Omdat het 2e jaar van de opleiding in Hasselt bijna ten einde loopt - over een paar weken zijn de examens - en omdat ik m’n 2824-2 (het caliber waarmee in het 2e jaar wordt gewerkt) al tig keer heb gedemonteerd en daarna weer heb gemonteerd, ben ik 2 weken geleden begonnen aan mijn eerste “echte” restauratie-project: een Omega Genève Dynamic. En meteen een binnenkomer van jewelste. Om te beginnen zijn van de wijzerplaat ooit de pootjes verwijderd. Tja, dan rest er niks anders dan 'm met 2-componentenlijm op het uurwerk te plakken, toch? En als het veertje van het incablock gebroken is en je hebt tóch de tube met 2-componenten in je hand, dan kun je maar beter gelijk de deksteen en de chatton effe stevig vastplakken, toch? En omdat het glas niet past (en dat pas dus écht bij lange na niet), plak je dat natuurlijk ook maar effe vast. De tube is in het verleden ook flink mishandeld. En, ocherrem, de datumschijf heeft ook z’n beste tijd gehad. Gelukkig krijg ik bij dit project heel veel advies en hulp van mijn méér dan deskundige en aimabele docent Eric, anders was ik al hopeloos vastgelopen. De wijzerplaat gaat volgende week naar een firma in Yrseke waar 2 nieuwe pootjes worden gemonteerd; ik ga 'n nieuw incablock plaatsen, de tube wordt vervangen evenals het glas. En wie weet wat ik onderweg nog meer tegenkom. Bijgaand enkele foto’s (kijk en huiver ) Voor de horlogeherstellers hier op dit forum die gepokt en gemazeld zijn zal het wellicht niks nieuws onder de zon zijn maar voor mij was 't toch wel effe schrikken. Maar ik heb goeje hoop dat het goed komt. Natuurlijk zal ik me t.z.t. melden met het eindresultaat. Wordt zéker vervolgd
Zo, die is flink mishandeld
Succes met de reanimatie
Een gelijmde deksteen, dat is wel bijzonder! Heb al wel lijm/schellak gezien om een balansveer vast te plakken aan de piton en brug.
Opvallend die kleurverschillen tussen de onderdelen in het uurwerk. Flink mee geknutseld?
Waarschijnlijk als studieobject aan de opleiding in Hasselt gebruikt
Veel succes gewenst bij de herstellingen. Gaat vast goed komen
Klopt, hij is in het verleden gped mishandeld. Maar hij is bij dr. Batteraof in goede handen ( hoop ik ).
Ben ik wel een keer tegengekomen, vastgezet met tipp-ex
Wow, wat een mishandelingen.
En het horloge vervolgens weer laten lopen?
Hou je ons op de hoogte?
Oef! Ik heb al wat mishandelde horloges gezien, maar deze spant de kroon
Succes! Het zal een dankbaar opknapproject zijn
Das een goed verk$£¥¥^%#^t uurwerk maar de wijzerplaat is wel heel erg mooi!
Succes met het herstellen!!
Seen it all before!
Deze had zeker geen opleiding genoten bij Syntra Hasselt.
Sterkte en succes met deze.
Bijzondere wijzerplaat, als je m goed krijgt is het een pareltje
Nee, zeker niet, Waarschijnlijk heeft 'ie stage bij Bison Kit gelopen…
Allereerst succes met de opleidings examens.
Er moet nogal wat aan dit project gebeuren zo te zien…
Ik heb helaas wat twijfels over de originaliteit van het horloge als geheel, wat is het type nummer wat in de kast staat?
Inderdaad, op basis van dit referentienummer kan je nagaan welk caliber er in moet. Ik zou dat eerst nagaan. Dan evetueel op jacht naar een juist caliber als er een “onjuist” caliber in zit.
Het haat een paar centen kosten, maar de plaat zou mij ook over de streep trekken om door te zetten.
Succes!
Succes! Ziet er uit als een leuk project! Ik als amateur zou hier zeker ook goed de kriebels van hebben gekregen, de staat van het uurwerk is echt om te huilen en dan maak ik me druk om ieder klein foutje wat ik maak en zitten er gewoon zulke beunhazen tussen.
Dit 564 (chronometer spec) uurwerk heeft niets te zoeken in dit horloge. Bij elkaar geraapt zooitje wat beter gestript kan worden voor onderdelen imo
Dit staat in de kast, ben benieuwd naar jullie oordeel. Ik ga wel door met de restauratie; ook al zou het caliber niet origineel zijn.
Als het caliber niet origineel is dan hoef je de montage pennetjes ook niet op de wijzerplaat te laten monteren want die gaan dan toch niet meer passen.
Waarschijnlijk is dat ook de reden dat ze er af zijn.
Ik denk dat dit de 166.039 is, de Automatic met datum. Dan zou er een cal 565 in moeten zitten. Deze cal 564 is wss van een Constelation. De datum lijkt ook net niet helemaal lekker uit te lijnen.