Review EZA Sealander

Hallo watchnerds!

Na een tijdje eruit te zijn geweest wil ik de draad weer op gaan pakken om reviews te schrijven. Vandaag wil ik jullie mijn meest recente review delen; de EZA Sealander.

Heel veel leesplezier!

Merk
De oprichter van EZA Watches, Hermann Becker, startte zijn productie in horlogekasten in 1921 te Pforzheim, Duitsland. In de Jaren 50 werd EZA bekend voor de constructie van waterdichte horlogekasten. EZA Watches heeft door de jaren heen verscheidene modellen gehad en verwierf internationale roem dankzij de betaalbare luxe horloges met kwaliteitsuurwerken. EZA produceerde zelfs eigen uurwerken zoals de HB313 (met datum), de HB312 (zonder datum), de HB414 (handwinding met datum).

Nu krijgt EZA haar onafhankelijkheid weer terug dankzij de bevlogenheid van Diederik van Golen en Adriaan Trampe, gedreven om het bedrijf weer terug te brengen naar de briljante en dynamische tijden van toen. Het merk blijft trouw aan haar oorspronkelijke kernwaardes van waterdichtheid, nauwkeurigheid, vakmanschap en stijl.
Vandaag ga ik voor jullie de EZA Sealander reviewen. Ik ben benieuwd naar het horloge.

Specificaties

Unboxing
De kist waarin het horloge zit, zit helemaal klem met deze plastic luchtkussen waardoor de kist niet kan schuiven in de doos.

Daar is hij dan… Weer een stapje dichterbij het horloge. Het logo op de omdoos is erg duidelijk en mooi uitgelijnd.

Het openen van de omdoos (die zeer degelijk aanvoelt) zorgt ervoor dat je weer wat dichterbij het horloge komt. Tussen de omdoos en de horlogekist zit een beschermlaag om krassen op de kist te voorkomen. Deze laag is stevig, mooi op maat en bedekt de volledige horlogekist.

Bij het openen van de kist verwacht je direct het horloge te zien. Maar tot mijn verbazing stuit ik op een watchroll. Een leuke en onderscheidende manier om me nog even langer in spanning te houden. Zo’n watchroll is natuurlijk erg handig voor onderweg. Maar ik wil onderhand nu wel het horloge gaan zien!!

Hup….snel die watchroll uitrollen en kijken wat erin zit! Mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld.

Eens even kijken wat er allemaal nog meer in de kist zit;

  • een kaart
  • een poetsdoekje
  • een envelopje
  • 2 losse pushpins

Maar wat zit er in dat envelopje?
HĂ©Ă© dat is gaaf!! Een uitdraai van de waardes tbv de afstellingen van het horloge. Dit zorgt voor een persoonlijke touch Ă©n dat er net wat meer aandacht is besteed aan je horloge voordat ze hem naar je toesturen. Leuk detail dus!

Het horloge dan zelf; De EZA Sealander… In het echt heb ik deze natuurlijk al stiekem even bekeken, maar ik probeer de spanning (net zoals ze dat bij EZA doen) een beetje op te bouwen!

De eerste indruk van het horloge is positief! De blauwe kleur knalt goed. De combinatie met de kalfslederen band vind ik echt heel tof! De bezel “klikt” goed en ik voel hier geen speling op. De extra meegeleverde natoband vind ik ideaal voor tijdens mijn trainingen. Lederen banden tijdens het sporten zijn niet helemaal handig ivm de transpiratie.
Er is echt goed aandacht besteed aan de beleving tav het horloge.

Dit horloge is overigens verkrijgbaar in twee varianten:

  • Zwarte variant
  • Blauwe variant

Maar de watchroll bevat nog meer spullen dan alleen het horloge zelf;

  • Grijze stevige natoband
  • Een tooltje om de banden te swappen

Kast
Zoals je al in de specificaties hebt kunnen lezen is de kast gemaakt van 316L roestvrij en anti magnetisch edelmetaal. Hij voelt robuust aan, maar niet zwaar. De kast is gepolijst en gematteerd.

De diameter van de kast is 41mm exclusief kroon.
De bandaanzet is 22mm.
De dikte van de kast is 14,25mm.

De achterdeksel is ook van hetzelfde 316L roestvrij en anti magnetisch edelmetaal gemaakt met een gegraveerd logo erin verwerkt.

Bezel
De bezel is ceramisch, creëert 60 klik’s en kan beide kanten opdraaien. Voor extra stevigheid zijn er 2 veren gebruikt.
Het reliëf van de bezel loopt niet helemaal door tot onderaan waardoor het in mijn ogen erg sterk, strak en sportief oogt. Ook de kroon heeft een mooi detail in de voor van de letter “E” wat natuurlijk verwijst naar de naam EZA.

Wijzerplaat
Wat natuurlijk meteen opvalt is de kleur blauw (overigens is dit horloge ook verkrijgbaar in de kleur zwart). Deze gepolijste blauwvariant is erg aanwezig en valt goed op. Ook bij de mensen in je omgeving. Persoonlijk vind ik hem goed afleesbaar door de duidelijke maar subtiele wijzers. De secondewijzer is voor mij erg van belang tijdens mijn werk als personal trainer, aangezien niemand een oefening te lang wil doen! Het feit dat het datumvenster in dezelfde kleur is als de wijzerplaat vind ik een goede keuze in het design. Een datumtoevoeging vind ik altijd fijn, maar kan me vaak storen aan de afwijkende achtergrondkleur en plaatsing. Net zoals de achtergrondkleur vind ik de plaatsing op de prettigste plek zitten.
De superluminova heeft weinig licht nodig om toch goed op te lichten. Deze is uiterst goed zichtbaar in het donker. Wat voor mij natuurlijk weer super praktisch is tijdens de buitentrainingen in de wintermaanden.

Uurwerk
In het horloge schuilt het bekende ETA 2824 automatische uurwerk. Dit uurwerk bevat 24 jewels en heeft een gangreserve tussen de 38-40 uur. Het uurwerk wordt “in-house” afgeregeld op 6 verschillende posities. Deze waardes worden meegeleverd in het bekende envelopje zoals je al eerder hebt kunnen lezen.

Bracelet/Banden
Standaard worden er twee banden meegeleverd; een kalfslederen en een natoband.
Je hebt keuze uit;

  • Bold Brown
  • Business Black
  • Classic Cognac
  • Grijze nato

De vintage Italiaans geoliede kalfslederen band voelt lekker sterk en stug aan. De afwerking en de details hiervan zijn erg netjes. Al snel wordt het leer soepeler en vorm zich makkelijker om je pols.
De grijze natoband is erg sterk en stug. Qua kwaliteit stijgt hij uit boven de gemiddelde natoband.
Beide banden bevatten een 316L EZA gesp.

Een leuk en handig detail bij de kalfslederen band is het systeem waarmee je de banden makkelijk “swapt” door de handige pin in de band. Deze pushpins zitten wel dusdanig in de band verwerkt dat je ze er niet uit kunt halen. Om toch de natoband te kunnen plaatsen op het horloge zijn er 2 extra pushpins meegeleverd in de kist.

Optioneel is het mogelijk om een meshband te bestellen voor het horloge.
Dit heb ik niet gedaan omdat ik zelf daar niet zo’n fan van ben. Mijn persoonlijk gevoel van een meshband herinnerd mij aan de geschiedenislessen van de middelbare school waar de Middeleeuwen werden behandeld. Waarin de ridders hun maliënkolders droegen. En aangezien ik geen ridder ben en een ontzettende hekel had aan die geschiedenislessen ben ik erg terughoudend met deze banden. Stiekem moet ik toegeven dat deze meshband de zwarte variant wel mooi staat. Bij de blauwe variant die ik heb, lijkt het mij wat minder. Eventueel een andere metalen band met een strakke en sportieve uitstraling zou eerder mijn voorkeur hebben.

Conclusie
Ik kan het horloge zowel casual als sportief dragen. Door het handige pinnetje in de pushpin bij de lederen band swap je makkelijk even van look. Het horloge draagt niet zwaar op de pols. Ook krijg ik geen last van de kroon in mijn hand en het horloge wiebelt niet tijdens het dragen.
De bezel vind ik heel gaaf, maar ben wel erg bang om hem te beschadigen. Dus dat maakt de kans wel wat groter dat ik het horloge vooral casual zal gaan dragen en minder snel tijdens mijn werk als personal trainer.
Het feit dat er zoveel aandacht is besteed aan de beleving is wel echt een compliment waard. Hier kunnen nog vele merken wat van leren. Het toevoegen van de watchroll en het overzicht van de afregeling geeft net iets extra’s.
Wat ik wel mis is een meegeleverde standaard of kussentje (die ik in de kist kan plaatsen) waar ik mijn horloge op kwijt kan als ik hem wil opbergen of tentoonstellen in mijn vitrine. Het horloge is te mooi om te verstoppen in een watchroll. Ik wil juist met trots dit horloge kunnen showen!
Voor de prijs van E849,- heb je gewoon een onwijs mooi, betrouwbaar en opvallend horloge van een hele goede kwaliteit die je makkelijk kunt aanpassen aan je mood of stijl.
Ik kijk nu al erg uit naar de komende horloges die Adriaan en Diederik op de markt aan brengen!

Dank jullie wel voor jullie tijd, energie en enthousiasme!

Groet Johan

75 likes

leuke review! thanks! :slight_smile:
misschien alleen wat vinden op die kleine fotokes, das jammer nu :slight_smile:

2 likes

Mooie review en unboxing! Ik kende dit merk niet.
Veel draagplezier toegewenst met de nieuwe aanwinst :thumbsup:

1 like

Leuke review. Dit horloge staat al een tijdje hoog op m’n lijstje.

1 like

Thanks! Ik vind hem wel cool.

1 like

Mooi verhaal en leuke klok. Ik erger mij alleen aan de positie van de datum :confounded:

1 like

Gave klok en zeer uitgebreide review.
Gefeliciteerd en geniet ervan.

1 like

strakke klok, ben dr nog niet over uit welke kleur nou mooier is… ps de foto’s zijn wel erg klein hoor…

1 like

Wat een prachtig geschreven review. O, zulke draadjes maken het vertoeven op HF hoogst aangenaam. Bedankt 25tien en veel draagplezier.

1 like

Super leuke review Johan!

1 like

Mooie review en veel draagplezier gewenst . :thumbsup:

1 like

Knappe review.

1 like

Leuk stukje en de kleurencombi maakt het een vrolijk horloge :slight_smile:

1 like

Nette review! Deze ook een tijdje in de smiezen gehad, maar uiteindelijk voor squale gegaan. Kwalitatief zal deze weinig onder doen.

Meer reviews :clap: :upside_down:

1 like

Grondig verhaal, ga zo door :+1:

1 like

Hoi Johan,

Leest prettig weg en leuk om zo aan nieuwe informatie te komen over niet alledaagse merken en typen.

Thanks for sharing​:+1::smiley:.

1 like

Erg leuke review Johan!
Geniet ervan!

1 like

Leuk om te lezen, bedankt!

1 like

Leuke informatieve review, merk was voor dat ik de link opende nieuw voor me, maar horloge ziet er wel heel goed uit zeg. Specificaties ook in orde. Mooie aanwinst, veel draag plezier.

1 like

Wat een leuke review met goede foto’s, top om te lezen!

1 like