Ah heel goede vraag. Toen was er geen goede olie. En syntetisch bestond niet.
Het moet vet blijven, niet drogen en niet verspreiden. Maar nu zijn deze horloge bijna niet meer gebruikt, dus zijn er bijna geen versleten probleem.
Dus Moebius 941 is zeker te dun om een goede werk te doen. Ik heb eens een horlogemaker gelezen die gebruikte nieuwe motor olie voor jaren.
Sommige gebruiken liever vet dan olie (moebius 8200), maar dat doe ik niet. Ik gebruik 9020 als het een mooi horloge betreft.
En die moebius 9020 doet u op de zijkant van een tandje van het ankerrad?
Ja, als het draait. Iedereen heeft zijn eigen manier, soms op drie tanden, of op twee aan elke kant van de wiel⦠Ik doe een beetje, laat twee ronden lopen, dan nog een beetje⦠Nooit druppels op de wielen zien maar goed vochtig overal waar het nodig is.
Oke bedankt, en terzijde hoe doe je olie van het olieflesje in het olienapje? Gebruik je hiervoor een oliegever? Of iets anders?
Als het voor een druppel is doe ik met de olie stick : vlug uittrekken om een goede druppel in de āoliecupā te laten valen. (Langzaam trekken voor een kleine druppel.) Als ik meer nodig heb gebruik ik een spuitje om een beetje uit het fles te zuigen.
Hier is het met vet, maar ik heb hetzelfde voor olie, en nog een kleine in een soort plastiek met een enige deksel voor drie cups zoals volgende.
Oke, en gebruikt u ook verschillende olie sticks om de oliƫn uit het flesje in de oliecup te doen? Of gebruikt u 1 oliestick die u dan iedere keer schoonmaakt?
Ik gebruik meestal de grootste, maar ik pas niet daar op.
Ik gebruik lopend vet D5 voor in de cylinder. Dus ook smeren op de tanden van het cylinderwiel en zo komt het vet in de cylinderbuis , zoals @brunod ook doet.
Indien het vet te dik is gaat dit ook weeral ten koste van de amplitude en die is bij een cylinder al zo laag.
Moebius D5 neem ik aan? En dan op de zijkant van die tandjes van het cylinderwiel?
Ja , is Moebius D5 en op de uiterste puntjes van het cylinderwiel.