Review: Galaxy Fit2 naast je gewone horloge

Sinds de corona crisis ben ik net als velen van jullie vrijwel permanent thuis komen te zitten. Dat bedoel ik vrij letterlijk, we zitten nu nog veel meer stil dan toen we naar kantoor gingen. Het rondje lopen in de pauze, of even naar een collega voor een korte afstemming is er niet meer bij. Dus voor je beweging ben je afhankelijk van eigen initiatief en sporten in je vrije tijd, dus in maart ben ik vrij actief gaan fietsen toen ook de sportscholen dicht gingen.

Geweldig verhaal maar waarom is dit interessant voor Horlogeforum? Ik twijfelde al heel lang om een smartwatch te kopen, en dan met name om mijn gezondheid te monitoren. Maar dan hik ik toch tegen een issue aan. Zo’n gezondheidsmeter werkt eigenlijk alleen goed als je hem permanent draagt dus wat doe je nog met je gewone horloge. Het logische antwoord voor een leek zou zijn, smartwatch en verders niets, voor mij en andere horloge liefhebbers heb je echter nog een optie, een horloge om beide polsen, maar dat ging mij eigenlijk ook iets te ver. Een horloge om de andere pols zit toch vaak in de weg, en in alle realiteit, het ziet er ook gewoon een beetje stom uit.

Ik was toch nieuwsgierig en in maart stond ik op een gegeven moment in een Media Markt te kijken naar fitness bandjes. En dan specifiek de Samsung Galaxy Fit-e. Deze kostte minder dan drie tientjes en voor dat geld wilde ik het best proberen. For the record, de Fit-e is de budget versie van de Fit (gewoon). Dit integreert allemaal heel goed in een Samsung ecosfeer, wat betekent dat je deze koppelt aan de Samsung Health app wat standaard aanwezig is op je Samsung telefoon (je raadt het niet). Deze ben ik dus permanent gaan dragen om de rechterpols. Samsung Health kun je gebruiken om al je gezondheidsgegevens bij te houden dus ook zonder bandje kun je hierin vrij basaal bijhouden wat je gewicht is en je sport routine en dergelijke. Maar deze app komt dus pas echt tot leven als je er een sensor aan hangt, in dit geval dus een Fit bandje. Vanaf dat moment houdt hij permanent je hartslag, stressniveau en slaapritme bij. Dat laatste is voor mij belangrijk omdat ik vrij ernstige slaap apneu heb, dus de kwaliteit van mijn slaap heeft flinke invloed op hoe mijn dag verloopt. Wat zo’n bandje nog toevoegt zijn notificaties die je helemaal op maat kunt instellen. Elke app die je notificaties geeft op je telefoon kan deze ook op je bandje tonen. Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om alleen notificaties te ontvangen van mijn e-mail (werk en privé) en Whatsapp en de afspraken die ik heb. Daarnaast begint hij te trillen als ik word gebeld. Hij geeft je daarnaast ook notificaties als je langer dan een uur stil zit, als trigger om even in beweging te komen. Hij detecteert zelfstandig wanneer je in slaap valt en weer wakker wordt. Je kunt het huidige weer op je bandje zien, en eenvoudige functies als een stopwatch en een timer. Wat ik persoonlijk heel fijn vind is dat ik even snel kan kijken van wie ik een mail heb gekregen of wie er belt zodat ik er voor kan kiezen om wel of niet mijn telefoon te pakken, dit geeft mij wat meer rust. Je kunt de eerste paar regels van een bericht ook al op je bandje lezen maar die functie is wat beperkt. Je kunt zelfs met voorgeprogrammeerde antwoorden direct reageren. Als je even een stukje gaat lopen, hardlopen of fietsen dan detecteert de band dit vanzelf en voegt dit dus ook automatisch als training toe in Samsung Health, dit werkt niet altijd even goed, dus ik geef liever zelf aan wanneer ik hiermee start en stop. Als ik Spotify op heb staan via mijn Sonos speakers dan kan ik deze managen vanaf mijn bandje, magic!

Ik heb sinds de Fit-e, twee keer een upgrade gedaan, eerst naar de gewone Fit (kleurenscherm met grotere batterij) en sinds kort de Fit2 deze heeft een groter scherm en vooral een nog grotere batterij, daar waar je Fit-e er naar drie dagen mee ophield kun je met de Fit2 in theorie 14 dagen doen op één lading. In de praktijk zit ik eerder aan de tien dagen maar dat is nog steeds heel veel langer dan een full-size smartwatch. Het vreemde is dat de Fit2 goedkoper is dan de Fit, maar daar klaag ik verder niet over. Let op, er is eerder een Fit2 Pro geweest, maar dat is dus een ander model.

De Fit2 (SM-R220) is dus erg smal, heeft een body van silicoon (dus krast niet) en weeg bijna niets waardoor je deze zonder issues permanent kunt omhouden op je andere pols. Ik heb hem om tijdens het sporten, douchen, zwemmen en dus ook tijdens het slapen. Dat is in het begin even wennen maar ik merk er nu bijna niks meer van.

Op mijn linker pols wissel ik dus mijn gewone horloges af. Omdat je de andere pols gebruikt voor de fitness band concurreert dit ook niet met elkaar, het vult elkaar juist heel mooi aan. De Fit2 is wat mij betreft echt het ideale maatje voor je horloge, en ook de prijs valt mee, voor minder dan vijf tientjes heb je hem al. Voor mij is dat echt een geweldige prijs prestatie verhouding. Je zit hiermee wel vast in de eerdergenoemde Samsung ecosfeer, voor mij is dat geen issue maar als je dat niet wilt of kunt dan kan ik je toch aanraden eens te kijken naar een fitness bandje van Fitbit of een andere fabrikant die kan koppelen met jouw telefoon.

