Review: Birkenstock watch winder

Hallo mede liefhebbers!

Ik was wat aan het surfen op het forum en het viel me op dat er best veel topics zijn over watchwinders. Het aanbod is groot en men ziet vaak door de bomen het bos niet meer vermoed ik. En aangezien ik op de laatste rikketik een watchwinder heb gekocht waar ik meer dan tevreden ben leek het me een goed idee om eens een review te maken. Wellicht heeft iemand er wat aan, en anders komt ie bij de zoek functie wel omhoog;)

De Birkenstock watchwinder.

Ik was al een tijd op zoek naar een goede watchwinder. Moeilijk want na kort onderzoek bleek dat een winder aan nogla wat eisen moet voldoen. Elk horloge heeft namelijk verschillende eisen wat betreft draairichting en omwentellingen per dag.Ook vond ik het belangrijk dat de winder ook op batterijen kan functioneren.

Op de Rikketik liep ik mijn winder tegen het lijf. De winder heeft 15 verschillende mogelijkheden wat betreft TPD (turns per day) varrierend van 650 TPD tot 3600 TPD. De meeste horloge’s doen het prima op 650 tpd.Ook heeft de winder de mogelijkheid om met de klok mee, tegen de klok in en afwisselend te draaien.

De winder is best heel stil. Ik heb de mijne op mijn slaapkamer staan en ik moet me concentreren om hem te horen.

De winder kan op netstroom functioneren maar ook op batterijen. DE winder loopt sinds de laatste Rikketik nog keurig op de 2 LR20 batterijen. En dat Fulltime! Vind ik niet onaardig.De winder is te koop bij de handelaar op de Rikketik maar ook op het internet bij bijvoorbeeld deze site:
http://www.watch-tool.de/shop.php
Op deze site word hij verkocht voor €169,99 inclusief BTW en verzending.
Op de rikketik heb ik er €130,- voor betaald.

En dan natuurlijk de onvermijdelijk foto…

Ik hoop dat deze review wat mensen tot nut kan zijn.

Vriendelijke groeten,

Joram.

Heb je er nu twee of is het een twee in een model?

dreski Schreef:

Heb je er nu twee of is het een twee in een model?

Het is 1 winder met plaats voor 2 horloges. Het mooie is dat beide winders afzonderlijk van elkaar werken. Je kunt dus 2 horloges winden ook als deze ieder een andere hoeveewlheid TPD nosdig hebben.

Hallo Joram,

Een heel goed topic. Wat ik mij afvraag: heb jij toevallig bij de handleiding en/of overige papieren ook een elektrisch schema aangetroffen? Deze winder heeft alles wat ik in en winder zoek, maar zou hem met deze specs graag anders uitgevoerd zien (lees: zelf maken). Ben heel benieuwd…

Groeten, Gerwin

Mijn beste,

Buiten beschouwing gelaten van de prachtige Birkenstock watchwinder, vind ik het een zeer goed gefundeerde Review.
Hier hebben we wat aan. Dank!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ik heb ze ook verkocht, helaas heeft het oude model vaak last van dat de switches niet meer werken of dat ze opeens gaan tikken.

Het nieuwe model (volgens mij tot nu toe alleen te koop bij stetefeld) heeft hier geen last van.
Helaas is de prijs van het nieuwe systeem flink omhoog gegaan waardoor je hem om zijn uiterlijk waarschijnlijk laat staan.

Mooie review Joram.

Persoonlijk vind ik een winder voor twee horloges wat aan de krappe kant. Zelf heb ik nu een winder voor 4 horloges, die overigens prima werkt. Per 2 apart instelbaar en die ik voor rond de 100 Euro op Ebay heb gekocht. De mijne werkt niet op batterijen, maar gewoon op het lichtnet en je hoort hem niet.

Zeker gelet op de opmerking van Patrick denk ik dat het inderdaad geen optie meer is.