Restauratieverslag oude Indus LCD, 1970's

Hey forummers,

Ik zag deze Indus LCD in een lotje liggen op mp en vond het een prachtig model.
Het horloge is nogal duidelijk gedragen en zal een tijdrovende restauratie ondergaan, mocht het uurwerk gaan werken :slight_smile:

Het geheel (zonder bezel)

Het mij onbekende ‘solid state’ (alle electronica op 1 printplaat) uurwerkje heeft fors geleden door lekken van knoopcellen; het zuur uit de batterijen vreet door veel materialen heen, zet zich vooral vast op de gelijders vd stroom. Dit zie je eigenlijk bij de meeste vintage Quartz horloges die lang hebben gelegen en ooit in de lade zijn gelegd met de batterij(en) er nog in.
Gevolg is twee weggevreten en dus defecte - en + contacpunten, corrosie op de polarisatiefilters van het LCD paneel etc

De printplaat lijkt weer OK; lampje vervangen, klein soldeerwerk en doorgemeten na reinigen van het werkje

Vervangende - contactpunten gemaakt uit erg dunne koper beplating

Voor de + contacten ook een onderdeel gevonden, deze moet ik nog even aanpassen

Mocht het werkje straks werken en tijd houden (dat hoop ik) dan ga ik door met restaureren van de kast en band

To be continued :slight_smile:

38 likes

Respect. Ik moet al blij zijn als ik ergens een draadje aan gesoldeerd krijg.
Ik hou het bij mechanische horloges.

2 likes

Deze restauratie ga ik zeker volgen. Altijd mooi om te zien en lezen als mensen van een oud horloge weer een mooi horloge maken. Heel veel succes en nu maar hopen dat het uurwerk het nog doet :v:t2:

1 like

Dit kan ik echt niet.
Respect!!! Heel cool

1 like

laat zeker wat meer horen van de restauratie :ok_hand:

1 like

Even een update

Voor de + contacten toch een ander onderdeeltje passend gemaakt (de uitsparing in het midden) omdat deze beter aard op het deksel. Er zit nog wat koper tussen om contact te maken, maar ik verwacht dat 329 knoopcellen een perfect match zijn
De 4 schroefjes vervang ik nog voor nette messing exemplaartjes

Het goede nieuws is: Hij doet het! Alle functies werken



Het trimmertje reageerde nogal erg scherp, afregelen was niet eenvoudig, en ben uiteindelijk tevreden met een afwijking van zo’n 85 seconden per jaar :slight_smile: (zal in de praktijk een paar seconden afwijken door temperatuurverschillen etc)

Nu hij werkt is de volgende stap het vervangen van de polarisatiefilters

Het deksel dateert hem trouwens uit 09-1976! Leuk detail!
Hij heeft blijkbaar ook 1 , 2 of meer horlogemakers gezien als ik de inscripties mag geloven

To be continued :+1:

13 likes

Mooie tester ook.

1 like

Thanks Martijn, deze heeft nog een perfecte ijking… Twee eerdere zijn daarom weer weggegaan, het is altijd even afwachten met die dingen …

Blijf het knap vinden al dat gepriegel :grinning:

1 like

Goed bezig :+1:

Waarom dat dan (er is toch prima beeld zonder “bleed” of verkleuring)?

1 like

Door de batterij lekkage zijn de beide filters in de hoek rechtsonder transparant geworden. Dat zie je nog net als de ‘dial’ er over ligt. Wanneer ik het glas heb gerestaureerd dan zie je dat nog en dat vind ik wat storend…
Ik heb net de vervangende filters uitgesneden, ze liggen nu te weken in de stikkeroplosser om de plaklaag te verwijderen. Ik zet ze straks vast met dial pads

2 likes

Ik begrijp er niks van maar vind het prachtig dat je dit kunt! :+1:t2:

Idd of ergens heen brengen voor ijking. (Waar dan en heel duur denk ik)
Mijn Greiner heeft geloof ik zo’n referentie kristal dat verhit wordt, dus stabieler en zo.

1 like

Greiner is ook een topmerk inderdaad, ik heb daar een tester van voor de mechanische quartz horloges (spoelen etc). Leuke is dat ik daar bij Greiner zelf nog nieuwe test probes voor kon bestellen, terwijl het ding al minstens 35 jaar oud is! :+1:
De tuner op de foto is een Sharp, en alles wat made is in Japan, heeft qua quartz mn voorkeur :stuck_out_tongue:

1 like

Het is geen Mondaine uurwerkje, maar heeft volgens mij wel hetzelfde display als de Mondaine werkjes gebruiken, geproduceerd door Brown Boveri;

mondaine

mondaine

Een paar van mn horloges met een Mondaine werkje en Brown Boveri display (de mooiste kon ik helaas niet vinden in mn posts)

4 likes

Een update

Vanavond even verder gegaan met het werkje. De koperen schroefjes die ik gevonden had blijken toch net een iets strakkere draad te hebben, jammer.

Met dial pads (in twee geneden) het onderste polarisatiefilter bevestigd;

De contact strips (waren ook aangetast) vervangen door schone en betere;

Ik zag bij het testen eerder en vandaag dus ook met de nieuwe contactstrips een bepaalde digit (streepje op het display) opkomen waar het niet gewenst was (noem het kortsluiting) De betere contactstrips waren dus niet de oplossing …

Door de batterij lekkage was een deel vd lijmlaag chemisch veranderd (de hoek rechtsonder), maar is ook doorgelekt op de contactpunten van het display. Ik hoopte op een beter contact met de nieuwe strips, maar dus niet…

Dit is zo hardnekkig geworden (ook op het front en achterkant van de display in de rechter onderhoek waar ik eerder over sprak) dat alcohol, wasbenzine, thinner en stickeroplosser niets doen. Voorzichtig schrapen het een horloge schroevendraaier om het te verwijderen werkte daar uiteindelijk

Schrapen met een horloge schroevendraaier kan je niet op de tere contactpunten vh display naar het printplaatje; die zijn dan direct verdwenen en weggekrast

Daarom hier nu een drastich middel; afbijtmiddel;

Een experiment voor mij, met risico dat ook de lijmlaag tussen beide glas panelen aangetast raakt, we gaan het zien…

To be continued …

5 likes

Hopen dat het goed gaat en de afbijt niet te veel oplost. Ik zou het regelmatig checken.

Omg

Als dat gaat werken. :pray:

Eerder vanavond een half uurtje zonder serieus effect. Daarna twee uren, met enig effect (minimaal). Helaas is dit het ‘groene’ afbijtmiddel. Ik heb die pot ook gebruikt op ander materiaal, en het verschil tussen het ‘oude aggressieve’ en het ‘groene’ afbijtmiddel is niet te vergelijken. Feitelijk is dit absolute rotzooi en vergooid geld…

Doe mij maar een pot agressief ‘oud’ afbijtmiddel, want serieuze alternatieven zijn er nooit gekomen. Jammer voor het ‘milieu’, so be it.

Maar dit even terzijde

3 likes

mooi verslag deze ga ik volgen, erg leerzaam, heb hier ook een aantal van die oude lcd horloges liggen die momenteel niks meer doen, ooit gekocht op rommelmarkten voor een paar eurocenten , maar in de prullenbak gooien, no way :smile:

2 likes