk dezelfde wijzers (en niet eens in kleur) die ik in die tijd gezien heb.

In het algemeen: ook tips van restaurateurs mn polijstwerk, en daarnaast voor het werk aan de wijzers zijn van harte welkom. Zoekend naar aanbevolen restaurateurs geeft vooral oude hits. Misschien is er iets veranderd (mensen gestopt, goede nieuwkomers etc.)

Iemand zo gek als ik om wijzers per auto door het land te rijden? Ik zou het doen :boy:

Ik heb geen foto maar het lijkt op deze met zwarte op wit dial.


Om een goede werk te doen om te chromen moet ten eerste de hele oude laag verdwijnen. (Alles wat blijft wordt erg onderteken door de nieuwe chrome laag : kratsen of stappen tussen de lagen.) Het is bijna onmogelijk een gat in de chrom te hervullen. De oude laag gaat weg met polijsten en dat is het probleem om de hoeken en gaten in vorm te houden en niet alles rond krijgen vooral als men met een dremel werkt. Als er oxydatie is moet men naar onder gaan totdat het helemaal is verdwenen.
Wat betreft de nato heb ik de laatste keer op een sicura gezien, maar ik heb geen foto genomen. Het was niet zo erg dan een vorige keer. Maar men ziet precies waar gaat de nato door en zelf de “grid” van de strap. Ik weet ook niet hoelang het nodig is om zoiets te krijgen. Het verdwijnt met polishing, maar niet zo met dialux of zoiets, maar met iets sterker als emeri papier, arkansas als het vlak is of diamond poeder. Ik weet niet of het komt van de vuil of de nato zelf, maar altijd als er iets zacht glijdt op iets hard wordt het hardste beschadigt, en niet omgekeerd. De zacht houdt de kleine stukjes en werkt als een zaag. Daarom gebruikt men tin (Zn of Sn) om diamanten te polijsten.

Edit : hier om wijzers te polijsten : http://www.montrespourtous.org/viewtopic.php?t=323
Ook met een oor stick en iets om metaal te poetsen.

Mooi, die Delbana! Wat is de maat?

Wat de behuizing betreft zijn 2 faktoren te onderscheiden:

  1. Formaat verlies als functie van de kras/butsdiepte. Ik zorg eerst voor een reinigeing, misschien
    met een glasvezelborstel. Dan diepte van de schade beoordelen, misschien wel daar stoppen.

Als de schade oppervlakkig is is faktor 2:

  1. Vormverlies als functie van de vaardigheden van de slijper en de moeilijkheidsgraad. De kast heeft
    geen complexe facetten, alleen een soort richel om het glas. Ik zal goed navragen wat de vorm van de kast
    voor implicaties geeft.

Tenslotte, Brunod, ik heb je werk aan je zakhorloge gezien. Ik bewonder je vaardigheden en ik sta altijd open
om iets te leren. Maar, het deksel van mijn Delbana is RVS. Is het jouw ervaring dat Nijlon/Perlon daarop kan krassen?
En zo nee, waar heb je dat dan vernomen, gelezen? Ben daar wel benieuwd naar.
In elk geval zal ik het horloge slechts een keer per maand dragen of zo, misschien in de praktijk wel veel minder.
Ik zie dat probleem niet zo sterk.

Krassende Nato’s is niet de juiste uitdrukking. Het zijn geen krassen maar waarschijnlijk is het ingevreten (transpiratie)vocht op de deksel.

Mijn Candino heeft jaren lang op een identiek perlon bandje (er bestonden toen nog geen Navo’s) gezeten als die van Hieronimus met de gevolgen zoals op de foto. Hier helpt polijsten van de deksel niet, ik ben bang dat er geen oplossing voor dit soort butsen is.

(ja, ik weet het, de deksel staat scheef, maar het werk moet nog geserviced worden)

Hier staat er ook nog een te koop:
http://link.marktplaats.nl/m923373436

Ok. Vraat door zout, dat kan. En dat dat op de een of andere manier vaker bij Perlon of Nijlon gebeurt dan direct op de huid of op een bundstrap of leren Nato, tja, dat lijkt me wel mogelijk.

(Overigens, ook voor mijn gevoel zijn “krassen” inderdaad door mechanische actie veroorzaakt, maar “butsen” zoals jij zegt voor mij ook. Is Pitting niet het engelse woord hiervoor? En dat is dacht ik breder gebruikt dan ons “puntroest”, namelijk ook bij uitholling door een chemische én een mechanische component)

Dank je.
Maar als ik donorwijzers zou gebruiken zou ik wel wijzers met dezelfde vorm willen gebruiken.

En de enige met mogelijk passende wijzers die ik gezien heb op Ebay in 2 jaar tijd is die witte die ik gepost heb.

Dan weet jij dan mijn nederlands niet perfect is en dat ik een beetje probleem heb om de richtige woorden te vinden. Zoals EricA schrijft is het misschien niet kratsen of ingevreten maar toch is het het zelfde resultaat. Zijn foto is wat men kan daarvan hebben. Hier is het nog niet te erg maar soms is de stainless steel deksel heel laag gegeten, en als men dat wil verwijderen moet men zo laag polijsten dat de merken ook zullen verdwijnen. Ik denk ook dat vroeger de mensen hun horloge om de pols elke dag jaren lang hadden, om alles te doen. En ik herhaal dat ik niet weet hoelang nodig is om zo’n schade te krijgen. Elke keer (tot nu toe) was het op stainless steel deksel.
Mijn delbana is ± 30 mm breed. Ik heb het zoveel “in eigen nat” gehouden :wink:

1 like

Delbana naar mijn horlogedokter gebracht.

Ik heb de volgende ingrepen overeengekomen:

De kast krijgt een nieuwe chroomlaag. De krasjes en putjes zijn niet erg diep. Ik heb een door de slijper bewerkt horloge mogen vasthouden, en dat zag er bemoedigend uit.

De wijzerplaat wordt heel voorzichtig wat afgestoft.
De secondenwijzer krijgt een nieuw laagje rood.
De uur en minutenwijzers laat ik onaangetast. (De horlogemaker heeft een voorraad vintage wijzers. Als er echt iets heel erg passends tussen zit, ook qua kleur tov de cijfers, zou ik de originele kunnen parkeren en vervangers gebruiken. Anders niet).

Al zal ik hem alleen bij gelegenheid dragen, kies ik er voor om hem geschikt te maken (houden) voor dagelijks gebruik.
Dat betekent:
Vervangingskroon. Dit horloge heeft een kroon met een pakking. Een vintage of NOS vervangingskroon mét goed rubber is beter voor het behoud. De oude komt in een gouden doosje :smile:
Het glaasje is gebarsten, een nieuwe is in ieder geval dicht en het oog wil ook wat.

Het kaliber gaat uit elkaar en wordt schoongemaakt en gesmeerd.

In aansluiting op de NATO/zweet/pitting opmerkingen hoger in deze draad: Ik zal bij gelegenheid het RVS achterdeksel fotograferen, dat is in nette geconserveerde staat. Zoals ik al zei droeg mijn vader het horloge nooit aan de pols.

3 likes

Proficiaat !
Laat ons zien als het terug komt :smile: