Toen ik de Flying Dutchman Special Edition voor het eerst zag op het internet wist ik eigenlijk onmiddellijk dat dit mijn volgende horloge zou worden. Hij voldeed exact aan mijn verwachtingen van een horloge, zowel qua ontwerp als qua specificaties. Alsof je plotseling beseft, bij het zien van het horloge, dat je deze altijd al zocht. Een soort gewaarwording van wat er eigenlijk al vaag in je hoofd zat. Het heeft even geduurd voordat ik genoeg geld had gespaard, maar afgelopen donderdag was het eindelijk zover. Ik reisde naar Utrecht af om de Flying Dutchman Special Edition op te halen bij Hubert Pellikaan.
Ik volg het merk Pellikaan al een aantal jaren en ik wilde graag in 2009 al de limited edition van het horlogeforum kopen, was het niet dat ik vlak daarvoor een Sinn 903 had gekocht en zodoende geen geld meer had om nog een horloge te kopen. Enfin, nu heb ik gelukkig alsnog een Pellikaan. En wat voor een! Het betreft hier de nummer drie uit een gelimiteerde oplage van slechts tien stuks. Leuk om te vermelden is dat dhr. Pellikaan de metaalkleurige schroeven in het uurwerk speciaal voor mij heeft vervangen voor geblauwde schroeven, zodat ik in feite een uniek exemplaar heb gekocht. Mijn dank hiervoor is groot.
Het horloge voelt erg solide en robuust aan en straalt kwaliteit uit. De wijzerplaat wordt gesierd door zijn eenvoud en is klassiek vormgegeven, maar heeft toch een modern tintje. Zo zijn de wijzers in de stijl van Breguet, voorzien van superluminova. Dit ben ik naar mijn weten nog niet eerder tegengekomen in een horloge (uitdaging voor de echter kenners om er een te noemen). De kleine secondewijzer bevindt zich bij de zes en daaronder staan de woorden ‘DUTCH MADE’. Het ontwerp van de wijzerplaat maakt de tijd bijzonder goed afleesbaar.
Verder is het horloge aan beide kanten voorzien van enkelzijdig ontspiegeld saffierglas en is de waterdichtheid getest op 5 Atm. De kast is gemaakt van 316L edelstaal en heeft een diameter van 45 mm en een hoogte van 12,5 mm. Dit maakt het tot een fors horloge dat mede door de grote kroon een beetje doet denken aan de luchtmachthorloges uit de jaren ’40 van bijvoorbeeld IWC. De band is gemaakt van rundleder en is bij de aanzet 22 mm breed. De kleur van de band matcht erg goed met de kast en de wijzerplaat. Bovendien wordt er ook een Natobandje bij geleverd (zie foto’s).
Het horloge wordt aangedreven door het prachtige PT2 ¾ kaliber. Een Nederlandse productie op basis van een ETA 6498. Het uurwerk is verguld en voorzien van een ¾ platine. Verder is er een zwanenhals regulator aangebracht voor de fijnregulering. Het uurwerk doet voornamelijk door de ¾ platine denken aan een simplistische uitvoering van een Dornbluth uurwerk, zoals de 99.0.
Het horloge laat zich door zijn verkoopprijs (1600 euro) moeilijk vergelijken met andere horloges van hetzelfde kaliber. Zo is hij een stuk duurder dan de pilotenhorloges van bijvoorbeeld Steinhart en Archimede. Deze horloges zijn qua uitstraling en afwerking echter niet te vergelijken met de Pellikaan. De Special Edition heeft veel meer de allure (en ook de specificaties) van bijvoorbeeld een Panerai 111, maar is vergeleken met deze meer dan de helft goedkoper. Als ik ga kijken naar vergelijkbare horloges die zich in dezelfde prijsklasse bevinden moet ik al snel denken aan Meistersinger en (in mindere mate) Sinn of Longines.
Het mooie van de Special Edition is dat het een handgemaakt product is van Hollandse bodem, waar passie en vakmanschap vanaf straalt. De afwerking is echt geweldig al heb ik hem wel betrapt op een schoonheidsfoutje; de luminova op de wijzers is op enkele plaatsen niet nauwkeurig verdeeld. Persoonlijk reken ik dit tot de charmes van een handgemaakt horloge. Als je iets heel exclusiefs zoekt dat er fantastisch uitziet en waar je ook nog eens een leuk verhaal over kunt vertellen, dan is dit horloge echt een absolute aanrader. Ik ben er in ieder geval ontzettend tevreden mee en ik betrap mijzelf er veel te vaak op dat ik naar mijn horloge kijk, zonder te weten hoe laat het is.
Tot slot nog wat foto’s: