Aangezien ik onlangs een gedeelte van m’n zuur verdiende centen in de bodemloze put van de micromerken heb gesmeten, leek het me leuk om een review te schrijven. Ik heb nooit eerder een horloge review geschreven, ben ongehinderd door enige ervaring met haute horlogerie én ben door de gemaakte investering zwaar gekleurd in m’n bevindingen. So here goes:
Specificaties
Referentienr.: F3GMT
Uurwerk: ETA 2893-2 GMT automaat, top grade, aangepaste rotor, 21 robijnen
Gangreserve: ca. 42 uur
Afwerking horlogekast: Geborstelde lugs, overige delen hoogglans gepolijst
Diameter zonder kroon: 39.5mm
Diameter met kroon: 41.5mm
Dikte: 10.0mm
Bandaanzet: 20mm
Horlogeband: Barenia leder/geperforeerd leder/rubber/milanese mesh, alle met quick-release systeem
Waterdichtheid: 10 ATM
Caseback: Saffier doorzichtig, geschroefd en lasergegraveerd
Kroon: Massief bronzen kroon met Farer logo
Gewicht: ca. 65 gram op lederen band
Wijzerplaat: Zeegroen, sunburst en drietraps
Kristal: Gebold saffier met anti-reflecterende coating
Lume: Super-LumiNova wijzers, SuperLumiNova omlijnde uur indices en SuperLumiNova GMT 2-uurs markeringen
Functies: tijd (uren/minuten/seconden), datum en GMT (quick-set GMT wijzer)
Nauwkeurigheid: +/- 8 s/dag (opgegeven)
Nieuwprijs: € 1308,- tot € 1335,-, afhankelijk van het gekozen bandje
Farer Universal
Farer is een relatief jong micromerk dat sinds november 2015 aan de weg timmert. Begonnen met relatief simpele quartz horloges, maar inmiddels uitgegroeid tot een merk dat een standaard automaat, GMT, duiker en hand opwinder in het gamma heeft. Er doen geruchten de ronde dat hier binnen afzienbare tijd een mechanische chronograaf aan toegevoegd wordt, maar pin me hier niet op vast. Gezien deze ontwikkelingen lijkt het Farer’s intentie om zich voornamelijk op mechanische uurwerken te richten en quartz te laten voor wat het is. Niet geheel onterecht, want de kritiek op de quartz horloges was hard doch eerlijk: mineraal kristal glazen, brons gecoate kronen en ontelbare, inspirerende “journals” die de prijs van de horloges per alinea deden verdubbelen. Zaten de liefhebbers daarop te wachten? Een rondje op verschillende horloge forums zegt van niet. Desalnietteplus lijkt Farer gedeeltelijk zijn les geleerd te hebben en waren de quartz horloges in andere opzichten wél een welkome voorbode: Farer is een merk dat moeite doet om buiten de kaders van de vertrouwde ontwerpen en contrastloze, monochrome kleurstellingen iets unieks neer te zetten. Tel daarbij op een hernieuwd oog voor kwaliteit en betere hardware, waarmee het geheel wel redelijk snor lijkt te zitten. Redelijk, want helaas zijn ze nog niet helemaal klaar met de “zie-Jonathan-met-z’n-Jag-E-type-de-Mount-Everest-op-rijden” marketing. Zo wordt elke horloge vernoemd naar een avonturier met een CV dat een heel boekwerk beslaat. Persoonlijk vind ik het jammer dat er geschermd wordt met geschiedenis die er simpelweg niet is. Soit, dat nemen we er dan maar bij.
Lander GMT
Zoals al eerder aangegeven is de horlogerie afdeling van mijn grijze massa nog behoorlijk onderontwikkeld en heb ik het WIS-concept van prijs/kwaliteit ratio nog niet helemaal scherp op de korrel. Het behoeft dus geen uitleg dat ik bij het zien van de schoonheid van de Farer Lander GMT als een lam richting de slacht werd geleid. (Cue the music).
Te beginnen met die prachtige sunburst wijzerplaat. Die beslaat zo’n beetje elke golflengte van het blauw/groene spectrum. Ik kreeg het helaas niet goed op foto’s, maar de schakeringen die zich verdelen over de radiale hoeken op de wijzerplaat maken dit de mooiste wijzerplaat die ik tot nu toe heb mogen aanschouwen. Als je heel goed kijkt, lijken er heel subtiele, radiale sporen over de wijzerplaat te lopen. Farer omschrijft de kleur als “sea green”, ik zou er oprecht persoonlijk geen betere term voor weten. De diepte van de kleur wordt licht verstrekt door de drie niveau’s in de wijzerplaat met, in mijn optiek, een mooie plek voor en uitvoering van het datumvenster. Gelukkig hier geen afgesneden cijfers, mooi spul!
