Restauratie

Mijn “schoonzoon” heeft van zijn vader een oud horloge gekregen en wel een
Le Coultre uit de 40er jaren. Later werd het Jeager le Coultre.
Het enige wat nog goed werkt is de tijdaanduiding.
Hij is dus op zoek naar een vakman die dit klokje zou kunnen restaureren voor een
normale prijs.

Hier komen de plaatjes.

Ik vraag me af of het idd de moeite loont om dit op te knappen.

Bedankt voor de aandacht.

Gr,

Lone Ryder

pb gestuurd met wat info.

Als je het mij vraagt, loont het absoluut de moeite om het op te knappen. Wel lelijk die afgekapte getallen rond de maanfase.

Neem eens contact op met John; www.scorpione.nl

Dit past helemaal in zijn straatje!

Prachtig hoor, hier zou ik dus geen beunhaas aan laten sleutelen!!!

gr. Roel

Ik heb JLC geadviseerd.

En absoluut geen redials!

Ik zou gewoon Wesselink & Vreeker in Alkmaar adviseren, die repareren ook aan en voor topmerken.
Je kunt er allicht even langs gaan voor een eerlijk advies.

mvg, Frans

Mooie klok.

Na het Rolex milsub verhaal vraag ik me dan af wat deze LeCoultre waard is.

Een fractie daarvan.

Als het JLC was lag de waarde al een stuk hoger.

Tot zover vast bedankt voor jullie reactie,s
Gr,
L.R.

Helaas, is niets meer waard. Nutteloos om op te laten knappen dus. Ik geef je er 5 euro voor :smiley:

Nee, alle gekheid op een stokje: ABSOLUUT waard om door een vakman te laten restaureren. Gaat je wel wat knaken kosten. Vervolgens is het verstandig om het horloge te laten taxeren.

Je kunt ook Watchin aanschrijven voor een restauratie. Heb je nog een leuk artikel in het blad ook. Denk dat ze het voor die rubriek wel een mooie klok vinden.

Laat je tzt wel het resultaat zien?

Succes.

Krijg je bij Watchin niet ‘automatisch’ een redial (vanwege de ‘sponsor’)? Lijkt me erg jammer in dit geval!

acour_jeroen Schreef:

Krijg je bij Watchin niet ‘automatisch’ een redial
(vanwege de ‘sponsor’)? Lijkt me erg jammer in dit
geval!

Dat risico is véél te groot. Werken aan deze dial kan de waarde alleen verminderen. Hoogstens zou een zeer voorzichtige horlogemaker 'm misschien iets schoner kunnen krijgen.

Mijn mening: in deze staat (niet werkende chrono/kalender) is de waarde relatief laag. Het gaat naar ik vermoed om een VJ 72c (gelet op de positie van de correctors en de indeling van de wijzerplaat). Onderdelen daarvoor zijn niet altijd even gemakkelijk te vinden.

Ik zou een dergelijk erfstuk in zo goed mogelijke staat willen brengen - en houden - daarom zou ik een restauratie door JLC verkiezen. Het kost wat, maar dan heb je een behoorlijk waardevol erfstuk. Ik ben bij JLC geweest en het is niet te geloven wat men daar aan onderdelen in voorraad heeft liggen…

Om een ideetje te geven over de waarde:

LeCoultre is iets minder qua “naam” dan JLC (het is de USA handelsnaam van JLC).
Het is desalniettemin een stuk beter dan bijv. Mathey Tissot.
In A’dam, bij AWCo staat momenteel een Mathey Tissot VJ72C te koop voor een whopping 2.250 Euro.

Deze LeCoultre na een goede opknapbeurt zal daar leuk bovenuit gaan, verwacht ik zo.

http://www.chrono24.com/nl/search/index.htm?showid=1571136&dosearch=1&searchexplain=1&SEARCH_ADTYPE_ID=U&MODEL=72c&SORTORDER=1&numresults=4

Wat mij met name opvalt is de mooie kast: niet kapotgepolijst, maar nog mooi scherp. Ook is de dial behoorlijk goed. Daarom: niets aan laten doen, alleen het uurwerk en glas moeten worden aangepakt.

Het uurwerk is behoorlijk ingewikkeld:
http://www.chronomaddox.com/valjoux/valjoux_72.html

Dus geen prutsers laten klussen, maar oftewel naar JLC, of naar een gerenommeerde horlogemaker (Freddy lijkt me geschikt, maar ik weet niet of die beschikbaar is).

Mijn voorkeur gaat zoals ik al zei uit naar JLC vanwege de fikse voorraad aan onderdelen. De kans is het grootste dat deze JLC dan ook met correcte kronen enz. terug komt.

Het horloge is btw. van 1946 of later. Toen is cal. VJ 72c pas in productie gegaan :wink:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Valjoux_72C

+1 voor deze gasten. Heb mijn El Primero daar ook laten restaureren, voor een zeer schappelijke prijs.

JLC is natuurlijk leuk, maar daar betaal je 5x de hoofdprijs.

Bernard ik v erbaas me steeds weer en meer over de kennis die jij hebt…het is een genot je commentaar/advies te lezen!! Daarom alleen al is dit forum de moeite waard!!

Het is een pracht horloge dat zeker moeite waard is om weer in oude glorie "herboren"te worden…Ik zou idd het patina van oudheid proberen te bewaren…

Groet, Justin

P.s. John van Scorpione is zeker een kunstenaar!!

Erg mooi hologe dus imho zeker de moeite waarde om te laten restaureren. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Zo, wat een mooi horloge! Ik zou het laten opknappen, maar zoveel mogelijk het vintage karkter willen behouden. Dus naar een professional met dit horloge.

landrover110 Schreef:

Bernard ik v erbaas me steeds weer en meer over de
kennis die jij hebt…het is een genot je
commentaar/advies te lezen!! Daarom alleen al is
dit forum de moeite waard!!

Het is een pracht horloge dat zeker moeite waard
is om weer in oude glorie "herboren"te
worden…Ik zou idd het patina van oudheid
proberen te bewaren…

Groet, Justin

P.s. John van Scorpione is zeker een kunstenaar!!

Dank voor je vertrouwen, maar ik heb mezelf op een foutje betrapt:
Dit is een Valjoux 88.

Bijna hetzelfde als de 72C, maar met maanstand.

Volgens mij zijn de minutenwijzer en de wijzer voor de stopwatch niet origineel.
De minutenwijzer heeft dudelijk een andere vorm dan de andere twee kleine wijzers.
De stopwatchwijzer zou volgens mij blauw en niet zwart moeten zijn.

Hierboven internetplaatjes van hoe deze LeCoultre er uit hoort te zien.

Bernard Schreef:

Hierboven internetplaatjes van hoe deze LeCoultre
er uit hoort te zien.

Deze is toch ‘ietsje’ anders: ik mis de maan-fase b.v.