Review Kiber Avio Legend Chrono

Aangezien ik vorige week werd verblijd met een horloge van het merk Kiber en een forse belastingaanslag tegelijk kom ik er nu pas toe om er iets over te posten. De aanslag klopte niet en ik hoef gelukkig ook niets te betalen. Zoiets verpest echter wel je weekend en plezier want ze proberen er een sport van te maken die dingen pas vrijdagmiddag in je brievenbus te deponeren. Maar goed het gaat hier natuurlijk over de Kiber Avio Legend Chrono. Bij het afsluiten van een abbonnement op een tijdschrift kreeg ik deze kado. Toen ik het pakje openmaakte werd ik verrast door een mooie kunstlederen geschenkbox met daarin het horloge.

Ik heb zelf geen fotos gemaakt omdat ik daar geen tijd aan wil besteden gezien de kwaliteit van het horloge.
Het horloge heeft een winkelwaarde van 150 euro maar dat is echt veel te veel.
De lederen band is degelijk maar meer ook niet. De gespsluiting is kaal en daar had ik nu graag een Kiber logo gezien. Toen ik het beschermplastic van de geborstelde achterdeksel haalde bleef er een doffe laag achter die wel in het horloge gebakken leek. Zoiets zie je nog wel eens bij NOS horloges uit de jaren 70. Dit was toch een vrij recent model dacht ik.
Het glas is gebold. En dan bedoel ik ook echt gebold. Het is nog net geen Corum Bubble maar met twee exemplaren zou je makkelijk een extra bril voor Freek de Jonge kunnen maken. Nou ja. De afleesbaarheid is wel duidelijk met die grote getallen. Het logo van Kiber op de plaat is ook niet mooi gedrukt en had er veel netter uit kunnen zien.
Wat me echter teleurstelde is het gebruik van Luminova. Je zou verwachten dat de cijfers mooi zullen oplichten in het donker maar vergeet het maar. Alleen de wijzers en de punten bij de urenindices lichten op. De cijfers zijn met een gewone verf erop gezet. Heel goedkoop vind ik dat. Al met al heb ik wel iedere maand iets te lezen en een horloge waar ik echt niet zuinig op hoef te zijn. Ik weet niet hoe de andere Kiber modellen zijn maar ik heb niet het gevoel van “Dutch Guts”. Wanneer ik hier de volle mep voor had betaald had ik me echt belazerd gevoeld.

Hmmm… Ik ben het niet zo eens met de manier waarop je deze “review” schrijft, je schrijft namelijk vanuit de situatie dat je een horloge hebt gekregen dat je zelf nooit zou kopen en zonder het van tevoren zelf te hebben bekeken. Ook heb je blijkbaar niet van tevoren nagekeken hoe het glas, de kast en de bedrukking van de plaat was. Op zich logisch omdat je het bij een abonnement hebt gekregen maar dan moet je er achteraf ook niet op gaan zitten afgeven. En voor € 150,-? Wat krijg je nou nog voor € 150,-? Een Swatch Irony Chrono?

Maar dat is mijn mening.

Dat respecteer ik. Ik heb het niet met die intentie geschreven overigens. Ik heb me gewoon verbaasd over de kwaliteit van het merk wat ik vroeger vrij hoog had zitten. Voor de aanbieding abbo+horloge heb ik een prima deal en daar gaat het ook niet om. Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die andere Kiber modellen hebben die mooier afgewerkt of samengesteld zijn. Ik hoopte op een levendige discussie maar dan over het merk Kiber wat ons “eigen” merk is.

Ik vind er niet veel ‘eigen’ aan hoor, minder dan een DAF truck zelfs. Die gebruiken nog een beetje eigen technologie in sommige modellen. Kiber volgens mij helemaal niet. Zelfs de werkgelegenheid is niet in NL vermoed ik.

Ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat ze failliet zouden zijn. Weet iemand of dit klopt?

Kiber? Waar meen je dat gelezen te hebben?

Ik denk dat het verhaal onstaan is uit het “Voordeelshop” faillisement, waar een partij Kibers uit voortgekomen is, zo ik heb begrepen. Misschien dat deze partij door een uitgever is opgekocht?

Groeten,

Martin

Ja inderdaad. Hier las ik het http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,52461,53474#msg-53474

Ik heb bij het blad GTo de Kiber met bruine band gekozen. Blak kwam vorige week binnen dus horloge zal er over 2 weken wel zijn. Zal dan een review hier posten.