Ja… van het een komt het ander. Toegegeven, dit is niet de eerste 0634 die ik onder handen neem. Maar verdorie, wat is deze goed gelukt. Voor Cees @Waalke in dit geval. En Cees is het zo gegunt.
We hebben het over een Seiko LC 0634 - 5019.
Ook wel ‘Isaac Hayes’ genoemd… Ik heb het al eerder gezegd in een ander topic, maar deze ‘blocky’ was dus duurder dan een Speedmaster. Dat lees je goed.
Een aantal van jullie kennen deze. Een icoon en de allereerste digitale chronograaf ter wereld. En een bizar ding wel. Een blok staal met een zeer appetijtelijke bracelet.
Ik viel als een blok voor dit model ( iedereen lachen) en het zijn echt digitale tanks van horloges. Mits je er goed voor zorgt. Batterijzuur is een biatch, dat weten we allemaal, en als dat de boel aantast… Dan is het meestal wel einde verhaal alhoewel youtube laat zien dat het met geduld en kunde weer kan werken als je kan solderen. Dus zelfs na vergane contacten kan je deze nog steeds herstellen. Het is als met zoveel dingen , als je goed kijkt vind je het probleem altijd wel. En is er meestal ook een oplossing voor.
Okay, we gaan hier niet weer een Brodiaans verhaal van maken. Cees zag mijn restauratieverhaal op het forum, wilde dat horloge van me kopen ( het stond te koop) alleen besefte ik me dat ik niet wilde verkopen op dat moment. Om meerdere redenen. Cees gemeld dat ik het horloge voorlopig zelf wilde houden en hij reageerde heel begripvol maar ik vond het ook wel zuur dus bood ik aan een ander exemplaar voor hem te restaureren. Zo gezegd zo gedaan.
Het was even zoeken maar uiteindelijk vond Cees een prachtig projectje met 2 segmenten op het display die niet werkte. Ik dacht dat ik dat wel kon fixen en zei dat hij de hamer op tafel moest slaan!
Eerst maar eens uit elkaar halen…
Daar kan je een boterham mee beleggen
Toen volgde rustgevende arbeid. Cees stond erop dat ik mijn tijd nam. Ik heb alles geschuurd, gedremeld, gespoten, gepolijst tot ik tevreden was. klein putje in de zijkant zat te diep en zou je moeten puntlassen. verder de achterzijde gebtushed met dezelfde grain als origineel, een speciale grijs schuurmatje, dat werd mooi, batterijdeksel circulair gedraaid op een 600 korrel. Pushers voorzijde in boorkopje en dezelfde manier gedraaid. Zijdes handmatig langs een blokje, voorzijde eerst vlak geschuurd tot alles krasjes eruit waren daarna met dremel gepolijst tot hoooglans.
Facet voorzijde met 600 korrel langs een blokje. Het fijne is, ik meet niets op maar je ‘voelt’ waar de hoeken zitten en als je goed oplet kan het niet fout gaan. Haast zorgt voor ellende. Dus easy does it.
daarna de band grondig schoonmaken en opnieuw lakken met krasvaste lak, aangezien een nieuwe PVD-coating te kostbaar is.
Ik ben er blij mee. Nieuw glas besteld, en het resultaat ( voor - en na) is hieronder te zien. A labour of love, en een investering in een iconisch horloge.
Oh, en dan het schermpje… Dat was 3 keer alles open maken. Om zeker te zijn of het aan de module lag of aan het schermpje zelf , besloot ik mijn eigen 0634 schermpje over te zetten en daar zag ik dat andere segmenten niet werkten. Het moest dus aan de verbinding met de module liggen. En die komt tot stand door die tandjes…
De tandjes zijn die goudkleurige ‘armpjes’
Ik besloot uiteindelijk met een breekmesje de gouden tandjes gelijkmatig iets naar binnen te buigen .Daardoor maakte het LCD scherm zelf ineens sluitend contact met alle tandjes en zag ik dat alles perfect werkte… Hoera!
Hier de voor, en na:
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–