Restauratie / modificatie topic

Hoe denken jullie over restauratie en / of modificatie van (vintage) horloges?

Specifiek ben ik geinteresseerd in jullie mening over het vervangen van onderdelen wanneer deze technisch niet meer voldoen. Mag een horlogemaker je klokje bijvoorbeeld relumen zodat jij kunt verkopen als zijnde “alles matching”? Of van het wisselen van je nette fat font inlay voor een faded exemplaar; je familie vindt het shitage… maar jij vindt het de bom!!!

Natuurlijk is hier ook plaats voor discussie rondom Project X, De SRDS, Pro Hunter of over het wisselen van je Seiko 6309 plaat voor een Soxa exemplaar…

Ik ben benieuwd…

Poll:

Optie 1: Nee! Ik ben purist, alleen a la fabriek a.u.b.
Optie 2: Ja natuurlijk! Alles moet kunnen.
Optie 3: Ja maar niet voor commerciele doeleinden.
Optie 4: anders namelijk…

gr. Roel

Zolang modden voor eigen plezier is en niet om mensen bij verkoop te misleiden: prima!

Ik heb in mijn 6105 een nieuwe plaat en wijzers en een nieuwe bezelring laten zetten.

De oude heb ik natuurlijk nog, maar ik vond 'm zo leuker om echt te dragen.

Vintage:
Zover mogelijk, altijd origineel, zeker bij een goed exemplaar.

Relumen ben ik geen liefhebber meer van. Ik ken iemand die daar mordicus tegen is…en het spreekwoord luidt: “waar je mee omgaat…”.
Zijn favoriete uitspraak bij oneven lume…"zum K*tsen
Netjes relumen is niet iedereen gegeven en kan je klokje meer kwaad dan goed doen.
Afhankelijk van de toestand kan voor relumen gekozen worden, maar in mijn geval zou de wijzerplaat/ het lume slecht moeten zijn, wil ik er toe over gaan. Afleesbaarheid in het donker of onder water is geen prioriteit voor mij

Seiko 6309’s zijn in grote aantallen verkocht, maar goede en originele stukken beginnen zeldzaam te worden. Deze moet je zo laten, hooguit technisch in orde maken, maar ook daar indien mogelijk origineel, uitgezonderd een saffierglaasje.
In de States zijn ze trouwens helemaal wild van een “relumed” 6309, het ligt dus ook een beetje aan de algemene opninie…bij Seiko is het blijkbaar meer gebruikelijk en gewaardeerd als bij vintage Rolex…waar een forse waardevermindering optreedt bij een relume, althans volgens de kenners.
Die algemene opinie is beïnvloedbaar…zie het voorbeeld “Deep Sea Pro Hunter” en dan kan het wel.

Qua modden kan het alle kanten op, vaak ontstaan er leuke dingen die door een fabrikant eigenlijk gebouwd hadden moeten worden.
In het geval van de Seiko SKX modellen praat je niet over geweldige investeringen om te modden, dus daar kan het.
Zie mezelf geen Omega broad Arrow stralen of Rolex stralen…denk dat ik zo’n 75% van de waarde wegstraal :smiley:

Een redelijk geslaagde mod:

Tsja…en heel af en toe houdt je wat rommel over…dat pruts je in elkaar…en er ontstaat DE klok.

Kast; 6309-7040 (gesponsord door TeunKwiebus)
Glas: Bol saffier glas
bezel insert: SKX 007
Achterdeksel: 7548 "sample"
Uurwerk: 7548
Kroon: SBBN007
Wijzers en plaat 7548-7000.
Alles origineel Seiko, zo had Seiko ze moeten leveren, wellicht als re-issue !!

1 like

Optie 1!!! Maar dat zal je niet verbazen :wink:

modden kan altijd,maar origineel blijft het mooist, net zoals bij autos!

Dit is best wel een moeilijke stelling, in sommige gevallen vind ik dat restauratie naar het origineel toe moet kunnen maar is wmb afhankelijk van de staat waarin het horloge zich bevind.
Ik ga dus voor optie 1.

Modden is niet echt mijn ding.

mvg, Frans

micjam Schreef:

modden kan altijd,maar origineel blijft het
mooist, net zoals bij autos!

Autos, OK, maar wat doen we met de vrouwen?

hcptdg Schreef:

micjam Schreef:


modden kan altijd,maar origineel blijft het
mooist, net zoals bij autos!

Autos, OK, maar wat doen we met de vrouwen?

Restaureren is niet altijd een succes. Soms is inruilen beter :smiley:

Groeten,

Martin

Eens met Frans, het ligt inderdaad aan de staat waarin het horloge is. Modden of vervangen voor een ander, niet origineel onderdeel is in mijn ogen zeker prima, vooral als het oude onherstelbaar beschadigd is. zolang je maar de oorspronkelijke stijl van het horloge blijft respecteren. Maar dit is ook weer afhankelijke van hoe oud het horloge is, en welke (emotionele) waarde het voor je heeft. Dus ik ga voor optie 3, maar ik heb wel een hang wel naar optie 1.

