Specificaties:
Diameter: 39 mm
Lug to Lug: 43,8 mm
Dikte: 10,5 mm
Deksel: Opliggend, 4 schroeven met saffier glas
Wijzerplaat: Creme/wit, zwarte verzonken seconden plaat
Uurwerk: Sellita SW216-1
Glas: Saffier met meervoudige AR-coating lagen aan de binnenzijde
Functies: Uren, minuten en seconden
Band: Blauw leder met aan binnenzijde rood leder
In bezit sinds mei 2024.
Historie:
In tegenstelling tot de meeste horlogemerken, gebruikt Farer voor de benaming figuren uit de geschiedenis. In dit geval een verwijzing naar Hester Stanhope die in 1776 geboren is en als avonturier bekend is voor die tijd. Bekendheid kreeg ze, door in 1815 deel te nemen aan de “Ashkelon” archeologische expeditie, wat gezien wordt als de eerste moderne exercitie in de geschiedenis van “heilig land” archeologie.
Behuizing:
De behuizing van deze Farer Stanhope II, is volledig uit hoogglans SS316L opgetrokken, met uitzondering van de het deksel en de binnenring. De kroon is voorzien van een ingelegd bronzen buitendeel met hierop het Farer logo. Wanneer we het horloge omdraaien treffen we hier een opgelegd deksel aan, die met 4 schroefjes op zijn plaats gehouden wordt. Het venster biedt een mooie blik op het ingebouwde uurwerk. Als WR geeft Farer 50m/5 ATM op wat voldoende is voor een horloge met dresswatch-achtige capaciteiten. Het kussenachtige design van de behuizing omhelst de pols, waardoor dit horloge nauwelijks (ver)schuift. Wel dient opgemerkt te worden door grote hoeveelheid hoogglans krasjes snel zichtbaar zijn en ook vingerafdrukken zich graag tonen.
Wijzerplaat:
De wijzerplaat met Piqué textuur is vervaardigd in een kleur die Farer “off-white” noemt. De opgelegde uur markeringen van de 12, 3 en 9 zijn in hoogglans uitgevoerd. De verzonken zwarte seconden wijzerplaat heeft in blauw updrukken voor 20, 40 en 60 seconden, waarbinnen de rode secondewijzer duidelijkheid verschaft. De buitenring van de wijzerplaat heeft tevens rode - en blauwe markeringen. Voor wat betreft lume verwijs ik graag naar bijgevoegde foto. Deze is niet bijzonder maar passend bij het type horloge. Onder de 12 uur positie is het opgelegde Farer logo te vinden, met daaronder de tekst “Farer universal”. Aan beide zijden van de 6 uur markering is de tekst “ Swiss made te vinden”. Hoewel niet storend, had ik toch liever iets minder tekst op de wijzerplaat gezien.
Band:
De blauwe lederen horlogeband is uitgevoerd in een mooie kwaliteit. In lengte richting zijn de stiksels blauw, met rode dwars stiksels aan de pinzijde. De geborstelde gesp is voorzien van het Farer Logo. De binnenzijde van de band is voorzien van rood leder met rode stiksels en voorzien van de teksten “ genuine leather” en aan de andere zijde Farer Universal. Een quick release is standaard voor deze band welke een bevestigingsbreedte heeft van 20mm.
Uurwerk:
Onder de hoed tikt het Sellita SW216-1 uurwerk vrolijk weg. Het betreft hier een versie van de SW200, die met de hand opgewonden moet worden en een kleine secondewijzer heeft op de 6 uur positie. Voor verdere technische gegevens zie https://calibercorner.com/sellita-caliber-sw200/?highlight=SW200 . De gekozen versie van dit uurwerk is Elaboré Grade met een brug waarop FARER gegraveerd is. Doordat het uurwerk geblauwde schroeven heeft en mooi afgewerkt is, geeft dit een prachtig plaatje door de “achterruit”, zonder schreeuwerig over te komen. In mijn optiek ingetogen mooiheid.
Nauwkeurigheid:
Het uurwerk is licht positief gejusteerd. In mijn geval loopt dit horloge op een nauwkeurigheid van ca. +3 s/dag. Op de timegrapher blijft de BE keurig rond de ca. 0,3 ms in 5 posities. Het betreft hier een uurwerk zonder certificering zoals COSC of METAS, maar desondanks keurig zijn taak doet.
Mijn conclusie:
Smaak is uiteraard subjectief, maar ik vind dat Farer een horloge heeft neergezet met in zijn algemeenheid mooie componenten. Ten tijde dat ik dit horloge kocht, was deze net onder de €1000. Door de keuzes van veel hoogglans en een hand opwinder, zal dit niet ieders ding zijn. Persoonlijk doet het me denken aan een horloge wat ik als kind had in de jaren 70. Als je avers bent van krasjes en/of hand opgewonden horloges, dan is dit geen goed keuze, maar voor mij zeker een blijvertje.
Inmiddels is er ook een Stanhope III beschikbaar, die in hoofdlijnen hetzelfde is. Zonder echt een volledige vergelijking te hebben gedaan lijkt deze wat minder hoogglans te hebben.