Review: Orient Star Standard - WZ0011DV

Ik denk dat velen van jullie het wel herkennen. Het lijstje met moeilijk te vinden horloges (vaak discontinued). Eén keer in de zoveel tijd struin ik het internet af en kijk ik of ze ergens boven komen drijven. Het horloge dat dit keer aan de oppervlakte kwam is de “Orient Star Standard”. Deze zocht ik als alternatief voor de welbekende Seiko SARB. Hoewel de SARB een pracht van een horloge is, wilde ik een horloge met dezelfde “feel”, maar dan met hogere uur markeringen. Een soort blokjes als het ware. Hierdoor wordt wat extra diepte gecreëerd. Hieronder zie je wat ik bedoel.

Orient algemeen
Ik heb inmiddels al een aantal Orient horloges voorbij laten komen en ik heb persoonlijk een beetje een zwak voor het merk. Aan de andere kant hebben een aantal Orients de horlogedoos ook weer verlaten, al denk ik dat dit een blijvertje is. :thinking:
Zoals inmiddels bekend worden de horloges allemaal “in house” ontwikkeld en gefabriceerd. Afijn, het is jullie bekend en het meeste heb ik in mijn andere reviews al verteld. Ik kwam nog wel een leuk en interessant stukje tegen waarbij ze de binnenwerken van Orient vergeleken met die van ETA en Miyota. De link.
Wat ik tijdens het surfen op het www ook tegen kwam, is dat Orient een horloge heeft uitgebracht waarin 100 juwelen zijn verwerkt, de “Grand Prix 100” die ik tegen kwam op deze website.

Orient Star
Orient is met deze lijn begonnen in 1951. De afwerking is in vergelijking met de “normale” lijn wat hoger gepositioneerd en ligt in lijn met de Seiko SARB en soms SARX serie. Er worden betere materialen gebruikt en ook het binnenwerk is van een hoger niveau. Ik kon echter niet herleiden of Orient bepaalde “eisen/kenmerken” heeft opgesteld waar de horloges in deze serie (minimaal) moeten voldoen. Mocht iemand die kennen, dan hoor ik het graag.

Raspberry Minute Watches
In mijn zoektocht ben ik uiteindelijk uitgekomen bij het Canadese Raspberry Minute Watches. Zij verkopen (volgens mij voornamelijk) tweedehands horloges. Aangezien ik niet zeker wist of de bracelet lang genoeg zou zijn, heb ik contact met hem (Joseph) opgenomen en heeft hij dit voor mij nagemeten. De lengte zou net lang genoeg moeten zijn en aangezien het contact netjes verliep heb ik de trekker overgehaald en het horloge besteld. :facepunch:
Enne, ik ben er blij mee :hugs:

De band - the missing link
De band vertoont wat deskdive sporen, wat ik geen probleem vind. Dit was mij ook bekend voor aanschaf. Helaas blijkt de band toch net te kort te zijn. Ik heb nog één link nodig! Dus mocht iemand een link van deze band over hebben, laat het me weten! Thanks. :+1:

De wijzerplaat en uur markeringen
De wijzerplaat heeft een prachtige inktzwarte kleur met een “glossy” afwerking. De kwaliteit spat er van af. De sunburst op de plaat laat een antraciet grijze reflectie zien.
Zoals gezegd ben ik gevallen voor o.a. de uur markeringen. Deze zijn hier en daar afgeschuind. Hierdoor vangen ze eigenlijk altijd wel wat licht op, wat de afleesbaarheid bij weinig licht ten goede komt. Boven iedere markering is daarnaast een lumedot geplaatst, al moet ik zeggen dat het lume met een kleine “L” is :yum:. De wijzers bevatten overigens ook lume.

Het glas
Zoals je mag verwachten hebben ze het horloge voorzien met saffierglas, volgens mij met AR aan de binnenzijde, al weet ik dat niet helemaal zeker.

De kast
De lijnen en de afschuining van de kast vind ik prachtig. De kast is volledig gepolijst (persoonlijk heeft een geborstelde kast mijn voorkeur), maar dit keer zie ik het door de vingers :wink:.
De diameter van de kast is 39mm en de dikte is 11,30mm.
Doordat ze voor deze lijnen hebben gekozen, zorgen ze er voor dat het horloge, om de pols, wat platter lijkt dan dat hij daadwerkelijk is. Erg slim gedaan.

