Review Omega Speedmaster Reduced ref.3539

Eind 2011 heb ik hem aangeschaft. De Omega Speedmaster 3539.50.00 Reduced.

Enige specificaties

  • Uurwerk Omega 3220 automatic
  • Chronograaf
  • Tachymeter
  • Afmetingen 39x45x12,5mm bandaanzet 18mm
  • Saffier glas
  • 100m waterdicht

De Omega Speedmaster, een klassieker met een tijdloze uitstraling.

Hij werd geleverd in een hard kartonnen witte box met daarin een rood doosje van leer met daar weer in het horloge, instructieboekje, garantiekaart en een referentie kaart.

De kast bestaat uit verschillende gepolijste en geschuurde delen. Goed in verhouding tot elkaar, niet overdreven glanzend. Het geeft het horloge een mooie enigszins onopvallende uitstraling. De lijnen zijn uiteraard zeer strak en heel mooi afgerond naar de band aanzet toe. De breedte is 39mm wat een erg prettige en comfortabele maat is om te dragen. Hij is 12,5mm dik maar doordat de zijkant van de bezel een stuk naar binnen loopt en het achter deksel iets ‘domed’ is draagt de kast dunner dan hij in werkelijkheid is.

De band bestaat uit drie rijen schakels. Origineel is de middelste rij bij dit model gepolijst. Ik heb dit echter mat laten schuren. Puur omdat ik dat zelf mooier vind staan bij de matte wijzerplaat en matte wijzers. De stalen band draagt werkelijk ontzettend comfortabel en de korte schakels geven hem een erg elegante uitstraling. Helemaal goed.

De vouwsluiting is strak vormgegeven, zeer sterk uitgevoerd en perfect qua lengte. Zoals je op de foto kunt zien loopt hij aan de binnenkant van de band iets langer door dan aan de buitenzijde van de band. Minpunt is dat er slechts twee verstelgaatjes opzitten. Ik ben benieuwd of de verstelling naar het buitenste gat in de zomer met warm weer voldoende zal zijn. Het derde gaatje wat je op de foto ziet is om een plaatje in de sluiting op zijn plaats te houden.

Op het achterdeksel het beroemde logo, het serienummer op de kastuitloop bij zeven uur en onderaan het deksel een soort rondje met een Omega logo erin. (anti counterfeit logo?)

Het horloge is tot 100m waterdicht dit zal te maken hebben met het feit dat de kroon niet geschroefd is. Voordeel hiervan is dat je hem gemakkelijk kan opwinden nadat hij stil is gaan staan mocht je hem een tijd niet dragen en de 40 uur gangreserve is verstreken. Na een paar keer opwinden even de tijd goed zetten en hij tikt weer keurig verder.

Op de foto de met het Omega logo gesigneerde kroon.

Binnen in zit het Omega 3220 automatisch uurwerk met chrono functie. Ik heb geen precieze afwijking van het uurwerk bijgehouden maar mijn indruk is nadat ik hem enkele weken achter elkaar had gedragen hij nauwelijks afwijkt. En dan heb ik het echt over maximaal +5/-5 sec.

Er is geen datum functie. Zelf vind ik dit juist prettig. Het brengt de wijzerplaat niet uit balans en achteraf weet je de datum toch wel uit je hoofd. Wil je het echt weten dan is er altijd wel een agenda, gsm etc. in de buurt.

De centrale seconde wijzer is voor de chronograaf functie, de rechter sub dial op drie uur is de seconde wijzer voor de normale tijdsweergave , de linker sub dial op negen uur geeft de chrono minuten weer en de onderste sub dial op zes uur geeft de chrono uren weer.

