Restauratieverslag: Valjoux 92 chronograaf uurwerk

Beste allen, beste forumers,

Na een lange actieve afwezigheid van dit forum heb ik weer eens besloten om te participeren in het online gedeelte van het horlogefeest.

Inmiddels ben ik zo`n 6 jaar bezig met het verzamelen en restaureren van vintage horloges, waarbij ik het altijd als een uitdaging zie om te horloges te restaureren die eigenlijk de moeite (misschien) niet meer waard zijn.
Onlangs heb ik mezelf uitgedaagd met een zeer beschadigd Valjoux 92 chronograaf werkje. Een werkje dat waarschijnlijk ernstig schade heeft geleden door water, of een andere nare anti-horloge substantie.

Hierbij: Het uurwerk voor de restauratie. Erg vies.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/001%20-%20Before_zpssovnv01c.jpg.html][/URL]

Stap 1: De balansbrug en chrono brug zijn verwijderd.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/002%20-%20Balance%20cock%20and%20chrono%20bridge%20removed_zpsqrbc7i88.jpg.html][/URL]

Stap 2: De raderbrug verwijderd. De viezigheid is overal doorgedrongen!
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/003%20-%20Train%20gears_zpsxadjdwqy.jpg.html][/URL]

De balansbrug met de balans. Naast de ranzigheid is de balansveer is verbogen, en ontbreekt de pin van de kompas.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/004%20-%20Balance%20removed%20form%20the%20movement_zpsp4edledv.jpg.html][/URL]

Het minutentel rad van de chrono. Behoorlijk vies.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/005%20-%20Chrono%20minute%20counter%20-%20realy%20dirty_zpsjwqm280l.jpg.html][/URL]

Het roestige stelmechanisme (de onderdelen aan de wijzerplaatzijde van het uurwerk. Deze onderdelen zorgen o.a. dat het mogelijk is om de tijd te verstellen).
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/006%20-%20Rusty%20keyless%20works_zpsb2mljs2v.jpg.html][/URL]

Stap 3: De verschillende bruggen en raderen van het uurwerk ondergaan een grove schoonmaak. Ik begin met behulp van Flintoline en een oude tandenborstel.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/007%20-%20Rough%20cleaning_zpsjiaonysk.jpg.html][/URL]

Na wat poetsen komt er een mooie gouden perlage onder het vuil vandaan!
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/008%20-%20Beatiful%20gold%20perlage%20finishing%20turns%20up_zpswxupyxu7.jpg.html][/URL]

Het merendeel van de raderen zijn echter volledig vernietigd door oxidatie van het messing. Messing roest bijna niet, maar kan wel oppervlakkig aangetast worden. Bij dergelijke kleine deeltjes is dat echter desastreus. Er zit niets anders op dan de beschadigde raderen vervangen door raderen van een ‘sloop uurwerk’.
Uiteraard controleer ik alle raderen op mogelijke slijtage, en worden ze gepoetst moet een glasborsteltje alvorens ze worden schoongemaakt.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/009%20-%20Heavily%20damaged%20gear_zpsh3wc0kej.jpg.html][/URL]

Detailopname van de verbogen balansveer. Deze moet worden bijgebogen.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/010%20-%20Bent%20balance%20spring_zpsmc81czv8.jpg.html][/URL]

Detail van de afgebroken kompaspin. Deze dient hersteld te worden zodat de balansveer weer te reguleren is (en een fijne afstelling van de tijdsmeting van het uurwerk mogelijk is).
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/011%20-%20Broken%20compass%20pin_zpsxximwvur.jpg.html][/URL]

Stap 4: Het installeren van een nieuwe pin. Hiervoor gebruik ik eenzelfde pin (van messing) als die gebruikt worden voor het installeren voor de balansveer.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/012%20-%20Placing%20new%20pin_zpstpxhldtd.jpg.html][/URL]

Stap 5: Vervolgens vijl ik de pin op maat.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/013%20-%20Shortening%20new%20pin_zpspoawifty.jpg.html][/URL]

Stap 6: De balansveer is hersteld in zijn originele vorm, en het totaal is weer kompleet.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/014%20-%20Balance%20spring%20restored%20to%20it%20original%20form_zpsfhbnca0w.jpg.html][/URL]

Stap 7. Het uurwerk kan weer worden geassembleerd. Schoon en geolied. Het assembleren gaat al samen met het olie geven, omdat na de assemblage, bepaalde lagers niet of moeilijk te bereiken zijn. N.b. bij de schoonmaak is het van belang dat de balansstenen (in dit geval met incabloc schokbescherming) volledig uit elkaar worden gehaald, schoongemaakt, en op de correcte manier worden geolied. Dit geldt ook voor de veerton & veer. Heel vaak zie je dat men te lui, of te onkundig is, en dit vergeet of overslaat.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/016%20-%20Reassembling_zpsfz8wilfz.jpg.html][/URL]

In eerste instantie bouw je het basis uurwerk op. Dan kan al snel de werking van het uurwerk worden gekeken. Wanneer je de balans installeerd is het altijd even spannend: doet hij het weer? Ten slotte bouw je het chronowerk weer op.

