Restauratie van een oude Vacheron & Constantin

Beste forumleden,

Bij deze weer een sprookje over een oud en lelijk horloge wat langzaam maar zeker veranderd in een beeldschone zwaan. Dit horloge werd ter reparatie door een klant, en die vond het goed dat ik er een restauratieverslag over maakte.

Dit zakhorloge verkeerde in vrij slechte staat toen het binnenkwam. De gouden kast was verwrongen en gedeukt, de wijzers niet origineel en de wijzerplaat gebarsten. De kast was dusdanig vervormd dat de lunette met het glas niet meer op de kast bleef zitten.

Als eerste ben ik uren bezig geweest om de kast uit te deuken. Allereerst ben ik met diverse stalen ponzen en zelf gemaakte houden gereedschappen aan de slag gegaan, om de kast terug te brengen in de juiste vorm. Gelukkig is goud vrij zacht en zijn zakhorloge kasten geen massief ‘blok’ zoals bij polshorloge kasten, eerder een verbogen ‘plaat’ goud. Hierdoor is uitdeuken en terugbuigen tot op zekere hoogte mogelijk.

Na het terugbuigen en uitdeuken van de kast volgt de laatste stap, het polijsten van de kast. Door het kloppen & uitdeuken wordt het oppervlak altijd licht oneffen. Daarom start ik met een Artifex schijf, een schijf gemaakt van in rubber gebonden slijpdeeltjes. Hiermee kan een laag materiaal verwijderen, zodat er weer een glad oppervlak ontstaat. Dit is natuurlijk iets wat je niet te vaak moet doen, maar bij een dergelijk ingrijpende restauratie van de kast kan je eigenlijk niet anders, wil je weer tot een mooi eindresultaat komen. Na het ‘slijpen’ van de kast wordt met behulp van een viltschijf en een lappenschijf, beide met polijstpasta, de kast weer hoogglanzend gemaakt.

Daarna volgt de revisie van het uurwerk. Gelukkig had de eigenaar een uurwerk geregeld uit de dezelfde periode, waarvan de wijzers en wijzerplaat gebruikt konden worden, zodat dit horloge weer in uitstekende staat gebracht kon worden.

Het eindresultaat van vele uren werk… absoluut de moeite waard geweest!!!

Bedankt voor het lezen, mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag!

Met vriendelijke groet,
Koen

101 likes

Schitterend! Vakwerk weer :+1:

1 like

Mooi gedaan. Zal ook een horloge zijn waar je met plezier aan werkt.

1 like

Koen, wat een tof verslag weer, en leuk dat je het hier deelt! Zijn altijd toch de mooiere topics, bedankt!

1 like

Mooi gedaan en mooi verslag

1 like

mooi verslag, knap vakwerk, bedankt voor het delen.

1 like

Genieten dit soort bijdrages. Dank voor het delen :raised_hands:.

gr, HJR

1 like

Ik kan wel ophouden. Mijn atelier is behekst. Bij jou lukt alles dus wel… :roll_eyes::sweat_smile: Topwerk!

Wellicht in Vintage zetten? Laat ik aan jou.

2 likes

Koen, wat een vakwerk! En wat gaaf dat je de moeite neemt om e.e.a. voor ons vast te leggen.

Hoe heb je de barst in de (emaille?) wijzerplaat hersteld? Je ziet er volgens mij helemaal niets meer van.

1 like

@Roger_Beep

2 likes

Mijn beste,

Petje af hoor!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Lezen met een Karmelietje in het glas…daar ga ik onnozele vragen van stellen😂 Sorry!

3 likes

Prachtig opgeknapt weer Koen. :+1:
Dank voor het delen van dit mooie verslag.

1 like

Razend knap en erg leuk om te lezen en zien, dank je wel!:+1:

1 like

Mooi stukje vakmanschap :+1: Super mooi eindresultaat :clap:

1 like

Hulde :ok_hand:
Bijzonder dat de eigenaar ook onderdelen voor dit horloge ter beschikking had, dat helpt ook :slight_smile:

1 like

Heerlijk om te zien. Echt vakwerk.

1 like

Mooie nieuwe Breguet wijzers.

1 like

Prachtig werk, mooi om zien, leuk om lezen, :+1:

1 like

Mooi gedaan Koen :+1:

1 like