De uren worden gemarkeerd door arabische cijfers die omlijnt zijn met SuperLumiNova. In het donker zorgt dit voor een heel lichte gloed over de getallen. Het doet geen wonderen voor de leesbaarheid, maar in combinatie met de sterke(re) lume op de wijzers en de stippen op GMT uur indices geeft het wel weer een bepaalde diepte op de wijzerplaat. Met uitzondering van de gelimiteerde Ponting II, hebben de andere mechanische GMT’s helaas geen lume op de cijfers. Wel hebben ze allemaal de opgelegde, arabische getallen en die hebben me positief verrast. In een strak lettertype heeft het een bepaalde verfijning die ik persoonlijk mis bij bijvoorbeeld baton indices.
De wijzers hebben contrasterende kleuren t.o.v. de wijzerplaat, wat een algemeen thema is in het Farer gamma. De Lander heeft wijzerkleuren die met enig gevoel voor drama zijn benoemd: een “astronaut silver” minuut- en uurwijzer, een “British pillar box red” GMT wijzer en om te compenseren een nuchtere, oer-hollands oranje secondewijzer (“burnt orange” in marketingtermen). De felle kleuren steken in ieder geval mooi af tegen de donkere wijzerplaat en maken het aflezen van het horloge gemakkelijk en snel. Het eerste, serieuze punt van kritiek is echter: het instellen van de tijd is lastig met seconde indices die indgedeeld lijken te zijn op een nog uit te vinden schaalverdeling. Geen idee wat hier de bedoeling van is (wie het weet, mag het zeggen), maar werken doet 't helaas niet. Jammer, want verder lijkt de wijzerplaat zo mooi op orde.
Wat wel goed werkt, is het zicht op het uurwerk. Het top grade ETA 2893 uurwerk is voor zover zichtbaar volledig bewerkt met perlage en zelfs een sunray(?) bewerking. Niet slecht voor een micromerk dat een paar jaar geleden nog brons gecoate kronen en mineraalglas voor >€ 400,- probeerde te slijten. Bovenop het uurwerk ligt een aangepaste rotor waarin het logo van Farer is gefreesd en de tekst “Farer GMT” in vergulde lettertype staat weergegeven. Als referentie heb ik alleen mijn Maurice Lacroix Pontos chronograaf en dus ben ik misschien snel onder de indruk, maar deze Farer doet daar absoluut niet voor onder! De massief bronzen kroon waarmee je het uurwerk aan stuurt is naar het schijnt een heet hangijzer. Niet iedereen is er fan van. Wellicht past het patina dat na verloop van tijd ontstaat minder bij een meer formeel horloge dan bij een duiker, maar persoonlijk vind ik het een mooi detail. Het voegt toe aan de eigenaardigheid van het horloge. Bovendien is de kroon gewoon mooi afgewerkt met het Farer logo op de kopse kant.
Wijzerplaat en uurwerk zijn te bewonderen door saffier glazen aan de voor en achterkant. Het kristal aan de voorkant is gebold, heeft een AR coating en is duidelijk geinspireerd op horloges uit de jaren vijftig/zestig. De totale dikte van het geheel (dus ínclusief kristal) is ongeveer 10mm, wat dun is t.o.v. mijn andere horloges. Als ik zou moeten kiezen, dan heeft zo’n dunner horloge bij mij de voorkeur. Dat oogt toch net wat subtieler en valt mooier weg tegen de pols. De horlogekast is vrijwel in z’n geheel gepolijst met uitzondering van de lugs. Die zijn bovenop geborsteld, met een fijne, haarscherpe grens tussen de geborstelde en gepolijste oppervlakken. De lugs zijn echter niet doorboord en daarmee komen we op mijn tweede punt van kritiek. Farer heeft een quick release systeem in hun banden verwerkt waarmee je gemakkelijk van band kan verwisselen. Dat systeem werkt op zich prima, ware het niet dat de palletjes bij een horloge op de pols tegen de kast aan schuren. Wellicht komt het omdat ik dunnere polsen heb (17cm) of misschien hebben ze het simpelweg niet opgemerkt, maar dit slaat als een tang op een varken. Zeker wanneer het horloge verder zo goed doordacht lijkt. Zelf heb ik er helaas geen foto van kunnen maken, maar op de Farer instagram is er foto van Farer zelf waarop dit euvel te zien is (link). Het was voor mij in ieder geval een reden om er meteen een ander bandje op te gooien. Is dat jammer? Voor mij wel, want laat deze Farer nu net één van de weinige horloges zijn waarbij ik het standaard meegeleverde, geperforeerde bandje wél mooi vind.
Conclusie
Na een valse start heeft Farer zich volgens mij behoorlijk herpakt. In ieder geval toch met de GMT’s: top grade uurwerken, feilloze afwerking en mooie materialen. Wat mij betreft allemaal op het niveau dat je mag verwachten in deze prijsklasse. Zoek je het prestige van een merknaam met historie, absolute bang for buck of een true GMT, dan is dit waarschijnlijk niet het horloge voor jou. Echter of je nu fan bent of niet, Farer heeft duidelijk een unieke, eigen productlijn én laat zien dat ze luisteren naar kritiek. Op wat kleine punten na is de Lander GMT voor mij in ieder geval een schot in de roos.