Kaliber
In de Standard hebben zij het 40750 kaliber geplaatst. Veel info over de kalibers van o.a. Orient is op de website van Watch Man Dan te vinden. Hieronder een korte opsomming:

• -15/+25 seconden
  • 22 juwelen
  • 21600/h
  • hacking & handwinding

Uitvoeringen
Orient heeft een aantal versies uitgebracht van dit type:

• WZ0011DV - Zwart
  • WZ0021DV - Wit
  • WZ0031DV - Blauw
  • WZ0041DV - Rood
    De serie is daarnaast ook te vinden onder Orient codering “DV00-CO-B”.

Nog even kort de belangrijkste cijfers
Diameter: 39mm
Dikte: 11,30mm
Bandaanzet: 20mm
Lug to lug: 46 a 47mm (zelf opgemeten)
WR: 50m
Kaliber: 40750

Zoals eerder gevraagd, mocht iemand een link over hebben van de bracelet, laat het svp weten. Bij voorbaat dank!
Zo. Klaar met typen. Tijd voor aanvullende plaatjes :sunglasses:

Om de pols

De wijzerplaat (sorry voor de vuiltjes, zie het nu pas)

Spelen met de sweeping second & instellingen in LR

Lang leve oranje

:sunglasses: Gr.Wander :sunglasses:

81 likes

Erg mooi Wander. Top opgeschreven! :+1:

1 like

Gefeliciteerd leuk verhaal en mooi horloge!

1 like

Mijn beste,

Een interessante review!!
Goed geschreven en mooi gefotografeerd!!
Leuk dan ook, om zo eens een kijkje te kunnen nemen in de keuken van (Star) Orient!!
Dank voor het delen, en veel verdere genoegdoening met je passie voor Orient. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

WOW Wander :star_struck: …dat is een hele mooie die je gescoord hebt :+1: …dit model echt nooit gezien :hushed:

Weer een leuke review zeg :facepunch:t2::grinning:

Veel plezier met deze beauty :+1::blush:

1 like

Prachtig Wander! Heb deze nog niet eerder gezien, maar deze Oriënt Star lijkt mij, zo op de foto’s bekeken, mooier en is zeker exclusiever dan de Sarb.
Bedankt voor de review :+1:t2:

1 like

Een Orient Star is nooit verkeerd :wink:

3 likes

Die indices zijn heerlijk dik :ok_hand: Prachtig horloge en dito foto’s!

1 like

Goede review en heel mooi horloge. Veel plezier met je NA. :+1:

1 like

Ik als Seiko liefhebber kan alleen maar concluderen dat dit een heel erg mooi horloge is.

1 like

Een heel fijne review van een horloge uit de “Oriënt stal” . Al jaren heeft Oriënt (star) toch wel diepe indruk bij mij achter gelaten. Meer dan prima uurwerken met een “Shimano” precies gevoel bij het instellen en op tijd zetten.
Prachtig horloge met mooie lijnen. Gefeliciteerd ermee.

Probeer bij Seriouswatches een extra schakel te bestellen. Oriëntstar gebruikt nog al eens dezelfde stalen banden. Succes.

2 likes

Absolutely gorgeous! :heart_eyes: Ik heb ook een zwak voor Orient, er moet nog een keer een witte Orient Star met blauwe wijzers komen. :smile: :+1:

1 like

Eens. Epson heeft een mooi merk in huis :wink:

2 likes

Prachtige Orient Wander! Geniet ervan. Mooi hoe veelzijdig deze is, zowel met staal als leer een zeer geslaagde combinatie.

1 like

Erg leuke review Wander. Heb het geanimeerd gelezen. Geniet van jouw zeer fraaie Orient.

1 like

Oh nee, niet weer… :zipper_mouth_face:

1 like

Dit is nou een van de redenen waarom ik het HF zo leuk vind; in aanraking komen met een onbekend horloge en een mooi verhaal. Ken het merk, heb zelf een Mako, maar deze kende ik niet en is wel heel erg mooi! Dank voor het delen, gefeliciteerd met je Orient en heel veel plezier ermee!

1 like

Een mooie review en uiteraard een, voor mij althans, prachtig horloge

1 like

T.o.v. Seiko een zwaar onderschat Japans horlogemerk

7 likes

Prachtig Wander. Ik heb drie Orients en ik vind het leuk om zo’n mooie uitgebreide review met goede foto’s te lezen.

1 like