Review Kiber 5040/1004-Z

Kiber 5040/1004-Z

Waarom geen normale naam voor dit horloge? De aanduiding 5040/1004-Z doet het horloge geen eer aan. De foto’s op www.kiber.nl trouwens ook niet.

Ik ben sinds begin januari de trotse eigenaar van dit horloge. Ik heb het horloge gekocht bij Clockwise (Ruud Kuiper) te Hellevoetsluis. In eerste instantie toen ik het horloge zag dacht ik dat het horloge niet binnen mijn budget lag maar dat bleek het tegenovergestelde. Ik kon zelfs nog een mooie bruine handgemaakte leren raceband er bij kopen à 100 euro.

Door de bodem van saffierglas kun je het werkpaard zien wat hierin schuilt de welbekende ETA 2824 automaat. Sinds ik het horloge in mijn bezit heb heeft hij nog niet stil gestaan. In het begin baalde ik er van dat het horloge rond de 8 seconden per dag voor liep (wat voor een automaat toch wel redelijk is). Echter loopt hij nu volgens mij binnen de C.O.S.C. normen namelijk 1 à 2 seconden voor per dag.

Het horloge kan ook tegen een stootje dat die “jammer” genoeg al een paar keer heeft moeten meemaken. De pushpins aan de band zijn 2x losgeschoten waardoor het horloge op de grond kletterde. De eerste keer was een kleine beschadiging aan de “chromen” ring het gevolg. De tweede keer was het ernstiger de kroon was verbogen. Gelukkig kon Ruud de kroon weer rechtzetten nadat hij het horloge had opengemaakt, gelukkig was er met het uurwerk niets aan de hand. Ook zette hij er grotere pushpins in om in het vervolg dit soort nare dingen te voorkomen.

Kortom ik vind dat je veel “bang for the bucks” krijgt. Een aanrader dus voor iedereen die van een beetje groot horloge houdt. Ook voor beginners is dit een stoere klok, met een degelijk uurwerk en goede uitstraling.

Ja, het zijn lekker grote horloges voor het geld. Ik had er tot vrijdag ook één maar die moest ik laten gaan :frowning:

er is nog een nieuw merk op komst in die prijsklasse, ik ben alleen ff de naam kwijt. ik heb het een en ander gezien en het ziet er goed uit. als ik meer info heb gevonden, zal ik het laten zien.

Is dat niet invicta ook leuk om naar te kijken