Restauratieproject af!

Deze beauty kan ik julllie niet onthouden.

Vers van de werkbank:
18de eeuwse spillegang met gedreven kast en zilveren plaat.

• snek-ketting gerepareerd op 2 plaatsen.
  • buitenkast sluiting gerepareerd
  • balansveer vlak gemaakt, banking versteld.
  • kroonwiel-ingrijping op de lepels afgesteld.
  • Uurwerk gepolijst en geolied.
  • Wijzers bijgemaakt

En raad eens hoe goed hij loopt?
Binnen halve dag 1 minuut inmiddels achter, nog even afstellen dan maar?

De wijzerplaat en de buitenkast zijn onoordeelkundig schoongemaakt/gepoetst, hierdoor is de zwarte " engravers wax"?oid die in de gravering hoort te zitten niet op zijn best.
Als iemand een tip heeft waar ik dat spul kan krijgen hoor ik het graag hobbyklok heeft het niet.

Rest van de foto’s zijn hier te zien:
http://members.home.nl/bredewold/wristwatches/higginson%20spil/

Erg mooi resultaat Mario! Mooie foto’s.
Als ik zo’n horloge in dergelijke staat zou willen kopen, wat moet ik dan ongeveer verwachten?

Lastig Henrik,

Zo als deze brengen gemiddeld 1500 a 2000 op, licht ook een beetje aan de uitvoering en maker.
Meer bekende types halen soms wel de 4 mille.

Knap werk Mario (tu)
Zo’n uurwerk is echt nog voor het oog gemaakt, die pure techniek is heel mooi om te zien!
Moet je voor zulke reparatieprojekten zelf alle onderdelen maken als er wat kapot is, of kun je nog spullen kopen?

Paul

PS: die “harde was” hebben ze bij Hobbyklok dacht ik toch wel, ze hebben setjes wasstaafjes en schellakstaafjes, in beide setjes zit ook een zwart staafje. (kijken bij hout-reparatie) of zijn deze niet geschikt??

Alles zelf maken eigenlijk, ik heb geen geavanceerde werkplaats.
Geen draaibank, niets.
Wijzers heb ik zelf gezaagd/gevijld en geblauwd evenals de sluitveer.
Het geeft een zekere mate van voldoening als je het zelf in de hand hebt wat betreft het afwerken van een reparatie, als je het aan een horlogemaker overlaat mag je je afvragen of hij zo gek is om de nieuwgemaakte wijzers te blauwen bijvoorbeeld.
Evenals de schroeven, ik polijst de schroeven weer en laaat ze er weer uitzien zoals het hoort.

Ach als ik toch eens horlogemaker was dan wist ik het wel, maar goed het is nu nog leuk als hobby. :wink:

Bedankt voor de tip Paul, zal eens even kijken.

Knap stukje werk om zelf de wijzers te maken !!

Alhoewel zakhorloges (nog) niet helemaal “mijn ding” zijn, kan ik de de techniek zeer waarderen, zeker als ie zo oud is als deze.

Mooi stukje techniek, ook de stukken op de site trouwens.

Mooi project en mooi weer gegeven.

Mvg Dennis.

Mooi horloge Mario,
heb je ook nog een plaatje van de zijkant van het uurwerk, vooral die pilaren zijn mooi om te zien.
Die repouseé achterkant zie je ook nog maar zelden in goede staat, heb er heel wat gezien die compleet door gesleten zijn.
Richard Higginson staat wel in Britten’s vermeld als zijnde horlogemaker omstreeks 1743 in Fazakerley (tegenwoordig onderdeel van Liverpool UK)
verder geen vermeldingen

dat je de ketting gerepareerd heb is ook wel bizonder,ik kreeg er hoofdpijn van,
ze liepen vaak vast tussen de as van de trommel, de haakjes braken er af,
en meestal zat er een te dunne of te dikke,of een te korte ketting op de exemplaren die ik kocht.
kom nog wel eens stukje ketting tegen hier en daar.

2 minuten per dag achter, dat is al een chronometer standaard voor zo’n verge uurwerk,

groet, André

André hierbij op verzoek nog wat foto’s gemaakt waaronder deze:

De rest hier te vinden, ook nu foto’s van de opnieuw geblauwde schroeven.

http://members.home.nl/bredewold/wristwatches/higginson%20spil/

Wat betreft ingekorte kettingen ed, ik heb er zelf weinig last van omdat ik ze persoonlijk bij degene ophaal en ter plekke bekijk met de loupe.
Tenzij natuurlijk buiten de benelux.

Prachtig gedaan Mario.
Welk systeem gebruik je om de schroeven te blauwen ?
Ik heb eens gehoord dat berkenhout het beste is.

Freddy

Ik heb geexperimenteerd met verschillende materialen als mal voor de schroeven, geen idee wat de juiste methode is.
Hout ijzer messing etc.
Hout vond ik erg stinken, ijzer en messing absorbeerden de warmte teveel waardoor het heel lang duurt en vaak mislukt.

Bij toeval kwam ik erachter dat aluminiumfolie ook werkt.
Schroef goed polijsten gaatje in de folie schroef erin en gasaansteker eronder.
Timing en goede ogen is waar het om draait wat betreft de kleur, zeker bij het afkoelen/schrikken.

Ik heb het al enige malen in verschillende fabrieken zien doen.
De schroefjes zijn in een bad met olie geweest en komen op een trilplaat. deze band gaat door een oven met branders op ong. 300° en die schroefjes trillen op die plaat dus door die oven van een meter lang en aan het uiteinde vallen deze terug in een bad met olie op de juiste temp. en samenstelling van olie om ook het staal te harden. Zo gebeurt het bij Chopard, IWC, Rolex ea.
Maar de juiste waarden of samenstelling zegt men lekker niet.