Deze is van 1999 dus valt net in het vintage gebeuren.
Als Kinetic fan, gaat mijn interesse uit naar de oudere modellen.
Kwalitatief beter naar mijn mening, en zeker beter afgewerkt.
Vandaar dat ik de aparte modellen graag restaureer, met name de AGS en zoals beschreven de Arctura.
Arctura op de kop getikt voor weinig. Gelukkig maar want er mankeerde veel aan. Uiterlijk helemaal afgeleefd. Het uurwerk werkte niet, datum verzet bleef hangen, Rubber van de band gescheurd.

Normaal gesproken volledig afgeschreven.
Behalve dat ik dit zelf zeer mooie modellen vind, de eerste Arctura, zijn ze ook nog redelijk waarde vast de laatste tijd.
Voor mijzelf als doe het zelver een uitdaging er weer een mooie en werkzaam, betrouwbaar horloge van te maken.
Eerst eens kijken wat er aan mankeert.
Rotorlager,
Condensator,
Printplaat,
1 Spoel
Stator voor de stroom opwekking,
Tandwiel onder de rotor en tandwiel die de stator van
uit de rotor aandrijft.
Afgeschreven uurwerk, nee hoor. Maken die handel.!!
Stator, Rotorlager, condensator en printplaat van E-Bay

Spoel, condensator, tandwielen had ik nog.
De boel netjes in elkaar gezet, met de juiste oliën etc, en het loopt weer, wijzerplaat demonteren, aandrijving voor de datum er weer netjes ingezet en alles werkt weer naar behoren. Controle uurwerkje na 3 dagen en ogh hij mist bijna een seconde, Prima dus!
Band, eerst maar de schakels polijsten, op e-bay het rubber gedeelte besteld en binnen een dag thuis. Ondertussen de schakels weer gepolijst, schuren etc en dat ziet er mooi uit.
Schakels op het nieuwe rubber monteren , sluiting overzetten en de band is weer als nieuw.
Glas uit de frontplaat en de gehele kast in een keer schuren, en polijsten en schuren, kortom hier zit het meeste werk in, maar het resultaat mag gezien worden.
Bewust bij het grovere voorbewerking het oude glas laten zitten om de sponning niet te beschadigen.
Naast project nr 2
Nieuw glas er in,
Nieuwe pusher en kroon pakking gemonteerd met het bekende Seiko grease goedje, nieuwe pakking onder de frontplaat, en sluiten de boel met de juiste inhoud.
Druktest gedaan op 10 bar want het moet wel waterdicht zijn.
Nogmaals alles getest en jammer, het is klaar! Koste alles bij elkaar 6 uurtjes.
Rechts de besprokene.
Mooi model en redelijk plat.
Gelukkig heb ik er nog twee om op te knappen waaronder een bijzondere Arctura 200m diver, maar dat komt later nog een keer.
Nogmaals voor….

Ennnn na…
Nagenoeg alle sporen van geweld er uit gekregen op een zeer klein krasje na.
Indien ik verder zou gaan krijg ik de kras er wel uit, maar gaat ten koste van het model, wat natuurlijk niet mag gebeuren.
Volgende keer meer over de Arctura, met andere deelnemers uit mijn verzameling.