Meer informatie vind je hier: https://www.samsung.com/nl/watches/galaxy-fit/galaxy-fit2-black-sm-r220nzkaeub/

10 likes

Hij is te lang voor je pols. En daarbij zou ik er zelf niet voor kiezen om twee horloges te dragen. Het spijt me geweldig, maar als ik de smartwatch route ging bewandelen zou het in deze vorm eerder een Apple watch worden ter vervanging van m’n horloge.

Ik geloof dus dat ik je raad ga negeren, en geen fitbit/fit2/etc etc etc ga bekijken. De foto’s hebben dat in steen helpen houwen. :slight_smile:

4 likes

image

Sorry, voor mij werkt dit niet.

3 likes

Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk, ik zie het zelf dus niet als twee horloges. Ik zie ook dat er mensen zijn die er een Apple watch bij gaan dragen, maar dat gaat mij dan weer te ver.

1 like

Ik stop hem in mijn sok, op binnenkant enkel zonder bandje. Works like a charm.

1 like

Thanks voor de review!
Staat op zich niet heel verkeerd zo’n klein dingetje om de andere pols. Zeker als dit de grotere variant is.

Zelf heb ik een Huawei Smart watch, welke ik alleen om doe tijdens het sporten en slapen.
Heb hem ook een keer omgehad tijdens het thuiswerken maar begon dat al snel irritant te vinden. Blijkbaar zit ik vaak een uur stil… :sweat_smile:

1 like

Valt er voor andere merken smartphones geen app te downloaden? Lijkt me n kleine moeite en gelijk je doelgroep te kunnen vergroten.
Zo gebruik ik n Huawei Talkband met hun Health app op mn Samsung Folder 2 smartphone en dat werkt prima.
(P.S. Hun B5 model vind ik veel minder makkelijk in t oor passen dan de oude B2).

Verder herken ik wel veel v je positieve ervaring vd smart functies. Maar 2 dingen om de pols is me net wat te veel. Ik wil juist zorgen dat mn pols ook genoeg lucht tijd krijgt. Daarbij is mn rechter pols overdag vrij en 's nachts mn linker pols.

1 like

De Huawei Health App is ook op een Samsung telefoon te downloaden, zal vast ook andersom werken.

1 like

Waarom moet je om 07:30 je eerste Teams meeting al hebben.
Das niet goed hoor… :wink:

3 likes

Mijn OCD gaat al over die pies waneer ik:

• Zowel horloge als ring aan dezelfde kant draag
  • Om iedere pols iets heb, ook al is het maar een touwtje, zweetbandje of leertje

Ring links betekent rechts één item om de pols. En ja, da’s altijd een horloge. :slight_smile:

Uiteraard. Het zou een saaie zooi zijn, zeg. :+1:

1 like

Ik heb zelf een tijdje een Fit Bit charge 3 om m’n rechterpols gehad om een en ander te monitoren overdag en 's nachts.
Wanneer ik ga fietsen gebruik ik een Garmin Edge met hartslagband.
De Fitbit heb ik aan mijn vrouw gegeven, een Tag Heuer Carrera om mijn linkerpols en de Fit Bit rechts werd me toch teveel…
Dan geef ik toch de voorkeur aan een echte automaat!
Ps dat kan sneller op die fiets! :wink:

I see what you did there :smirk:

2 likes

:rofl:

Voorheen was ik bekaf na 10km fietsen, dus de afgelopen maanden heb ik dat rustig opgebouwd. Ik ben nu in totaal 19kg kwijt (anderhalf jaar over gedaan, met de corona crisis als turbo), en daar ben ik dan toch wel trots op.

4 likes

Ik heb ook een fitness tracker om mijn andere pols. Wel eentje waarvan het scherm normaal uit staat. Ik gebruik het dan ook niet als horloge, maar inderdaad puur als fitness tracker.

En om mijn linker pols:

Wat mij betreft twee compleet verschillende dingen, met verschillende doeleinden.

5 likes

Doe ik ook Links de echte en Rechts de Smartwatch geen probleem.
Maar altijd links een echte natuurlijk.

1 like

Ik heb het een tijdje geprobeerd; een fitness tracker rechts en een horloge links. Ik kon er niet aan wennen om rechts iets om mijn pols te hebben en had het gevoel dat het bandje in de weg zat. Nu moet ik weer gewoon op het aantal koppen koffie dat ik 's ochtends nodig heb baseren hoe goed ik heb geslapen.

3 likes

Inderdaad, al een aantal jaren. Ook een Garmin Vivosmart 4 rechts, puur als stappenteller met extra’s, en horloge links.

1 like

Ja het kan heel handig zijn het bijhouden van stappen, beweging etc. Maar naar mijn mening ziet het er gewoon niet uit (twee horloges) en ik weiger daarnaast een horloge die je aan de kabel moet hangen… Nog een device die je elke keer moet opladen.

1 like

Ik vraag dit voor een vriend: Als je hele snelle op en neer bewegingen maakt met je arm/hand, registreert zo’n Fitbitding dan stappen voor de stappenteller?

Ik zou zelf trouwens of een normaal horloge dragen of een smartwatch, maar niet beide tegelijk. :sunglasses:

2 likes

Maar zo’n Garmin stappenteller ziet er niet eens uit als een horloge. Plus dat ik drie handelingen moet verrichten om überhaupt de tijd tevoorschijn te toveren (twee keer klikken om het scherm te activeren, en dan twee schermpjes naar boven “schuiven” om de tijd en datum te tonen).

Het zijn voor mij dus twee heel verschillende dingen, met verschillende gebruiksmogelijkheden.

2 likes