Restauratie oude Citizen Ana-Digi topper

Mn tweede vakantiedag, zaterdag gaan we erop uit. Vanavond (en inmiddels vannacht) kon ik me eens even lekker uitleven op een oude Citizen Ana-Digi uit 1981.

Heel af en toe wil ik nog wel eens een absolute afschrijver met nog enige potentie een tweede kans geven, vanavond deze Citizen.

Omdat de Citizen het uurwerkje draagt waar ik een absoluut fan van ben, had ik zin in deze restauratie. Daarnaast gaat het om een Citizen 100m variant (Citizen’s versie van Seiko’s Sports 100), en ook daar ben ik liefhebber van omdat deze horloges prachtige kasten hebben met een scherpe en gedetaileerde afwerking (dubbele pakkingen, dikke deksels etc)

Goed, het uurwerkje. In begin jaren 80 (zoals in alle eerdere jaren sinds de wedloop begon) trok Citizen alles uit de kast om (succesvol) te kunnen concureren met Seiko op quartzgebied.
Voor mij is dit Citizen 8922 werkje (en Citizen’s 9020, bijna identiek) het meest kwalitatieve en meest aantrekkelijke (Ana-Digi) quartz uurwerk van Citizen, tot vandaag. Het uurwerkje heeft veel mogelijkheden die allemaal worden geselecteerd en aangestuurd via de kroon, tevens pusher. Het uurwerkje heeft 8 juweeltjes waarvan twee zijn verwerkt in de roterende switch naast de kroon in het uurwerk (een klik uittrekken, op of neer draaien voor razendsnelle en superscherpe instelling van alarm, timer etc etc)

Het uurwerk uit Citizens manual, klik voor vergroten:

Affijn, een absolute afschrijver dus:

Ik heb het originele glas gepolijst en de kast een simpele beurt gegeven (uit elkaar, reinigen, brushes opnieuw even aangezet en een zachte polish)

Het uurwerk was in goede staat, maar met milde batterijlekkage (geen prima staat dus, maar relatief gezien uitstekende staat omdat deze uurwerken zonder grove batterijschade vrij zeldzaam zijn)
Het had geen grove corrosie, maar wel vocht door het bovenste deel van het uurwerkje. Volledig gedemonteerd, alle onderdelen gereinigd en weer in elkaar. Hieronder vlak na montage, jewels moeten nog gesmeerd worden.

Eindresultaat na opmaak glas en kast, en servicen werkje. Helaas heeft de witte wijzerplaat op twee puntjes wat corrosie meegekregen, maar dat drukt mn pret niet :slight_smile:
Ik voeg morgen of overmorgen nog wel even wat daglichtfoto’s of pols shots toe

30 likes

Mooi verhaal en een prachtig resultaat. Altijd leuk en leerzaam om te lezen. Jammer dat ik het niet zelf kan. Hulde!

1 like

WOW😊…je kan wel zien dat jij erin bedreven bent…en een paar puntjes…pffff…who cares😊
Prachtig gedaan man🖒

En toch nog effe vragen…mijn exen…niet kunnen redden? Anders moeten we effe PBen…

Gr.Nils

1 like

Mooi werk, Ernst, deze kan weer mee op vakantie :+1:

1 like

Mooi opgeknapt. Ik houd me meestal maar bij de mechanische uurwerken, met quartz ben ik tot nog toe niet zo succesvol gebleken. :smirk:
Dank voor het delen van dit project! :+1:

1 like

:thumbsup: Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Dat heb je mooi gedaan!

1 like

Mooi, bedankt deze te delen, :+1:

1 like

Weer een mooie vintage gered, chappeau !

1 like

Klasse Ernst, met dat priegelwerk.

1 like

Heerlijk verhaal weer. Vakmanschap hoor! en de flipperaar in mij denkt: " s ff zoeken of er niet ergens zo’n citizen te halen valt" …

1 like

Knap gedaan hoor :+1: Leuke Citizen.

1 like

Nog even twee bij daglicht!

7 likes

Mooi verslag en een fantastisch resultaat!
Leuk om te lezen. Bedankt voor het delen!
Gr.Wander

1 like