Dat geldt alleen als er een compleet verkeerd uurwerk in zit; Als er net een andere variant van dezelfde familie in zit past het gewoon.
Als leerproject is het sowieso een leuke uitdaging!
Dat het misschien een frankenwatch zou zijn is voor mij dan ook bijzaak.
Klopt maar dan denk ik dat de voetjes er ook niet af gehaald hoeven worden.
Tenzij er te ruw mee omgegaan is er ze daadwerkelijk afgebroken zijn.
Ik hoop dat TS ons op de hoogte houd.
Inderdaad, hou ons op de hoogte.
Er zaten toch al geen pootjes meer op? Zoals ik het lees was de volledige dial gelijmd op het caliber.
Klopt!!
Dus of er af gebroken omdat de “horlogemaker” niet wist hoe de wijzerplaat vast zat en daarna vast gelijmd of de pootjes er af geslepen omdat de wijzerplaat anders niet op het uurwerk past omdat de pootjes in de weg zitten en dus vast gelijmd.
Bedankt.
Voor context. Ik ben geen horloge hersteller, ik zit aan de verzamel kant dus er ontstaat straks een dilemma.
Het is een ‘franken’ samengesteld horloge.
Het uurwerk hoort niet thuis in dit model wat men hierboven al aangaf. Het is een 564 chronometer uurwerk, apart. Je ziet het caliber 565, wat hier normaal inzit, soms onterecht terug in bijvoorbeeld een chronometer constellation.
Afgaande op de foto’s van wat ik kan zien. De wijzerplaat lijkt sterk op/is aftermarket. De uur en minuut wijzers lijken niet origineel en correct voor de kleur kast. De kroon lijkt niet correct.
Niet iets wat ik wil zien als verzamelaar en voor mij persoonlijk is dit exemplaar dus ‘waardeloos’. Als horloge-hersteller oefenmateriaal mischien dan weer niet, daar kan ik de waarde niet van inschatten.
Weeg dan in ieder geval alsnog eens zorgvuldig de tijd, complexiteit en de te maken kosten versus wenselijk eind resultaat af met in gedachten verzamelbaar vs leerproject.
PS Mijn mening bovenstaand, hier kan je heel veel info over Omega Constellations vinden en ook de Dynamic heeft een plek Omega Constellation Collectors: Omega Geneve Dynamic I - Best-Seller of the 70s
Ook hier: www.omegaforums.net
Ik ervaar geen dilemma hoor; ik ben 'n sleutelaar, geen verzamelaar. Ik vind het geweldig om een slecht lopend (vaak vintage) horloge weer “aan de praat” te krijgen met een zo optimaal mogelijk regelbeeld. Dat deze Dynamic wellicht een franken is, is wat mij betreft dan ook geen probleem, dat maakt 'm voor mij niet minder waardevol. Precies wat @TKH zegt:
Dank aan iedereen voor de waardevolle bijdragen. Dat maakt dit Forum zo bijzonder
Gewoon een heel leuk project na je 2824 series. Je steekt er een hoop van op, echt een wat andere opbouw dan de 2824.
Deze familie van de 550 kalibers zul je later heel vaak tegenkomen en wat is er dan beter om onder begeleiding van je docent deze weer stralend te maken. Gesoldeerde tubes, missende pootjes, vastgeplakte chatons komt helaas vaker voor als handige harry of Henriette bezig zij geweest. Perfect leer object.
En of het een 565 of 564 is, geen idee, soms worden kloven uitgewisseld tussen donoren en dan kloppen de nummers niet meer altijd.
Niets om je zorgen om te maken als je geen die hard verzamelaar bent.
Je bent nu bezig kennis en ervaring op te doen, dat is het enige dat hier telt. Frankenhorloge, maybe, maar wat te denken van al die mod’s die hier worden besproken op het forum mbt Seiko’s. Al die modder’s zitten daar ook niet mee.
Hou ons aub op de hoogte hoe het verder gaat, heel leuk om te volgen.
Succes!
Dab heb je volgens referentienummer het juiste uurwerk.
Beetje dubieus dat het serienummer er uit is gefreesd
Beetje wel ja.
Pootjes zitten bij beide binnenwerken op dezelfde plaats als het goed is, is bij beide calibers een platine van een cal. 563. Het zal eerder zijn dat poten eventueel zijn afgebroken door een val van het horloge, maar het zijn allemaal aannames.
Met de hulp van Eric komt het weer helemaal goed.
Absoluut!