Of je spuit er gewoon WD40 in…
Dat heb ik al gedaan om de roest te stoppen in verwachting van een latere echte behandeling. Maar alleen wd40 gaat niet omdat met de tijd droogt het en wordt vet in plaats van olie.
Ooit een horloge willen gaan kopen waar de geur van WD40 de kamer doordrong vanaf ik het deksel eraf draaide. Persoon heeft elke 2 jaar gedurende de laatste 15 jaar een scheutje WD40 door de kroon langs naar binnen gespoten. (een Datejust…), zat geen pakking meer in niks.
Heb het maar laten liggen.
mooie binnenkomer! erg mooi werk.
1 bericht off topic:
Ik ga maar eens starten met batterij wisselen bij mijn Seiko chrono en het afstellen van mijn Poljot handopwinder. Zojuist gereedschap besteld om kasten te openen.
Nu maar eens boeken zoeken dan!
Knap (wou dat ik dat ook kon) - mooi (foto)verslag.
Alleen het feit dat er iemand is die hier aan begint gaat mijn pet te boven, mooi verslag met prachtige foto’s. Welkom terug en kijk met belangstelling uit naar het vervolg van dit project.
Mooi verslag. Dank je wel en, inderdaad, welkom terug!
Wat een metamorfose zeg! Dank voor het delen
Bedankt voor de leuke reacties!
@ Brunod: De raderen moesten wel vervangen worden. Op de foto, en met het blote oog is het moeilijk tot onmogelijk om te zien, maar de oxidatie heeft de tanden volledig verwoest. Middels het vergrootglas werd duidelijk dat er hele happen uit verdwenen waren. Speciaal bij de cycloïdale vertanding is het extreem belangrijk dat de tanden met zo weinig mogelijk frictie over elkaar bewegen. Daarom moesten ze wel vervangen worden helaas. Ik heb ze echter wel bewaard als aandenken!
@ Paul K. Bedankt voor je reactie. Wat een gekte! Weet jij ook hoe dat goedje heette? Lijkt een soort combi tussen nafta en wd40. In ieder geval erg on-horlogemaker waardig. Ik ben benieuwd of ik het vaker ga tegenkomen.
Hier nog 2 voor-na fotos. Wel leuk om te zien:
Werkzijde:
Wijzerplaatzijde:
Michiel
Dank je voor de antwoord.
Heel mooi die voor en na fotos !
Prachtig mooi. Bedankt voor het showen ook.
Prachtig verslag! Ik vind het altijd weer bijzonder om te zien dat er weer een uurwerk wordt gered van de sloop. Hoop dat je er weer een mooie kast en wijzerplaat bij vindt.
Hoop dat je ons nog vaker deelgenoot maakt van je projecten.
“nuff said.”…
ik heb dat in het verleden ook wel gedacht… en ik ben het gewoon gaan doen. .er is zeker hier een schat aan informatie waar je naar hartelust uit kan tappen…
Dat ziet er prachtig uit, zeker als je de voor en na foto’s ziet. Stukje vakwerk hoor. Maar wat is er in godsnaam met dat uurwerk gebeurt?
Top om te zien hoe jij een mooi uurwerk gered hebt! Hulde!
geen idee wat voor spul het geweest is, zou denken dat het eigenlijk voor klokken bedoeld was, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat een horloge-uurwerk lang goed loopt als het zo vettig is.
De uurwerkjes die ik gezien heb (zijn er ook niet veel geweest hoor) waren ook wel zo groenig, maar was het messing niet van aangetast; schoonmaken was relatief simpel in moderne reinigingsvloeistof (dat kon ik wel gelijk weggooien, want dat was meteen super vervuild…)
Respect! Weer een mooi uurwerk gered.