Restaureren en opnieuw verguld

Dag alle,

Je kent het wel, je zit lekker rond te neuzen op het internet naar mooie vintage horloges en dan lees je, zo goed als nieuw, opgeknapt, schoon gemaakt ect. En dat hoort er natuurlijk allemaal bij voordat ze worden verkocht, lekker blingbling :sparkles:

Ik neem even de Cartier Tank uit de jaren 70 als voorbeeld. Die zij vaak van zilver gemaakt en vervolgena 18k verguld.

Wanneer deze wordt gerestaureerd worden ze soms opnieuw verguld omdat het op sommige plekken het goud er af is gesleten en het zilver zichtbaar wordt. Maar heeft opnieuw vergulde invloed op de originaliteit en waarde?

En hoe zit dit als het horloge teveel is gepolijst en wanneer het glas werk is vervangen omdat er te veel krassen opzitten? Hoe origineel is het horloge dan nog, en is het dan nog waard om 1500 tot 2500 euro voor tank te betalen?

Maar ook de vraag andersom, stel ik laat mijn tank opnieuw vergulden en de hele mik mak opknappen wordt die meer of minder waard?

Hier nog even een mooi filmpje in een extreme voorbeeld van hier boven beschreven voorbeeld

Groet,

5 likes

Juist de Cartier Tank is waarschijnlijk een van de weinige horloges waarbij het loont om opnieuw te vergulden. Veel vergulde horloges hebben als ondergrond messing wat snel aangetast raakt maar bij zilver heb je dat probleem niet, dus is het relatief gemakkelijk om deze weer op een mooie manier opnieuw te vergulden.

4 likes

Maar betekent dat je beter een vintage kan kopen dan een nieuwe, omdat deze makkelijker te onderhouden is en de onderdelen beter te vervangen zijn? ( Net als oude versterker)

Staal en saffierglas is natuurlijk vele maken sterker. Maar als het kapot is, is het ook goed kapot. Met namen saffierglas. :thinking:

Al kan ik geen liefde opbrengen voor de Tank, ik heb weer gehypnotiseerd naar het filmpje zitten kijken. Echt respect hoe men iets uit elkaar kan halen en het ook nog in elkaar kan zetten.

Bedankt weer :+1:

1 like

Ja heerlijk zulke filmpjes. Wel met geluid uit kijken :grimacing:

Overigens ook een goede therapie om in slaap te vallen als je niet kan slapen. :joy:

Feitelijk maakt dit niet zoveel uit, omdat de uurwerken van Cartier eigen bouw zijn (ebauches van andere merken bestaan maar dan heb je het vaak over hele oude Cartier modellen) ben je afhankelijk van de dealer voor onderdelen. Het is wel zo dat problemen met een mechanisch uurwerk door een goede uurwerkmaker nog wel eens te fixen zijn terwijl een probleem met de electronica op een quartz direct een probleem is. Het is niet ongebruikelijk om een rekening te krijgen van een servicecentrum dat hoger ligt dan de economische waarde van het horloge (mijn record bij Cartier was 1650 euro voor een Cartier Roadster Chrono). Ik zou dus kijken naar een vintage mechanisch exemplaar of een moderne quartz zoals de nieuwe Must serie of de solar.

Bedankt!

Dit is nu momenteel de keuze waar ik mee zit. Maar ik ga denk voor mechanische (handopwind model). Ik heb namelijk een mooie op het oog die helemaal opgeknapt is :sparkles:

Foto volgt nog.