Verslag, aankoop en restauratie, Roamer caliber MST 402
Inleiding:
Over het algemeen heb ik Seiko handopwinders uit de jaren 60, zoals caliber 66 en 6602 en mooie namen zoals Champion, Skyliner, Crown etc. Allen met heldere zilveren wijzerplaat en zwaardvormige wijzers.
Enige tijd geleden was ik E-Bay aan het afstruinen, op zoek naar een nieuw vintage project.
Dit maal geen Seiko maar een oude stijlvolle Zwitser.
Mijn criteria van aanschaf:
• een merk met een eigen manufacture uurwerk fabricage,
• het model moet een formaat kast van tussen de 36 en 40 mm zijn,
• koperkleur of chromen wijzers en bij voorkeur de secondewijzer bij de 6 of 9,
• de sub secondewijzer moet in een verzonken gedeelte van de plaat liggen want dat vind Erik mooi.
• de wijzerplaat wit, crème of zilver en moet fris van kleur zijn,
• de kast bijvoorkeur staal maar goldplated ook geen bezwaar, zolang de kast niet al te prominent aanwezig is, de wijzerplaat moet de overhand hebben in het aangezicht,
• het horloge mag niet verprutst zijn, compleet en eerlijk,
• het moet een echte vintage zijn, van voor 1965.
De vondst:
Met mijn criteria vast ter hand zoeken op internet, en vooral niet afwijken, want er wordt zoveel moois aangeboden, dat de verleiding om af te wijken op de loer ligt.
Mijn oog was na wat speuren op E-Bay op een Roamer gevallen met een eigen uurwerk namelijk MST 402. (Meyer & Stüdeli )
Dit aangeboden horloge voldeed direct aan mijn criteria, dit was hem!
De titel was “Roamer Oversize Gold Sub Second Working
Een startbod van deze Canadees was er niet, maar gewoon nu kopen. De prijs was aan de hand van de drie geplaatste foto’s in mijn ogen redelijk.
Maten 36,5 x 43,2 mm, een keurig maatje voor mij bescheiden pols.
Toch maar even mailen voor meer informatie, ik wil altijd graag de geschiedenis weten van zo’n eventuele aanschaf.
De verkoper wist mij te vertellen dat hij deze 25 jaar geleden had aangeschaft, in een lade kastje bewaard had, om ooit een service beurtje te laten geven. Van een service beurtje is het nooit gekomen, en nu moest het klokje maar eens gaan. De verkoper had het klokje gekocht van iemand die wist te vertellen dat het klokje zeker van voor 1960 zou moeten zijn.
Aankomst en bevindingen:
Na twee weken wachten is het klokje netjes afgeleverd, en ik was blij dat het klokje ook daadwerkelijk aan mij verwachting voldeed, precies wat ik voor ogen had.
Wat nu pas opvalt is de zeer mooie wijzerplaat, alle aanduidingen liggen op de plaat en zijn koperkleurig, zelfs de aanduiding Swiss made is koperkleur en ligt op de wijzerplaat. Fantastisch !
Het klokje loopt zeer behoorlijk maar na 24 uur, 5 minuten achter. Niet verwonderlijk na zo lang arbeidsloos en zonder beurt gelegen te hebben.
De kroon had speling op de stift en de positie van de wijzers was bij het hele uur niet goed op elkaar afgestemd, het heeft een afwijking van 1 mm. Na een poetsbeurt met Brasso koperpoets is het glas weer als nieuw geworden, het gouden laagje weer fris en betreft uiterlijk hoefde er niets te gebeuren behalve en degelijke kwaliteit band.
Het grote geluk is dat de kast in een nette staat is, geen deuken of krassen, en dat bespaart veel werk. De wijzerplaat smetteloos, behalve een zeer klein vlekje op de sub wijzerplaat van de secondewijzer. Niet storend en nauwelijks zichtbaar.
Wat moet er na eerste inspectie aan gebeuren:
kroon fixeren op de stift,
service beurt,
juist positioneren van de wijzers,
Monteren van een goede kwaliteit band van leer.