Ik zie zo vaak eBay sellers uit de Oerkraïne met ‘gerestaureerde’ vintage horloges met b.v. z.g. NOS dials(td)

Geef mij maar (zo veel mogelijk) origineel:D

Beste Roel en medeforumleden,

Een zeer interessant, maar ook lastig onderwerp waarover zelfs ervaren, uiterst deskundige restaurateurs onderling regelmatig van mening verschillen.

Ik denk dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen objecten die op ambachtelijke, kunstzinnige wijze en met het nodige vakmanschap vervaardigd zijn en producten die in een al dan niet beperkte serie fabrieksmatig zijn geproduceerd. Dat neemt niet weg dat de grenzen in sommige gevallen vaag zijn, zoals bijvoorbeeld bij comtoiseklokken, waarvan de onderdelen in huisvlijt (meestal door boeren die ook 's winters geld moesten verdienen) werden gemaakt, uiteindelijk in een een fabriek werden samengebracht en in een aldaar gemaakt ijzeren frame werden geplaatst. Overigens is deze werkwijze uiteindelijk de basis van de Zwitserse en Franse uurwerkindustrie geweest.

Voor die 'fabrieks’categorie is het vrij eenvoudig, al lopen de visies hierover zeker in dit forum flink uiteen: wanneer er voor versleten dan wel defecte onderdelen originele nieuwe beschikbaar zijn, dan zou ik zeggen vervangen zolang dat mogelijk is. En dat geldt wat mij betreft voor alle onderdelen. Het wordt lastiger wanneer een specifiek onderdeel met de beste wil van de wereld niet meer op te duikelen is; in dat geval wordt het of in dezelfde stijl en afwerking bijmaken of het oorspronkelijke repareren. Dat laatste zal zeker wanneer het wijzerplaten betreft lastig worden en in de meeste gevallen is het dan ook beter wanneer bepaalde herstelwerkzaamheden achterwege worden gelaten.

Iets totaal anders is het zogenoemde modden (een woord dat mij overigens voordat ik dit forum bezocht volstrekt vreemd was). Hieronder versta ik het bewust veranderen van een voorwerp zodat het aan de persoonlijke smaak van de eigenaar beantwoordt. Iedereen zijn pleziertjes, zou ik zeggen, maar zo’n actie is zeker te betreuren wanneer het om voorwerpen gaat die algemeen als uniek en onvervangbaar worden beschouwd. Niet doen dus bij waardevolle verzamelaarsobjecten en al helemaal niet waar het potentiële museumstukken betreft!

Het wordt allemaal heel anders wanneer het een voorwerp betreft dat voornamelijk in handwerk is vervaardigd en overduidelijk voor het nageslacht dient te worden bewaard. In zo’n geval moet eerst worden bepaald in hoeverre het object nog in originele staat is, wat er precies defect is, of er iets ontbreekt en of het gelet op het voorgaande verantwoord is het voorwerp in een functionele staat terug te brengen of dat het beter is voor een conserverende behandeling te kiezen. De kwestie die dan altijd speelt is wat die oorspronkelijke staat eigenlijk was. In het geval van mechanische apparaten zoals klokken en horloges was het credo vroeger: niet het (kostbare!) object vervangen, maar technisch aanpassen, en dat soms meerdere malen. Dit wordt in vakkringen overigens niet gezien als vervalsen, maar als deel van de geschiedenis van het voorwerp. In sommige gevallen kan zo’n gedetailleerd onderzoek veel tijd in beslag nemen en de uitslag aanleiding zijn voor verhitte discussies tussen de deskundigen.

Resumerend zie ik de zaak nogal genuanceerd. Los van het feit dat ik Angelsaksische termen als ‘vintage’, ‘fat font inlay’ en ‘faded’ lastig kan duiden en bovendien geen aanwinst voor de Nederlandse taal vind, mag het de lezer duidelijk zijn dat er in mijn optiek een groot verschil is tussen ‘fabriceren’ en ‘vervaardigen’ en dat dit onderscheid uiteindelijk bepaalt wat verantwoord is en wat niet. Soms betekent dat overigens dat ik mijn dierbare klanten in eerste instantie moet teleurstellen, maar dat ze na mijn uitleg vrijwel zonder uitzondering blij zijn dat een bepaalde reparatie niet is uitgevoerd.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Heldere uitleg waar ik mij volledig bij aansluit…(tu)

Groet, Justin

Tsja, daar zat ik ook mee toen ik vorig jaar een Seamaster uit 1972 kocht, waarvan de wijzerplaat beschadigd was. In overleg met Ferrie Schweitzer heb ik uiteindelijk een nieuwe bij Omega bestelt. Overweging hierbij was oa dat het nu nog leverbaar was, en ik niet weet of dat over een jaar of twee nog steeds zo is. Horloge heeft een spa behandeling ondergaan en is nu mijn favoriet. Originele wijzerplaat heb ik trouwens ook nog. Daar staat op -t-swiss made-t- Op de nieuwe ontbreken de T’s. Ik ben geen fan van “verbeteren” maar hou het liever bij het origineel. In de meeste gevallen al mooi genoeg:)

Oh ja, ik heb aan de Seamaster operatie een topic gewijd:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,177549,177549#msg-177549