Goedemorgen allemaal, hier een verslagje van de restauratie van mijn mooie Omega Seamaster Stemvork horloge. Ik heb dit horloge vorig jaar ongezien gekocht in optisch prima (lees:acceptabele) staat. Echter na twee maanden liep hij niet meer en bleek ook de datum niet altijd goed te verspringen. Omdat het toch een erg fraai horloge is en ik er een zwak voor heb gekregen heb ik contact opgenomen met Gerrit van Accutron.nl. Hij heeft voor mij al eerder een horloge nagekeken en ik heb recent een hele mooie Bulova Devil Diver 666 uit 1969 overgenomen.
Weer terug naar de Omega: Dit horloge kom ik ook niet vaak tegen dus het leek me een restauratie wel waard. De datumring is blijkbaar een dun stukje plastic. Bij het verdraaien van de datum rond 12 uur kunnen er stukjes van afbreken. Dit is dus ook gebeurt zoals je kunt zien op de foto’s. Gerrit heeft deze nu vervangen met een aluminium exemplaar die een stuk steviger is en hopelijk weer een leven lang mee kan gaan. Het glas was ook flink beschadigd. Het is gewoon mineraal glas maar echter wel 3,5 mm dik, dit bleek ook nog een uitdaging om deze maat te vinden. Een ander groot probleem was het feit dat een van de schroefjes aan de achterzijde was doorgedraaid. Deze was er ook niet meer normaal uit te krijgen en is nu uitgeboord. Het horloge helemaal uit elkaar geweest schoongemaakt en weer in elkaar gezet. De bakelieten bezel is gepolijst net als de kast. Hij is bewust niet te veel gepolijst waardoor niet alle beschadigingen eruit zijn gehaald maar daardoor is wel de vorm behouden. Er zijn alleen nog wat kleine vlekjes op de dial te zien maar dat hoort bij het karakter zullen we maar zeggen.
Ik ben er heel blij mee!! Met dank aan Gerrit voor de foto’s!