Een aantal maanden geleden kocht ik voor een paar euro een Seiko 5. Om eerlijk te zijn vond ik het nogal een miskoop maar goed je gaat een eind op weg naar een rommelmarkt en je wilt ook niet met lege handen terug naar huis. Best een grappig model, en wonder boven wonder doet de automaat het bij dit horloge gewoon goed (hebben die Japanners toch goed voor elkaar). Maar goed echt draagbaar was hij ook niet met forse krassen en putjes in de body en een joekel van een scheur in het plexiglas. Uiteindelijk via eBay een passend glas gevonden (lot uit de loterij) dus we kunnen aan de slag!
Onder het glas ontzettend goor, ik was in de veronderstelling lijmresten maar na een correcte opmerking hier op het forum blijkt het toch echt allemaal troep
Ik kreeg het glas er met geen mogelijkheid uitgedrukt maar ik had ergens bij Watchuseek gelezen dat als je de kast in warm water legt en even laat opwarmen je hem er mogelijk wel uitkrijgt
Je slaat een doek om de kast en je houdt het geheel met twee handen vast, dan druk je met beide duimen zo hard als je kunt en dan laat hij inderdaad los… phew!
Ik had zo’n obscuur potje met witte prut in mijn Chinese watchmaker toolkit van 15 euro, ik heb alle chinese tekentjes nagetekend voor Google Translate en het blijkt rubber grease te zijn om je horloge waterdicht te maken, dat is mooi
Ik ben uitermate tevreden over het eindresultaat. Een nieuw glaasje bestellen is niet zo spannend maar of je hem er goed inkrijgt des te meer. Het schuren is eigenlijk heel goed te doen als je maar een goede opbouw hebt, ik was initieel begonnen met 1200 maar dat werkte niet, dus toen nog maar 400 en 600 bijgehaald, eigenlijk ook onvoldoende, uiteindelijk van een slijpmachine een stukje 180 gepakt voor het eerste groffe schuurwerk en dan werkt het wel.
In de body zit een klein putje op de onderste rand van de voorkant, die zat op een onmogelijke plek en die heb ik laten zitten, en dat doorbreekt net het ideale, en eigenlijk vind ik dat helemaal goed, een soort aandenken aan deze klus.
Zeker als je ze zelf weer een beetje kan opknappen is het extra leuk, en vooral jullie reacties zijn een extra drijfveer… en binnenkort krijg ik les in uurwerken dus dan kan ik die stap ook gaan maken.
Nee inderdaad, alles ligt als het ware op elkaar en de caseback drukt de hele sandwich op spanning (tenminste dat hoop ik). Het glas zit in ieder geval gewoon vast.
Mooi werk! Glaasje inderdaad niet gelijmd, had ik ook met een lcd horloge van Seiko uit de jaren '70. De matte finish is inderdaad wel weg, ik geloof dat je dat met een brillo sponsje wel terug kan krijgen? Dus die mooie lijntjes op de voorkant van de kast om het glas heen.
Dat klopt inderdaad, ik was initieel van plan om de groef weer terug te laten komen. Dan moet je het hele horloge in dezelfde richting met een iets grover schuurpapier nog een keer natrekken. Maar uiteindelijk vond ik de glossy look iets beter staan, dus ik heb het zo gelaten.