Op zoek naar een goede horlogemaker:
Seiko onderhouden en repareren kan ik redelijk zelf, handopwind kaliber 66 en 6602 kan ik al aardig van een serviesbeurt voorzien, want daar gaat mijn Seiko interesse naar uit.
Deze Roamer wilde ik aanbieden bij een echte horlogemaker, deze moet perfect worden.
Na veel gezoek naar en serieuze horlogemaker die vakwerk levert voor een normaal bedrag heb ik er een gevonden.
Op aanbeveling van, www.sometimeago.com en net zo’n horloge fanaat als ik dat ben, is dat Mark van uurwerkonderhoud.nl (hij werkt nog aan zijn site) geworden. Mark is een horlogemaker die al eerder zijn kunnen bij Kevin had bewezen, en had dus een goede referentie.
Na wat vriendelijke mailing over en weer besloten om het horloge naar hem toe te sturen, ik had er alle vertrouwen in. De prijs voor een service beurt was netjes, uiteraard wordt de prijs bepaald wat Mark eventueel nog meer gaat tegenkomen. Voordeel is dat Mark serieus is, en interesse heeft voor (vintage) horloges. De prijs is gelet op zijn vakkundigheid zeer netjes.
Na een paar dagen belde Mark mij met de volgende bevindingen.
- De tube voor de kroon is niet aanwezig,
- De kroonstrift is versleten.
- De kroon is te ‘groot’ en niet origineel,
- Er mist een montageschroef voor het uurwerk te fixeren in de kast.
Mark monteert een nieuwe tube, stift en een nieuwe kroon. De missende schroef is geen probleem, er worden twee nieuwe schroeven gemonteerd, de draad van de kast schroef in het uurwerk is nog goed in takt.
Restauratie:
Na het gehele uurwerk gedemonteerd te hebben, worden de lagers gecontroleerd en met een penhoutje schoongemaakt (hard geworden olie weghalen) eventueel met een hard borsteltje in wasbenzine met de hand naborstelen, alle lagers van dit MST uurwerk waren goed!
Na de controle van de steenlagers, worden onderdelen gereinigd in een schoonmaakmachine (naam/merk RM90) met 4 poten. De korfjes draaien rond in 3 soorten baden, eerste bad zit L&R dit is een soort zeep oplossing, 2de zit wasbenzine, 3de bad zit F45 (dit is iets schraler dan wasbenzine) laatste pot is een verwarmingselement/Föhn hier worden de onderdelen droog ‘gedraaid’
Onderdelen zijn zorgvuldig geïnspecteerd, het uurwerk is met de juiste smering, op de juiste plaatsen weer netjes gemonteerd.
Montage van wijzerplaat en wijzers,
Nieuwe passende kroon en tube, Mark heeft een goed passende kroon gevonden (Kroon uit de jaren 70) en een juiste nieuwe stift.
Hij heeft een passende tube gemaakt voor de stift en de kroon weggelaten. De kroon is voorzien van een stofbus zodat het busje stevig tegen de kast drukt en het uurwerk goed beschermd tegen vuil.
Het afregelen van het uurwerk gebeurt op de Witschi watch expert II, hierop kan je digitaal aflezen doormiddel van stippen hoe het uurwerk loopt ( scheef tikkend, voor, achter)
Na het wassen:
Zeepoplossing:
Basis radarwerk: (met oude kroon en stift)
Clean en gesmeerd:
Wijzerplaat zijde (Tirette):
Wijzerplaat en wijzers:
Klaar voor montage:
Oude en nieuwe kroon en stift:
Regelbeeld na wassen en smeren:
Eindresultaat:
Na beschouwing:
De keuze is om een Roamer met dit eigen kaliber weer in goede staat te brengen is bewust gekozen. In eerste plaats omdat deze tijdloze Roamer voor mij persoonlijk een mooi horloge is. Tevens is dit model Roamer economisch verantwoordt. De investering blijft in waarde behouden.
Links Roamer en MST:
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=1868&rid=0
http://www.sometimeago.com/index.php?page_id=3876&mode=mypage&mid=11
Mark wil ik speciaal bedanken, zonder hem was het niet gelukt om de Roamer weer op zeer vakkundige wijze een nieuw leven te geven. Mark, bedankt!
Uurwerkonderhoud.nl