Stap 8: Het uurwerk zit weer in elkaar! Alleen de veer van het minutentelrad moet nog worden bijgekocht. De onderdelen die naast het uurwerk liggen zijn vervangen.
[URL=http://s523.photobucket.com/user/michielkh/media/017%20-%20After%20-%20Replaced%20parts_zpsjssuhxfd.jpg.html][/URL]

Nu beland het uurwerk in mijn stock. De kast en wijzerplaat die erbij kwamen waren incompleet en onherstelbaar beschadigd. Totdat ik deze kan vervangen (of in het geval van de kast, kan completeren) zal hij wachten tussen de andere projectklokken.

Ik hoop dat jullie met plezier hebben kunnen kijken naar deze post, en dat hij geacht wordt als een goede ‘welkom terug’.
Ik zal in ieder geval weer wat actiever deelnemen hier, en hopelijk af en toe wat bijdragen. Dus tot snel!

Vriendelijke groet,
Michiel

31 likes

Ik vind het knap werk !!

Het uurwerk had een behoorlijke “patiné” zeg maar.

Bedankt voor het delen.

Elf.

1 like

Fraai werk en een leuk verslag :thumbsup:

Ongelofelijk knap om te zien hoe je van zoiets weer zo’n prachtig uurwerk kunt maken. Dit zijn nou het soort verslagen waar ik niet genoeg van kan krijgen.

Mijn beste,

Man man man, wat een vlijt!!
Prachtig om dit renovatie project te mogen aanschouwen!!
En vanzelfsprekend, een meer dan Welkom terug. :+1:

Maar voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

:+1:

Als ik dit lees denk ik toch weer even: zal ik dit ook gaan leren?

1 like

Super, wat een werk gaat hiermee gepaard, geweldig om het verhaal te lezen.

1 like

Bedankt voor de reacties.

Ik heb dit forum altijd beschouwd als een plaats waar je inspiratie en kennis kan opdoen, en hopelijk ook wat kan bijdragen.

@ Buster, wanneer je daar werkelijk over nadenkt: ik ben begonnen met behulp van boeken, internet, een hele hoop geduld en een beetje lef om een uurwerk uit elkaar te halen. Ook hulp van anderen is altijd welkom, waarbij je je ook niet hoeft schromen om het te vragen.
Bij elk uurwerk leer je weer, kom je nieuwe problemen tegen of raak je meer geoefend.

Een goede nacht gewenst!
Michiel

Een mooie welkom terug zal ik dan maar zeggen, ik ben ook redelijk enthousiast knutselaar maar aan chrono’s waag ik me nog niet (ik heb er trouwens ook geen op voorraad)…

Proficiaat en dank je wel : Dat zijn de soort posten ik hou het meest van :slight_smile:
Ik denk ik zal jou pseudo niet vergeten om de volgende posten niet te missen. :wink:
PS : waarom heb jij al die raden vervangen ? Al die onderdelen schijnen nog te kunnen werken.

Prachtig verslag en een hartelijk welkom terug. Ben benieuwd naar de vervolgstappen van je eigen lijn.

Gaaf verslag en een mooie rentree!

Prachtig verslag! Ik denk niet dat er veel mensen zijn die nog energie in zo’n uurwerk steken.
Super gedaan en bedankt voor het delen!

Wow, die was er erg aan toe!
Mooi om te zien wat je met een wat aandacht en geduld kunt bereiken.

Ik zou dit ook willen kunnen!! Super werk.

Welkom en bedankt voor dit mooie verslag.
Ik heb nog een hoop werk te doen voor ik zover ben,maar zoals je zei met een hoop geduld en lef lukt dat wel.

Dit zijn de betere bijdragen aan het forum. Thanks voor het kijkje in je ‘keuken’ en ben benieuwd naar het toekomstig eindresultaat (als e.e.a. compleet gemaakt kan worden).

Goed weekend!

Dat uurwerkje was in heel beroerde staat, meer een slopertje. :smile:
Het eindresultaat mag gezien worden, heel mooi hoor !

Hoi Michiel,

pffff, dat zag er eigenlijk uit als een hopeloos gevalletje…

Lastig te zien, maar ik zou denken dat als het waterschade was geweest, alle tappen en stalen delen wel wat erger verroest waren geweest (dat is heel vaak einde oefening…)
In het verleden gebruikten de “snelle en de luie” horlogemakers een vloeistof waarmee in één keer het uurwerk gereinigd en gesmeerd werd, dan dumpten ze het hele uurwerk dus kompleet gemonteerd in de vloeistof, lieten het uitdruipen en klaar!
Na vele jaren geeft dat spul dan zo’n groenige laag, geloof het of niet, ik heb al eens een horloge gezien waarbij niet eens de wijzerplaat was verwijderd voor zo’n “servicebeurt”, die was dus ook voorzien van zo’n vette laag… :grimacing:

Hoe dan ook: Knappe restauratie, erg leuk om te lezen; benieuwd naar je nieuwe projekten! :thumbsup:

Groet,
Paul

Good job, en bedankt voor het mooie verslag!