Restauratieverslag oude Indus LCD, 1970's

Idd of ergens heen brengen voor ijking. (Waar dan en heel duur denk ik)
Mijn Greiner heeft geloof ik zo’n referentie kristal dat verhit wordt, dus stabieler en zo.

1 like

Greiner is ook een topmerk inderdaad, ik heb daar een tester van voor de mechanische quartz horloges (spoelen etc). Leuke is dat ik daar bij Greiner zelf nog nieuwe test probes voor kon bestellen, terwijl het ding al minstens 35 jaar oud is! :+1:
De tuner op de foto is een Sharp, en alles wat made is in Japan, heeft qua quartz mn voorkeur :stuck_out_tongue:

1 like

Het is geen Mondaine uurwerkje, maar heeft volgens mij wel hetzelfde display als de Mondaine werkjes gebruiken, geproduceerd door Brown Boveri;

mondaine

mondaine

Een paar van mn horloges met een Mondaine werkje en Brown Boveri display (de mooiste kon ik helaas niet vinden in mn posts)

4 likes

Een update

Vanavond even verder gegaan met het werkje. De koperen schroefjes die ik gevonden had blijken toch net een iets strakkere draad te hebben, jammer.

Met dial pads (in twee geneden) het onderste polarisatiefilter bevestigd;

De contact strips (waren ook aangetast) vervangen door schone en betere;

Ik zag bij het testen eerder en vandaag dus ook met de nieuwe contactstrips een bepaalde digit (streepje op het display) opkomen waar het niet gewenst was (noem het kortsluiting) De betere contactstrips waren dus niet de oplossing …

Door de batterij lekkage was een deel vd lijmlaag chemisch veranderd (de hoek rechtsonder), maar is ook doorgelekt op de contactpunten van het display. Ik hoopte op een beter contact met de nieuwe strips, maar dus niet…

Dit is zo hardnekkig geworden (ook op het front en achterkant van de display in de rechter onderhoek waar ik eerder over sprak) dat alcohol, wasbenzine, thinner en stickeroplosser niets doen. Voorzichtig schrapen het een horloge schroevendraaier om het te verwijderen werkte daar uiteindelijk

Schrapen met een horloge schroevendraaier kan je niet op de tere contactpunten vh display naar het printplaatje; die zijn dan direct verdwenen en weggekrast

Daarom hier nu een drastich middel; afbijtmiddel;

Een experiment voor mij, met risico dat ook de lijmlaag tussen beide glas panelen aangetast raakt, we gaan het zien…

To be continued …

5 likes

Hopen dat het goed gaat en de afbijt niet te veel oplost. Ik zou het regelmatig checken.

Omg

Als dat gaat werken. :pray:

Eerder vanavond een half uurtje zonder serieus effect. Daarna twee uren, met enig effect (minimaal). Helaas is dit het ‘groene’ afbijtmiddel. Ik heb die pot ook gebruikt op ander materiaal, en het verschil tussen het ‘oude aggressieve’ en het ‘groene’ afbijtmiddel is niet te vergelijken. Feitelijk is dit absolute rotzooi en vergooid geld…

Doe mij maar een pot agressief ‘oud’ afbijtmiddel, want serieuze alternatieven zijn er nooit gekomen. Jammer voor het ‘milieu’, so be it.

Maar dit even terzijde

3 likes

mooi verslag deze ga ik volgen, erg leerzaam, heb hier ook een aantal van die oude lcd horloges liggen die momenteel niks meer doen, ooit gekocht op rommelmarkten voor een paar eurocenten , maar in de prullenbak gooien, no way :smile:

2 likes

Mmm dat wist ik niet. “Vroeger” eind jaren 90 veel gebruikt om frames etc van oude motoren schoon te maken. Toen vaak Alebastine afbijt gebruikt , 20 minuten later was al de lak wel goed los. Stonk altijd enorm, maar deed goed zijn werk.

2 likes

Idem, met motoren :slight_smile: Je moet het aleen niet door de gootsteen spoelen … Maar goed…
Ik hoop dat ik dit hardnekkige spul er nog af ga krijgen … Anders wordt het een project ‘on hold’

2 likes

Heel erg tof! :+1:t2:

1 like

Ik zit ook te genieten :hugs:

Knap hoor Ernst. Dit zijn nou Topics die een Forum voor horlogeliefhebbers naar een hoger niveau brengen.

Deze uitdaging, waar ik met erg veel plezier aan heb gewerkt, gaat helaas ‘on hold’… ;
De display is niet te redden/fixen, er zit een kortsluiting in die ik er niet uit krijg (het afbijtmiddel had minimaal effect)
Het blijft een prachtig klokje, dus ik zal met een schuin oog uitkijken naar een vervangende display (misschien van mondaine, hopend dat de contactpunten identiek zijn)
Bedankt voor jullie enthousiaste reacties :+1:

Deze uitdaging, waar ik met erg veel plezier aan heb gewerkt, gaat helaas ‘on hold’… ;
De display is niet te redden/fixen, er zit een kortsluiting in die ik er niet uit krijg (het afbijtmiddel had minimaal effect)
Het blijft een prachtig klokje, dus ik zal met een schuin oog uitkijken naar een vervangende display (misschien van mondaine, hopend dat de contactpunten identiek zijn)
Bedankt voor jullie enthousiaste reacties :+1:

Hopen dat je snel vervangende onderdelen vind, leuk leesvoer tot nu toe.

1 like

Een fantastische tip Edgar, dankje :+1:
De uurwerkjes lijken sterk op elkaar, maar verschillen ook wel wezenlijk; in de layout vh printplaatje en in opbouw vh uurwerkje (oa de plaatsing vd pushers, quartz crystal en gaatjes voor de ‘dial’ )
Ik verwacht eigenlijk dat de display niet gaat matchen qua contactpunten, maar ik hoop er sterk op en ga die gok gewoon wagen, het is het meer dan waard!

Nogmaals, bedankt voor het meedenken, top. Het projectje is weer even ‘off hold’

Dat wordt wel ingewikkeld hoor:)
Dan moet ik de contactpunten verplaatsen, en het Tissot pcb passend gaan maken op mn Indus framewerkje. We zien wel

knap staaltje werk.

1 like

Inmiddels werkt het Indus uurwerkje weer zoals het hoort.
Het project zal zeker worden afgerond, maar voor de restauratie van kast en glas kan ik nu geen tijd vinden. Updates volgen zeker!

Tussentijds de PCB/het printplaatje van een vintage Citizen Ana Digi Temp hersteld vanavond. Dit fijntechnische soldeerwerk is erg rewarding, ik kan er enorm van genieten. Wat foto’s:

6 likes