Restaureren of zo laten ?

Een paar weken geleden zag ik een leuk horloge voorbijkomen die nog al de sporen van het verleden toonde. Het is een WW1 Elgin trench watch met een shrapnel die waarschijnlijk de loopgraven van de WW1 had getrotseerd.
Nu zie ik hetzelfde horloge weer te koop staan, de winnaar heeft het gerestaureerd en staat nu voor dik $ 300 meer te koop.
Ik vind het persoonlijk doodzonde om zo’n autentiek stukje geschiedenis zo te verkrachten, zoiets mag best de sporen van het verleden hebben, nu ziet het er vrij clean uit, bepaald niet mijn smaak en ik vraag me af of het op deze manier meer waard is geworden.
Ben benieuwd of andere forumleden hier er ook zo over denken of misschien niet.

De eerste link is het oude horloge, de tweede link het gerestaureerde exemplaar.

www.ebay.nl/itm/282128468005?ssPageName=STRK:MESINDXX:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649

www.ebay.nl/itm/262596374633?ssPageName=STRK:MESINDXX:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649

Het horloge heeft zo inderdaad erg veel karakter verloren.

1 like

:cry:

Ach - is netjes gedaan zo te zien. Zoals-ie was - leuk voor in een museum, maar om te dragen zou ik geen enorm probleem met de opfrisbeurt hebben. Een Jaguar XK120 die je in een schuur vindt met geheel verroeste body en een op 5 pitten lopend blok lap je ook in redelijke mate op.

Enne - het kwaad is al geschied, dus de vraag komt net iets te laat… :slight_smile:

Wel goed dat dat bloed er af is gepoetst…:innocent:

1 like

Inderdaad een stuk mooier in zijn oude staat. De restauratie is echter wel netjes gedaan alleen ik vind ik dat er teveel is gedaan. Zou er dan bijvoorbeeld wel enkele details in oude staat aan laten zitten zoals bv. de wijzerplaat.

inderdaad, nu is er al de lume afgehaald, dat hoort er gewoon op bij die modellen.
Alleen het uurwerk zou ik weer lopend hebben gemaakt en een nieuw glaasje en verder niks.

De lume was er al voor 80% af en de rest was waarschijnlijk ook al aan het brokkelen. In verband met het aanzicht en de radioactieve eigenschappen, kan ik me voorstellen dat iemand de rest er ook afhaalt.

Moeilijk altijd dit soort dingen. Maar ik zou de gerestaureerde versie wel dragen en in originele staat niet. Is natuurlijk wel afhankelijk van het horloge maar ik vindt het toch wel belangrijk dat het weer draagbaar is, daar gaat het ten slotte toch om.
In dit geval ligt het wat moeilijker omdat het misschien meer “Museum” waarde zou hebben om hem origineel te laten. Maar dan zou het horloge niet gedragen worden en dus kapot gaan van het stil liggen…
Voor beide opties is dus wat te zeggen.

Edit: post in verkeerde topic