Restauratie zilveren cylindergang zakhorloge(Voor & Na)

hallo horlogeliefhebbers,

dacht bij mezelf, zal weer eens een voor-na tje doen.

Afgelopen week dit zilveren zakhorloge gekocht bij een juwelier dit ingekochte/ingeruilde zilveren horloges apart houd voor mij.

Bovenste balansdeksteen had een barst, uurwerkje was erg vies en liep magertjes, kast was grijs geworden en ga nog maar even door. Daarnaast zaten in alle hoekjes van de kast restanten van zilverpoets. Bij horloge nooit vloeibare zilverpeost gebruiken, maar altijd een zilverpeostdoen1

Bij de aanzet van de pendant aan de kast zijn de witte restjes zilverpeost goed te zien.

Veel vuildeeltjes in het uurwerk en de glans is en ook wel een beetje af.

Ook wijzerplaat en wijzers zijn vies en de wijzers hebben ook geen mooi glimmend kleurtje meer. Bij 6 uur is te zien dat er een stukje kurk is gebruik om het uurwerk op z’n plek te houden. dit omdat de schroef waarmee het uurwerk in de kast wordt vastgezet ontbreekt.

Ook het uurwerkje herberg erg veel vuil.

De gebroken deksteen moet vervangen worden. gelukkig genoeg oude stenen(dus vrijwel identieke kleur) op voorraad, dus een passende steen worden uitgekozen en gemonteerd. Om de steen te vervangen moet de gehele balansbrug gedemonteerd worden. Ook moet de spiraalveel worden losgemaakt, dus bij montage moet de balans weer rechttikkend worden gemaakt.

Daarna controles uitvoeren op gebied van speling en dergelijke. daarnaast balans ik caliper gecontroleerd of deze vlak was, maar dat was perfect in orde.

Daarna het uurwerk een standaard beertje. schoonmaken, smeren en in elkaar zetten.In de tussentijd was de kast al opgepoets met een zilverpoetsdoek en daarna ultrasoon gereinigd. Ook meteen het boogje op de pendant maar vervangen voor een zilveren. Na een uurtje of 2 monteren was dit het eindresultaat.

Horloge loopt weer netjes, nu eens afwachtten hoe netjes op tijd. Bedankt voor het kijken. Mocht behoefte zijn een ‘how to’ voor de revisie van een dergelijk uurwerk hoor ik het wel. Wil best nog een keertje doen.

Wauwww
 (tu) :}

mvg

Erg jammie (tu)

Mijn complimenten! Doe je ook klant werk?

Hallo Thijs,

bedankt voor het complimentje.
Blijft leuk om dit soort verwaarloosde klokjes nieuw leven in te blazen. Daarom is de combinatie van verzamelen en zelf kunnen repareren en onderhouden zo leuk. Weet van zo’n beetje ieder horloge wat ik in m’n collectie heb exact hoe het uurwerk in elkaar steekt.

Ik doe ook klantwerk, maar alleen vintage polshorloges en antieke zakhorloges.
Ik werk voor klanten niet op moderne mechanische horloges en ook niet op quartz horloges, ogeacht leeftijd.
Mocht je vragen hebben, stuur gerust een PBtje.

Knap werk Koen! Ziet er weer goed uit! (tu)

PB @ Koen!

Goed bezig Koen. Er kunnen in mijn ogen niet genoeg van deze oude horloges hersteld worden. Keep up the good work!

Petje af, dat is weer een mooi klokje geworden.(tu)

Knap gedaan en erg mooi resultaat! (tu)

Ik kan inmiddels “door het vuil heen zien” en de schoonheid van een Kaliber zien
 maar jouw restauratie overtrof het beeld wat ik had
 kortom
 hij is mooier geworden dan ik in eerste instantie dacht dat het zou worden

't is prachtig dat je em weer aan de praat hebt weten te krijgen
 en hulde voor het oppoetsen
 (tu)

Koen,

Prachtig werk!
Ik ben zeker geïnteresseerd in een “How to” Daar kan ik in ieder geval veel van leren.

Met vriendelijke groet, Eric Damstra

Prachtig.

En best wat jaloers van je kennis, kunst en geduld. :}

Mooi stukje vakwerk petje af (tu)

Erg mooi gedaan Koen.

Nog nagedacht over mijn vraag op de Rikketikbeurs aan jou, betreffende de Hebdomas ? :wink:

Mooi resultaat.

Mooi resultaat. Ik ben zelf ook dol op zakhorloges. Heb ook een aantal cilinder zakhorloges, wordt de cilinder zelf ook gesmeerd? Sommige websites zeggen van niet, andere websites hebben het over 9415 of iets anders vettigs.

De twee cylinder tapen moeten zoals gewoon olie krijgen, maar de binnen kant van de cylinder krijgt olie door de cylinder wiel een beetje zoals de anker palette olie hebben door de anker wiel.

Dat van die tappen snap ik, maar je doet dus ook wat olie op cilinder waar de tanden van het ankerrad de cilinder raken?

Nee, ik geef olie op de ankerrad (als je het zo noemt) toen de horloge loopt en die glijdt op de binnen kant van de cylinder en dat geeft hem olie. Ik geef niet direct olie op de cylinder.

En welke olie? Moebius 941?