Wat een heerlijk horloge, zeker voor dat geld.
Een tijd geleden een Islander overgenomen via dit forum. Ik droeg een SKX007, en vond dat een top-horloge om te dragen. Comfortabel, past goed om mijn (relatief kleine) pols, duidelijk afleesbaar en grenzend aan onverwoestbaar.
Toch miste ik nog enkele dingen, en ik was al met enkele partijen in gesprek over een upgrade van het uurwerk (hacking & handwinding) en het vervangen van de bezel insert door een keramische variant. Het glas was al vervangen door saffier en ik droeg ‘m op een strapcode solid oyster met SEL, dus die “problemen” waren al verholpen.
All was good in de SKX-mod wereld, tot in deze Islander tegenkwam op dit forum. Deze voldeed eigenlijk aan alle eisen, solid bracelet, beter uurwerk, engraved keramische bezel insert én saffier. En dat allemaal voor minder dan een nieuwe SKX op strapcode bracelet. Dit moest ‘m gaan worden!
Islander opgehaald, SKX via het forum verkocht, en gaan.
Ik draag het horloge nu een maand, om en om met wat andere uit de collectie, en ik vind het met afstand het beste sub-€500 horloge dat ik ooit om m’n pols heb gehad. De band is kwalitatief hoogstaand, mét SEL en een milled sluiting. Het uurwerk is precies, ik zit op ongeveer +2 seconden per dag. De wijzerplaat nét is donkerder dan die van de SKX, en zonder de rode accenten. Zeker in combinatie met de engraved keramische bezel insert maakt dat voor een wat “luxere” uitstraling, en een uitstekende afleesbaarheid. De bezel is óók lumed, en deze doet zeker niet onder voor de uitstekende Seiko-lume van de SKX: ’s ochtends is het horloge nog steeds afleesbaar in het donker.
Is alles dan koek & ei? Bijna. Het saffier is nét niet recht geïnstalleerd, de brush op de kast komt niet overeen met die op de band en het logo van Islander Watches is wat discutabel. Overkomelijk, zeker voor rond de €350,-.
Conclusie, heerlijke daily beater, eigenlijk een SKX met alle mods al geïnstalleerd, en dat maakt het voor mij een absolute no-brainer.