Tachymeter. Timing is een erg leuke functie van de tachymeter schaal.
Start de chrono, voer binnen de minuut een taak uit en stop de chrono. Nu geeft de tachymeter schaal aan hoe vaak je een handeling binnen het uur zou kunnen doen. Als je bijv. 30 sec. over het drinken van een glas bier zou doen dan geeft de tachymeterschaal na 30 sec. 120 aan. Dat betekent in theorie dat je deze taak 120 keer in het uur zou kunnen doen.
Een andere tachymeter functie is snelheid berekening. Bijvoorbeeld in de auto. Start de chrono en stop de chrono exact 1 kilometer verder. Het getal dat de chrono wijzer nu op de tachymeter schaal aangeeft is je snelheid. Als je bijvoorbeeld 1 kilometer in 45 sec. hebt afgelegd geeft de schaalverdeling 80 aan. Dit is dan je snelheid in km/h.

De wijzers en indexen zijn prachtig contrasterend wit ten opzichte van de mat zwarte wijzerplaat wat voor, onder werkelijk alle omstandigheden, een ongelooflijk goede afleesbaarheid zorgt. De wijzerplaat met de drie sub dials die een fractie dieper liggen zijn perfect op de denkbeeldige centrale assen van het horloge uitgelijnd. Hiermee bedoel ik een as over de lijn twaalf-zes uur en negen-drie uur. De uren en minuten wijzer en de uren indexen zijn voorzien van groene lume.

Omega Speedmaster Reduced (ref. 3539) vs. de Moonwatch (ref. 3570).
Er zijn enkele verschillen tussen deze twee Omega’s:

  • Automaat vs. handopwinder
  • 39mm vs. 42mm
  • Saffier vs. plexi
  • Een needle chrono wijzer vs. een chrono wijzer met pijl en lume
  • Subdials tegen de rand van de wijzerplaat vs. iets centraler gepositioneerde sub dials.

Al met al vind ik het een erg prettig horloge en heb ik bewust voor deze versie gekozen ten opzichte van de legendarische Speedmaster Moonwatch. De kleine verschillen, zoals eerder genoemd, maken het horloge voor mij juist perfect.

Een heerlijk elegant, sportief en perfect afgewerkt horloge.

Directe link naar de Omega Speedmaster ref. 3539 op Omegawatches.com
http://www.omegawatches.com/gents/speedmaster/reduced/35395000

Een kort overzicht van de eigenschappen van de Omega Speedmaster ref. 3539
http://www.omegawatches.com/gents/speedmaster/reduced/35395000?type=501 (PDF)

2 likes

Prachtige beelden, mooi verslag! Alleen zal het nooit mijn Speedmaster worden. Ik wil hem gewoon zelf opwinden :slight_smile:

Een mooi en duidelijk utleg van dit unieke model, altijd leuk om te lezen.(tu)
Bedankt voor het delen, ennehhhh de groeten van z’n broer…

Grt. René

Leuk geschreven, leest lekker weg.

Leuk zo’n review,geeft een duidelijk beeld van een prachtig horloge.
Hier de groeten van zijn variant in racingtrim.

Deze uitvoeringen waren in de tijd van uitgifte niet erg gewild en derhalve schijnen er vele te zijn voorzien van een zwarte wijzerplaat waardoor ze makkelijker te verkopen waren.
Deze wetenswaardigheid heb ik mij ooit laten vertellen door een serieuze horlogemaker.

met vriendelijke groet,
Aad

Thx voor 't delen en proficiat met je nieuwe aanwinst!

Fraai hoor, gefeliciteerd.

Erg mooi horloge!!!

mooi verslag met foto’s (tu)
mooi ook hoe de zwarte alu ring afgeschermd is door een klein opstaand randje in de bezel en het glas aan de andere kant!

een puntje van kritiek:jammer dat de endlinks niet zorgvuldig gesatineerd/geborsteld zijn (je ziet daar nog een flink stuk gepolijst staal zitten)

gefeliciteerd met je aanwinst!

Leuk verslag van een mooi horloge,gefeliciteerd.

Mooi horloge, gefeliciteerd! En een leuk verslag. Ook veel dank voor deze nieuwe toepassing van de tachy! Daar gaan we nog een hoop lol van hebben. :smiley:

lance_explorer Schreef:

Als je bijv. 30 sec. over het

drinken van een glas bier zou doen dan geeft de
tachymeterschaal na 30 sec. 120 aan. Dat betekent
in theorie dat je deze taak 120 keer in het uur
zou kunnen doen.