Restauratie gezocht: Hoe te beginnen

Ik heb hier mijn oude Fossil. Simpel dingetje, maar doet het al 18 jaar goed. Is half zo oud als ik ben, dus emotionele waarde vooral. De afgelopen jaren geen polstijd gehad, maar ben nu toch wel benieuwd hoe hij evt. op te lappen is.

Hij heeft een bijna PVD look gekregen, terwijl hij in mijn herinnering toch echt gewoon Stainless Steel was. Dus niet zo heel Stainless after all…

Verder de nodige krasjes op het glas/plastic?

Waar en hoe te beginnen? Polywatch of zelfs tandpasta kom ik tegen voor het glas, maar is dat het juiste? En gewoon een dotje erop en wrijven maar met een leren zeem, zodat de doek geen krassen maakt? Hoe lang, hoeveel?

En wat is dat zwarte? Een vorm van oxidatie ongetwijfeld, maar ik kan het er niet afkrabben. Dus wat moet ik daarvoor gebruiken? En moet ie eerst helemaal uit elkaar? WR onbekend…

En uiteindelijk wellicht een leuk vintage uurwerk je er in? Maat is iets van 35mm, dus ongetwijfeld een hoop te vinden wat past, maar waar dan op letten?



Bandje er af, het deksel er af, tiretteschroef iets losdraaien. Het uurwerk er uit nemen en het glas er uit drukken.Daarna de kast onder de kraan en met een tandenborstel en zeep reinigen. Het glas vervangen door een nieuwe.

1 like

Polywatch ga je vrij weinig aan hebben aangezien dat voornamelijk voor plastic glaasjes is zoals acryl. Ik heb zelf 2 Fossil horloges en die hebben beiden mineraalglas, dus ik gok dat de jouwe dat ook heeft, een nieuwe mineraalglaasje is zo besteld als je de diameter weet.

Als je hem goed schoonmaakt kom je aan een flink eind. Ik heb laatst een Seiko uit 1978 weer als nieuw gekregen. Een nacht de kast in een afgesloten bakje met remreiniger laten liggen en daarna met de dremel met stoffen kopje op de laagste toeren heel rustig opgeboend. Die donkere aanslag komt er nog wel een keer af met een beetje werk.

In ieder geval veel succes ermee! Benieuwd naar het eindresultaat :smile: