Buiten dat ik het horloges vind met n aantrekkelijke vormgeving vind ik het ook knap dat Farer horloges maakt met n eigen gezicht. Dat lukt niet veel merken (meer).
Ik heb mezelf voorlopig n aankoopverbod opgelegd maar ik denk dat er wel n leer n Farer in de collectie komt…
Tof verhaal, ik moest hier en daar best even lachen.
Da’s toch de basis voor een glanzende carrière als horlogeblogger.
Ach, of je nou Rolex, IWC, Tag Heuer of Omega pakt, zo zijn die Zwitsers allemaal begonnen.
Inderdaad.
Ik vind wel dat rood en oranje naast elkaar vloeken, maar het is Farer eigen, dus ik ben er nog niet over uit of dit positief of negatief is.
Wat me wel weer erg bevalt aan de wijzers is de lengte. Die is precies goed. Dat ze een potje van de secondentrack hebben gemaakt (als het dat al is, ik vermoed van niet) kan ik ze daarom vergeven, dan zet je de tijd maar in brokjes van vijf minuten gelijk, 's ochtends.
Niks mis met ML horloges. Da’s nou ook weer niet nodig.
Mooie conclusie. Ik volg met interesse wat ze gaan doen in de nabije toekomst.
Bedankt allemaal, fijn dat het op prijs gesteld wordt. Hopelijk helpt het mensen met een potentiële beslissing, voor de GMT’s of voor Farer in het algemeen. Ik zie trouwens dat ik een aantal spelfouten heb laten staan, klopt het dat ik de OP tekst zelf niet aan kan passen?
@ivar1 heel apart! Het sleuvje voor het palletje op jouw horlogeband zit inderdaad net anders. Ik heb bij mijn bandjes nog geprobeerd de palletjes te verwijderen, maar dat was tevergeefs.
@Svennos Tsja, de afschrijving is wel een dingetje. Het is natuurlijk ook maar net of je veel verloop hebt in je verzameling. Persoonlijk koop ik horloges met het doel ze lange tijd te houden, dus dan telt die overweging alweer minder mee.
@wander Dank! Als je het niet erg vind spreid ik het wel een beetje uit, want anders ben ik óf heel snel door het materiaal heen, óf ik moet de periodes tussen aanschaf drastisch verkorten ;).
@Fate_Amenable_To_Change Dankjewel, fijn om te horen! Goed punt dat Rolex, Omega, IWC, etc. mogelijk ook op deze manier begonnen zijn. Eerlijk gezegd heb ik me in die historie nog niet verdiept, dus ik kan alleen maar raden hoe deze merken hun eerste horloges aan de man brachten. Feit blijft natuurlijk wel dat deze merken inmiddels integraal onderdeel zijn geweest van bepaalde historische gebeurtenissen (Speedmaster Pro -> maanlanding, Explorer -> eerste succesvolle beklimming Mount Everest, Tag Heuer Monaco -> gedragen door Le Mans/Hollywood legende Steve McQueen, …). Iets waar Farer in hun prille bestaan uiteraard alleen nog maar van kan dromen.
Die secondentrack ga ik me nog eens in verdiepen, wie weet heeft het toch een logica. Ik wil het nu eigenlijk wel graag weten, misschien Farer zelf maar eens contacteren. Overigens wilde ik ML absoluut niet neersabelen als een slecht merk! In tegendeel, ik ben ook over dit horloge zeer tevreden. Ik bedoelde meer te zeggen dat er qua bewerkingen op het uurwerk waarschijnlijk horloges zijn met een hogere standaard. Rolex, Grand Seiko’s, meer dat kaliber. Daar hangt natuurlijk ook wel weer een ander prijskaartje aan.
Ik zie zelf wel dat mijn SARB033 en 035 leuker bewerkt zijn dan m’n tweemaal duurdere Stowa en Archimede horloges, dus er is wat af te dingen op hoger segment = leuker bewerkt.
Tuurlijk zie ik de verschillen tussen mijn SARB met alleen wat strepen op de rotor, mijn Mühle met strepen, blauwe schroeven, driekwarts-brug en perlage, naar de overtreffende trap van de Nomos met dat allemaal, maar dan verfijnder en met gepolijste randjes aan onderdelen, maar die spielerei zit ik navenant niet vaak te bewonderen.
Rolex maakt trouwens zeer pragmatische uurwerken. De onderliggende technologie is erg cool, maar ze verspillen niet veel tijd en moeite aan opsmuk:
Sturmanskie, Fortis, Bulova, Seiko, Sinn, Strela, Pobeda, Casio en hele hordes andere merken horloges zijn mee geweest naar de ruimte. Dat Omega het ons nooit meer gaat laten vergeten vind ik een zwaktebod. Zoek eens iets nieuws op, jongens.
Ook die persoonlijkheidscultus rondom Steve McQueen kan me verder gestolen worden. Die man zegt mij niks, en de films waarin hij speelt zijn meer dan een tikkeltje gedateerd. Je ziet hem ook steeds in Triumph reclames genoemd worden.
Als dat soort dingen mij al interesseerden hield ik mij vast meer bezig met wat Ryan Gosling in “Drive” aanhad omdat we nu eenmaal in de 21e eeuw leven. 99.99% van de wereldbevolking weet niet wat een Steve McQueen is, laten we in godesnaam eens zonder die man verder gaan met ons leven.
Dus bij al dat soort marketinggereutel denk ik bij mezelf: Hef die afdeling nou eens op en verkoop me dat horloge eens wat goedkoper.
Op zich had het bij jouw bandjes wel beter mogen zitten, maar daar is nu weinig aan te doen denk ik.
Je zou de palletjes er misschien af kunnen knippen met een klein tangetje (of er uit draaien? Geen idee hoe ze bevestigd zitten) en er gewone pins in zetten? Of een ander soortgelijk bandje zonder quickrelease systeem?
De seconde indices logica is er volgens mij wel, maar niet op een manier die ik eerder heb gezien. Ik heb ook even moeten zoeken.
Elke 5e seconde staat in cijfers op de buitenste rand. De 4 seconden tussen de opvolgende 5 seconden staan op de blokjes; de eerste en laatste van die 4 seconden zijn de buitenkanten van het rijtje blokjes, de overige twee hebben een iets dikker streepje.
Ik weet niet of dit correcte en de officiële bedoeling is maar het lijkt redelijk te werken.
Nice and thanks for your detailed review… I’ve just ordered mine and I should be getting it sometime this week, looking forward to it and hope to get the same impression as you’ve described… Enjoy it!