Review NTH Amphion Vintage Gilt Date

NTH is een Amerikaans merk en staat bekend om hun horloges geïnspireerd op voornamelijk militaire duikhorloges uit de jaren 50, 60 en 70 van de 20ste eeuw. NTH staat dan ook voor Nod To History. Momenteel heeft NTH drie verschillende modellijnen: de DevelRay, de Tropics en de NTH Subs. De Amphion behoort tot de NTH Subs. Alle horloges in deze modellijn zijn slim vernoemd naar onderzeeërs uit alle windstreken. De Amphion-klasse betreft Britse dieselelektrische “subs” welke in gebruik waren bij de Britse marine van 1945 tot 1974.

NTH horloges behoren niet tot de goedkoopste micro- of boutique brands. Dat heeft enerzijds te maken met de afwerking en materiaal keuze van de horloges en anderzijds met het feit dat ze 6 jaar garantie op de uurwerken geven. Zoals zoveel micromerken is de prijs kwaliteit verhouding echter meer dan prima omdat dit soort bedrijfjes weinig tot geen (markering)kosten hebben en vaak een one man show zijn met productie in China. NTH doet wel het een en ander aan kwaliteitscontrole en het reguleren van de uurwerken voor verzending naar de eindgebruikers wat ook een verklaring kan zijn voor de iets hogere prijzen in vergelijking met andere micromerken. Genoeg achtergrondinformatie; door naar het horloge…

Met een kast van 40 mm, hoogte van 11,5 mm, lug to lug van 47,8 mm en een gewicht van ca. 147 gram kan zowat iedereen dit horloge goed hebben. De ideale maat zeker voor een horloge welke 300 meter waterdicht is. Daarnaast vind ik het persoonlijk een van de elegantere kastvormen. De doorboorde lugs zijn niet te breed en de geringe hoogte van de kast is mooi verdeeld tussen deksel, kast en bezel. Prima.

De kast is, net zoals de band, geheel gesatineerd. Enkel op de overgang van bovenzijde - zijkant en zijkant - onderzijde vind je een gepolijst lijntje. Naast mooi maakt dat het horloge door het ontbreken van scherpe hoeken minder kwetsbaar voor beschadigingen en prettig dragend. Het saffierglas is voorzien van een anti-reflectie laag aan de onderzijde waardoor krasjes in het glas vrijwel zijn uitgesloten.

De schroefkroon is redelijk briljant. Groot en grip genoeg voor gemakkelijke bediening en lekker plat zonder scherp profiel waardoor die niet in je pols “bijt”. Het feit dat er geen kroonbescherming is maakt de kroon wellicht iets kwetsbaarder maar de constructie hiervan is zo degelijk dat ik me daar totaal geen zorgen om maak. Leuk maar redelijk nutteloos detail is dat de kroon is voorzien lume in het logo van NTH. Een beetje Rivella kan geen kwaad zeg maar.

De wijzerplaat is best bijzonder. Het betreft namelijk een “gilt-relief” wijzerplaat. Dit is een techniek die in de jaren 50 en 60 werd toegepast. Hier wordt dus niet simpelweg de goudkleurige tekst op de plaat geprint maar wordt de basis van de wijzerplaat eerst gepolijst (in dit geval een sunburst) waarna de uren-indexen en tekst op de wijzerplaat worden voorzien van een speciale transparante lak. Daarna wordt de wijzerplaat voorzien van zijn definitieve kleur behalve op de plekken waar de transparante lak is toegepast. Op dit horloge is enkel het rode Amphion en de lume van de indexen geprint. Alle goudkleurige accenten zijn van het basis materiaal van de wijzerplaat zelf.

Naast interessant geeft de gilt relief techniek met name in daglicht een heel bijzonder, soort van 3D effect. De Amphion is te verkrijgen als date en no date versie. Ik had al een Näcken no date dus nu gekozen voor de date versie. Het datumvenster zit op 6 uur en gelukkig niet op half 5 of zo. Het ontbreken van lume op 6 uur maakt het horloge in het donker zo mogelijk nog beter afleesbaar.

