Beste allen, beste forumers,
Na een lange actieve afwezigheid van dit forum heb ik weer eens besloten om te participeren in het online gedeelte van het horlogefeest.
Inmiddels ben ik zo`n 6 jaar bezig met het verzamelen en restaureren van vintage horloges, waarbij ik het altijd als een uitdaging zie om te horloges te restaureren die eigenlijk de moeite (misschien) niet meer waard zijn.
Onlangs heb ik mezelf uitgedaagd met een zeer beschadigd Valjoux 92 chronograaf werkje. Een werkje dat waarschijnlijk ernstig schade heeft geleden door water, of een andere nare anti-horloge substantie.
Hierbij: Het uurwerk voor de restauratie. Erg vies.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/001%20-%20Before_zpssovnv01c.jpg.html][/URL]
Stap 1: De balansbrug en chrono brug zijn verwijderd.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/002%20-%20Balance%20cock%20and%20chrono%20bridge%20removed_zpsqrbc7i88.jpg.html][/URL]
Stap 2: De raderbrug verwijderd. De viezigheid is overal doorgedrongen!
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/003%20-%20Train%20gears_zpsxadjdwqy.jpg.html][/URL]
De balansbrug met de balans. Naast de ranzigheid is de balansveer is verbogen, en ontbreekt de pin van de kompas.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/004%20-%20Balance%20removed%20form%20the%20movement_zpsp4edledv.jpg.html][/URL]
Het minutentel rad van de chrono. Behoorlijk vies.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/005%20-%20Chrono%20minute%20counter%20-%20realy%20dirty_zpsjwqm280l.jpg.html][/URL]
Het roestige stelmechanisme (de onderdelen aan de wijzerplaatzijde van het uurwerk. Deze onderdelen zorgen o.a. dat het mogelijk is om de tijd te verstellen).
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/006%20-%20Rusty%20keyless%20works_zpsb2mljs2v.jpg.html][/URL]
Stap 3: De verschillende bruggen en raderen van het uurwerk ondergaan een grove schoonmaak. Ik begin met behulp van Flintoline en een oude tandenborstel.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/007%20-%20Rough%20cleaning_zpsjiaonysk.jpg.html][/URL]
Na wat poetsen komt er een mooie gouden perlage onder het vuil vandaan!
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/008%20-%20Beatiful%20gold%20perlage%20finishing%20turns%20up_zpswxupyxu7.jpg.html][/URL]
Het merendeel van de raderen zijn echter volledig vernietigd door oxidatie van het messing. Messing roest bijna niet, maar kan wel oppervlakkig aangetast worden. Bij dergelijke kleine deeltjes is dat echter desastreus. Er zit niets anders op dan de beschadigde raderen vervangen door raderen van een ‘sloop uurwerk’.
Uiteraard controleer ik alle raderen op mogelijke slijtage, en worden ze gepoetst moet een glasborsteltje alvorens ze worden schoongemaakt.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/009%20-%20Heavily%20damaged%20gear_zpsh3wc0kej.jpg.html][/URL]
Detailopname van de verbogen balansveer. Deze moet worden bijgebogen.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/010%20-%20Bent%20balance%20spring_zpsmc81czv8.jpg.html][/URL]
Detail van de afgebroken kompaspin. Deze dient hersteld te worden zodat de balansveer weer te reguleren is (en een fijne afstelling van de tijdsmeting van het uurwerk mogelijk is).
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/011%20-%20Broken%20compass%20pin_zpsxximwvur.jpg.html][/URL]
Stap 4: Het installeren van een nieuwe pin. Hiervoor gebruik ik eenzelfde pin (van messing) als die gebruikt worden voor het installeren voor de balansveer.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/012%20-%20Placing%20new%20pin_zpstpxhldtd.jpg.html][/URL]
Stap 5: Vervolgens vijl ik de pin op maat.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/013%20-%20Shortening%20new%20pin_zpspoawifty.jpg.html][/URL]
Stap 6: De balansveer is hersteld in zijn originele vorm, en het totaal is weer kompleet.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/014%20-%20Balance%20spring%20restored%20to%20it%20original%20form_zpsfhbnca0w.jpg.html][/URL]
Stap 7. Het uurwerk kan weer worden geassembleerd. Schoon en geolied. Het assembleren gaat al samen met het olie geven, omdat na de assemblage, bepaalde lagers niet of moeilijk te bereiken zijn. N.b. bij de schoonmaak is het van belang dat de balansstenen (in dit geval met incabloc schokbescherming) volledig uit elkaar worden gehaald, schoongemaakt, en op de correcte manier worden geolied. Dit geldt ook voor de veerton & veer. Heel vaak zie je dat men te lui, of te onkundig is, en dit vergeet of overslaat.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/016%20-%20Reassembling_zpsfz8wilfz.jpg.html][/URL]
In eerste instantie bouw je het basis uurwerk op. Dan kan al snel de werking van het uurwerk worden gekeken. Wanneer je de balans installeerd is het altijd even spannend: doet hij het weer? Ten slotte bouw je het chronowerk weer op.
Stap 8: Het uurwerk zit weer in elkaar! Alleen de veer van het minutentelrad moet nog worden bijgekocht. De onderdelen die naast het uurwerk liggen zijn vervangen.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/017%20-%20After%20-%20Replaced%20parts_zpsjssuhxfd.jpg.html][/URL]
Nu beland het uurwerk in mijn stock. De kast en wijzerplaat die erbij kwamen waren incompleet en onherstelbaar beschadigd. Totdat ik deze kan vervangen (of in het geval van de kast, kan completeren) zal hij wachten tussen de andere projectklokken.
Ik hoop dat jullie met plezier hebben kunnen kijken naar deze post, en dat hij geacht wordt als een goede ‘welkom terug’.
Ik zal in ieder geval weer wat actiever deelnemen hier, en hopelijk af en toe wat bijdragen. Dus tot snel!
Vriendelijke groet,
Michiel