Ik heb een Seamaster professional sinds een poos. Ik ben daar mede door de nttd uitvoering voor gevallen, al had die twee problemen: de aluminium bezel (stap terug m.i. En de look zou toch ook met keramiek mogelijk moeten zijn) en de james bond belasting, de aanpassingen rechtvaardigen de prijs niet m.i.
Ik had wel al gelijk de mesh/Milanese band in het vizier, ik wist ook dat Omega de nttd band in rvs aan biedt. Echter voor ruim 800 euro, een dikke sluiting met de band er onderdoor en met gemengde ontvangst op fora etc. was dat niet direct de route.
Ik wilde wel iets met een klem sluiting o.i.d., zodat je het horloge om je arm moet doen en bij los schieten of per ongeluk openen niet weg is.
Ik ben beland bij eerst deze:
Kun je o.a. via Amazon kopen, prijs <20 euro. Prima ding, niet helemaal ali express kwaliteit, maar zeker niet passend qua afwerking voor een omega. Wel vrij fijntjes en dun voor een dik duikhorloge. Als stap 1 in het wennen aan mesh op de Seamaster prima ding. Ik denk wel dat hij de deur uit mag.
Als je wat onderzoek doet naar de omega nttd band dan kom je her en der wel tegen dat het Duitse staib kwalitatieve banden maakt en naar verluidt ook de leverancier voor Omega is.
Ongetwijfeld, maar met een vouwsluiting vind ik dit niet te doen:
Dit vind ik meer iets voor de gordel van een auto qua sluiting.

Ze hebben echter wel een vlindersluiting en met wat meten kwam ik er op uit dat ik waarschijnlijk de grootste maat (170mm, dat is de lengte voor de band dus, maar je moet rekenen dat de band buigt en de sluiting aan de binnenkant komt) met wat schakeltjes er af nodig had voor mijn pols van ~18,5. Met schakels er uit gaat die er bovendien alleen maar beter uit zien.
En dat is zeker zo, heb die inmiddels binnen en gemonteerd:
Oordeel:
-De goede look met wat grofheid en dikte, ik ga deze houden.
-kwaliteit in afwerking. Met ~170 euro haal je iets in huis dat niet onder doet voor de versie die je via Omega kan kopen. De sluiting is zelfs fraaier.
-comfortabel en met stappen van ~5mm aan te passen voor het seizoen.
-ze beiden zowel mat als gepolijst aan naar wens.
Nadelen:
-de opening voor de springbar zit maar aan één kant en is dun, niet elk tooltje gaat daar passen.
-geen spring bars meegeleverd, ik heb die van de omega rubber band gebruikt, er passen vrij dikke springbars in
-geen snelle verstelling, alleen met gereedschap (de schakels zitten met push pins vast, wellicht vinden sommigen dat ook een nadeel)
-je moet je vooraf goed verdiepen in de benodigde lengte, het totale stelbereik is slechts 20mm en alleen omlaag vanaf 170, 150 of 130mm (let op, dit is bandlengte, niet polsmaat en komt oook niet overeen met polsmaat min lengte horloge)