Het logo van NTH op de wijzerplaat vind ik meer dan aardig. Naast spiegel symmetrisch is het formaat goed gekozen en de T van NTH heeft opzettelijk wat weg van de bekende broadarrow op vroegere Britse militaire horloges. De enige tekst op de wijzerplaat betreft de modelnaam en 300m=1000ft. Het is qua lay-out dus een vrij rustige plaat maar door de toegepaste technieken interessant genoeg om te blijven kijken.

De uren-,minuten- en secondewijzer zijn goudkleurig. De vorm van de wijzers zogenaamde swordhands en die zijn door de goede afleesbaarheid dan ook vaak toegepast in militaire duikhorloges in de jaren 60 en 70. De zwarte wijzerplaat met goudkleurige wijzers en indexen in combinatie met het kleine beetje rood op de wijzerplaat geeft het geheel een lekkere vintage vibe.

De 120 kliks bezel heeft een stalen 316L inlay welke een DLC behandeling heeft ondergaan om het wat minder slijtage gevoelig te maken. Het geheel zou sterker en meer krasvast dan aluminium moeten zijn en minder snel moeten kunnen breken dan een keramische inlay. Al met al een aparte keuze en dat kan ik wel waarderen. Alle markeringen op de bezel zijn uitgefreesd en gevuld met hetzelfde lichtgevende spul als de wijzers waardoor de bezel ook in het donker zijn functionaliteit behoud. Op 0 minuten is de driehoek in het rood uitgevoerd wat daardoor leuk contact zoekt met de rode modelnaam op de wijzerplaat. De bezel actie is voortreffelijk zonder speling en strak uitgelijnd.

Het uurwerk in de Amphion is de automatische Miyota 9015 van Citizen. Ik had daar tot voor kort geen ervaring mee maar dat bevalt me goed kan ik melden. Gelijkloop van dit uurwerkje is erg goed en zit op +1 seconde per dag. De 9015 tikt met 28.800 BPH , heeft 42 uur gangreserve, hacking en handopwinding. Dit uurwerk blijkt bekend te staan om voornamelijk 3 dingen. Het is een werkpaard, het is met 3,90 mm lekker dun en het beschikt over unidirectionele wikkeling. Het rotor systeem is daarmee wat beter hoorbaar dan bij bijvoorbeeld een ETA 2824 en kan de “wobble” geven van de Valjoux 7750. Beide zaken waar ik geen probleem mee heb. Ik geloof niet dat de 9015 in verschillende kwaliteitsuitvoeringen wordt geproduceerd maar van wat ik kan zien is het best een aardig afgewerkt uurwerkje welke makkelijk te servicen is en indien nodig goedkoop te vervangen. De no date wordt overigens uitgevoerd met het 90S5 uurwerk welke geheel datumvrij is. Dus geen fantoom positie op de kroon.

De band en sluiting zijn ook van een puike kwaliteit. De endlinks van 20 mm zijn massief en sluiten zonder speling aan op de kast, dat is in deze prijsklasse gewoon erg netjes. Bij de sluiting is de band 18 mm breed. De schakels van de band zijn niet te dik en kort en kan je makkelijk stapelen. De band is dus heel soepel en comfortabel. De schakels zijn onderling verbonden met kleine schroefjes ipv gespleten pinnetjes. Persoonlijk hou ik hier niet zo van want die schroefjes willen wel eens los komen. Splitpins daarentegen nooit. Het op maat maken gaat dan wel weer heel eenvoudig en er worden 2 halve schakels meegeleverd. De sluiting vind ik het minste aan dit horloge. Deze is best groot met 6! stel gaatjes. Geen idee waarom er 2 halve schakels worden geleverd en een sluiting met zoveel stelbereik. Daarnaast beschikt de sluiting niet over een duik extensie laat staan snel afstelling. Een kleinere sluiting of een met snel afstelling had ik in ieder geval beter kunnen waarderen.

Mis ik dan nog wat? Jazeker, de lume is uitzonderlijk. Simpelweg Seiko kwaliteit en misschien nog wel beter;

Het deksel van dit horloge is niet uitgevoerd met glas. Bij een 9015 is dat ook niet nodig en op een automatisch (duik)horloge sowieso niet vind ik. Zonder glas blijft het geheel in ieder geval wat dunner. Ook geen overdreven logo’s of andere zaken. Simpelweg: automatic - sapphire - 316l. Prima, goed en vooral comfortabel draagbaar en daar gaat het mij om.

Ik heb dit horloge besteld bij Serious Watches. Volgens mij zijn zij de Europese dealer van NTH en ik moet zeggen dat online aankopen niet veel persoonlijker kunnen. Snelle levering, keurige en sjieke verpakking, hand geschreven bedankkaartje, een geinig UV-lampje EN een stroopwafel. Erg leuk!

Conclusie;

Ik ben erg blij met dit horloge. Het formaat en dan met name de hoogte van het horloge gecombineerd met de mooie afwerking maken de Amphion erg goed draagbaar. Het is een zeer precieze tijdsweergever met een fantastische wijzerplaat, gave bezel en fijne kroon. Dit horloge heeft genoeg “eigens” met hier en daar een knikje naar het verleden om mij, en wellicht ook jou, blij te maken.

Bedankt voor het lezen en een mooie tijd gewenst!

Voor de zekerheid nog wat foto’s;

59 likes

:ok_hand:t4:
Uitvoeriger dan dit kunnen we het denk ik niet krijgen. Thanx, duidelijke info en foto`s.
En een keurige duiker, niks mis mee.

1 like

Heb deze al eerder op het web bekeken. Leuke aankoop en mooie review!

1 like

Mooi horloge en goed verhaal! Je review leest lekker weg!

1 like

Hele mooie review @Victor70 en mooie plaatjes. Deze heeft mijn aandacht voor misschien wel een volgende NA

1 like

Veel draagplezier van je nieuwe aanwinst

1 like

Mooi horloge. Zien er ook degelijk en goed doordacht uit. Persoonlijk vind ik de Santa Cruz een van de mooiere.
Tegenwoordig zijn er ook passende jubilee banden voor.

4 likes

Prachtige NA en een erg leuk horloge, mooie afwerking en kast ook een mooie maat !

Geniet ervan en prachyig geschreven verhaal, complimenten :ok_hand:

1 like

Véél plezier met je NA. En leuke leesbare review!

1 like

Mooi horloge, zeer uitgebreide review en zeer mooie foto’s :+1:

Ik had plaatjes van NTH horloges wel eerder op internet voorbij zien komen, ik hou wel van zo’n strakke uitstraling maar had mij er nooit verder in verdiept. Toch wel een eye-opener :star_struck:

1 like

Hij kost E 699,- bij Seriouswatches.

2 likes

Volgens mij noemen ze die “Beads of Rice”.

Die Santa Cruz is ook leuk! :+1:t3:

Thnx, wou de prijs verborgen houden voor mijn vrouw… :grimacing::sweat_smile:

5 likes

goeie review maar heb niet alles gelezen :wink: en mooie aanwinst!

1 like

Puike review, waarvoor dank.

1 like

Sorry :joy:

1 like

Zo zeg, dat is een mooi ding. Leuke review ook. Je hebt alles lekker uitgebreid uitgelicht en een paar puike foto’s geschoten.
Ik ken het merk zelf niet zo goed maar deze zou ik wel eens willen proberen.
Zou misschien ook gaaf staan op een BOR bracelet.

1 like

Klopt helemaal. Ze lijken op elkaar :stuck_out_tongue:

1 like

Mooie microbrand, maken echt kwaliteit…als deze 2-3mm kleiner was geweest zat ie nu nog steeds rond mijn pols

2 likes

Klopt en ze zijn niet de enige. Het zijn vooral de microbrands die mij momenteel geïnteresseerd houden in horloges.

Gave Devilfox had je daar. :ok_hand:t3:

1 like