Restaureren koekoeksklok

Tijdens de verhuis heb ik op zolder de zwarte woud koekoeksklok van mijn vriendin haar overleden ouders terug gevonden.
Nu had ik deze graag laten restaureren, als verrassing voor haar verjaardag eind Mei, om op te hangen in ons nieuw huis.
Weet er iemand waar ik ermee in België of zuidwest Nederland hiervoor terecht kan?

@koekoek

9 likes

een restauratie is zo’n klok niet waard, repareren wel omdat je ook aangeeft dat hij een emotionele waarde heeft.

De meeste klokkenmakers zijn hier niet al te gek op, is kwalitatief geen topper en het beste zou je een goede gepensioneerde klokkenmaker of hobbyist kunnen zoeken. De meeste vervangen het uurwerk voor een nieuwe en ik zie dat de rechter blaasbalg defect is en ook vervangen dient te worden of een nieuwe lederen blaasbalg nodig heeft.

Die blaasbalgjes zijn van papier en los te koop. Op de rikketik staat altijd iemand met koekoeksklok spullen. Hij heeft ook cijfersetjes te koop.

1 like

Hier heb ik al 2 klokken laten restaureren, een echt vakman. Het heeft wel zijn prijs en of hij aan een koekoeksklok begint weet ik niet.
http://www.ewardruyter.be/

1 like

Heb er zo ondertussen ook al 2 opgelapt, haat die dingen voor dood. Sorry voor mijn woordgebruik maar het is echt rommel… de 2 die ik opgelapt heb doen t wel nog :sweat_smile:

Bedankt.
De blaasbalg is niet stuk, enkel de lijm is losgekomen aan het blokje waar het op bevestigd is.
Het voornaamste is om deze terug deftig te laten werken, de ontbrekende cijfers en de ketting van de gewichten te vervangen en de houtworm er uit te krijgen.

Bij nieuwe koekoeksklokken zijn de blaasbalgjes wellicht van papier.
Maar bij oudere types zijn deze van hout, waarover papier is geplakt.
Bij papier zal het trouwens niet lukken om de geluidsgolven om te zetten in geluid.

@Mr.JokerBean
Het verwijderen van houtworm gaar prima door de kast van de klok in de vriezer te doen.
Daar een veertien dagen in laten liggen, dan eruit en op kamertemperatuur brengen. Ook weer veertien dagen laten hangen, de eitjes komen dan uit (als ze er zijn) en dan weer in de vriezer.

Er zijn meer soorten papier dan alleen schrijfpapier :wink:
Ik heb laatst een heleboel van die balgjes weg gedaan. Die waren van papier

1 like