Restauratie van mijn Arctura

Deze is van 1999 dus valt net in het vintage gebeuren.
Als Kinetic fan, gaat mijn interesse uit naar de oudere modellen.
Kwalitatief beter naar mijn mening, en zeker beter afgewerkt.

Vandaar dat ik de aparte modellen graag restaureer, met name de AGS en zoals beschreven de Arctura.

Arctura op de kop getikt voor weinig. Gelukkig maar want er mankeerde veel aan. Uiterlijk helemaal afgeleefd. Het uurwerk werkte niet, datum verzet bleef hangen, Rubber van de band gescheurd.

Normaal gesproken volledig afgeschreven.
Behalve dat ik dit zelf zeer mooie modellen vind, de eerste Arctura, zijn ze ook nog redelijk waarde vast de laatste tijd.

Voor mijzelf als doe het zelver een uitdaging er weer een mooie en werkzaam, betrouwbaar horloge van te maken.
Eerst eens kijken wat er aan mankeert.

Rotorlager,
Condensator,
Printplaat,
1 Spoel
Stator voor de stroom opwekking,
Tandwiel onder de rotor en tandwiel die de stator van
uit de rotor aandrijft.
Afgeschreven uurwerk, nee hoor. Maken die handel.!!

Stator, Rotorlager, condensator en printplaat van E-Bay

Spoel, condensator, tandwielen had ik nog.
De boel netjes in elkaar gezet, met de juiste oliën etc, en het loopt weer, wijzerplaat demonteren, aandrijving voor de datum er weer netjes ingezet en alles werkt weer naar behoren. Controle uurwerkje na 3 dagen en ogh hij mist bijna een seconde, Prima dus!

Band, eerst maar de schakels polijsten, op e-bay het rubber gedeelte besteld en binnen een dag thuis. Ondertussen de schakels weer gepolijst, schuren etc en dat ziet er mooi uit.

Schakels op het nieuwe rubber monteren , sluiting overzetten en de band is weer als nieuw.
Glas uit de frontplaat en de gehele kast in een keer schuren, en polijsten en schuren, kortom hier zit het meeste werk in, maar het resultaat mag gezien worden.

Bewust bij het grovere voorbewerking het oude glas laten zitten om de sponning niet te beschadigen.

Naast project nr 2

Nieuw glas er in,
Nieuwe pusher en kroon pakking gemonteerd met het bekende Seiko grease goedje, nieuwe pakking onder de frontplaat, en sluiten de boel met de juiste inhoud.
Druktest gedaan op 10 bar want het moet wel waterdicht zijn.
Nogmaals alles getest en jammer, het is klaar! Koste alles bij elkaar 6 uurtjes.

Rechts de besprokene.

Mooi model en redelijk plat.

Gelukkig heb ik er nog twee om op te knappen waaronder een bijzondere Arctura 200m diver, maar dat komt later nog een keer.
Nogmaals voor….

Ennnn na…
Nagenoeg alle sporen van geweld er uit gekregen op een zeer klein krasje na.
Indien ik verder zou gaan krijg ik de kras er wel uit, maar gaat ten koste van het model, wat natuurlijk niet mag gebeuren.

Volgende keer meer over de Arctura, met andere deelnemers uit mijn verzameling.

Mooi resultaat en in beeld gebracht.

Zo dat is weer een mooi horloge geworden! veel draag plezier.

Erik

Leuk zulke fotoverslagen.
Mijn complimmenten met het resultaat.

inderdaad fantastisch en wat een mooie klok is het geworden.

CHAPEAU Erik

met de grootste bewondering

Lenno

Vakwerk en weer een horloge van de ondergang gered.Gefeliciteerd.

Mvg

Stefan

Helemaal niet mijn horloge maar stunning hoe prachtig je hem opgeknapt hebt , chapeau.

Heel mooi gedaan, super!

Groet,

Alex

Mooi gedaan Erik.(tu)

Nice (tu)

Dikke (tu), prachtig en dankbaar resultaat.
Naast sleutelen aan het inwendige haal ik zelf ook heel erg veel voldoening uit het ‘groffe’ werk; restaureren van kast en band. Volgens mij jij ook :slight_smile:
Vwb die Seiko grease, dat heb ik nu een week of twee in huis en vind het topspul. Ik heb eens de proef op de som genomen en een klein beetje op een warme lampenkap gesmeerd, het houdt keurig zn (dikke) viscositeit.

Mooi werk en topreportage over een interessant uurwerk .

Bravo .

Yo , Manu .

Heel mooi geworden.(tu)

Nog meer van mijn Arctura verzameling
En dan te bedenken dat toen ze uit kwamen, eind jaren 90 ik ze spuuug lelijk vond.

Ik ben ze steeds meer gaan waarderen, bovendien zijn het gewoon degelijke bruikbare en betrouwbare horloges. De Arctura is dan ook nog eens wat anders dan de gemiddelde klok

Hierbij nog een deel van mijn collectie, ik heb er nog 3 in restauratie.

5M42-0E60 200M divers.

Hij was duurder dan de andere uitvoering, dat kan je zien, omdat de minuten aanduiding als extra op de plaat is aangebracht… :wink:

Nog op te knappen en voorzien van een originele band, die zeer duur is.
Nu dus nog met een verantwoord rubber alternatief.
Condensator is reeds vervangen, de rest komt wel

Met doorkijk luikje aan de achterzijde.

Let eens op hoe ook de diver nog steeds niet al te hoog is, ondanks de draaibare bezel.

Goedkopere uitvoering van 5 bar en kunststof onderkast. Deze heeft de toegang naar het uurwerk via de achterzijde, de rest via de voorkant en is de achterzijde dicht.

Leuke collectie en waarde vast.

Gestoord zeggen sommige wel eens tegen mij? Ja maar wel prettig. :stuck_out_tongue:

Groeten Erik

Wauw, mijn eerste liefde! Die van mij heeft 2 keer nieuw rubber gehad, mineraal glas en er 1 condensator is vervangen. 10 Jaar dagelijks om de pols gehad en loopt nog steeds super.

Mooi om te zien dat je ze zo’n goede opknapbeurt kan geven. Goed werk (tu).

Als ik nog eens een 5M42-0H40 voor een mooie prijs kan krijgen, dan weet ik het wel!

Mijn beste,

Een plausibel verhaal, prachtige foto’s en een heldere geest, beschrijven op een bijna educatieve manier de restauratie van dit bijzondere horloge.
Mijn complimenten!!

En voor nu: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

De 5M42-0H40 is de Titanium uitvoering, dat staat op mijn wenslijstje, maar je moet ook wat te wensen hebben…

Heel mooi werk, ik wou dat ik dat allemaal zelf kon! (tu) Maar vintage? :S

Gaaf!

Welke verkoper verkoopt die rubber banden? Die sneuvelen namelijk bijna altijd.

Tja die banden zijn gelukkig nog te koop, maar de plaatjes en de sluiting moet je overzetten.

Het beste is dat je de plaatjes flink polijst als ze nog op de oude band zitten. Je hebt dan beter houvast, bovendien maakt het niet uit als de oude band beschadigd.

Daarna is het zaak om de plaatjes over te zetten, ze zijn in de band gemonteerd met pushpens.

Ik heb bij deze mijnheer de banden besteld. Hij is de meest goedkope volgens mij.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?13,323852

Zijn mailadres is: drijfhout.watchtrader@gmail.com

Mvrgr, Erik