Review Seiko Presage SSA303

Enige tijd geleden zag ik bij Galleria Inno te Antwerpen deze Seiko Presage liggen. Ik ben een paar keer terug geweest en kom me steeds bedwingen, tot op een dag ik toch gezwicht ben. Passen, mooi, ja meenemen…

Dit is hem dan…

Volgens de website van Seiko is dit model onderdeel van de basic line van de Presage familie. Hij is 42 mm, maar lijkt eerder 40 mm doordat hij zo hoog is. Het is geen zwaar horloge, allen niet gewogen helaas.

Even wat eigenschappen:

Case: stainless steel
Chrystal: sapphire
Case diameter (zonder kroon): 42 mm
Case dikte: 13.97 mm
Caliber: 4R57, automaat, 29 jewels, hacking
Power reserve: 41 uur
WR: 10 bar
Functies: datum (sub@6), power reserve indicator.
Band: staal met vouwsluiting, solid endlinks

De case:
De case is dik. Zo goed als 14 mm dikte. De Chrystal is zo plat als een pannenkoek. Er zitten verschillende vlakken in een die zijn of gepolijst of gebrushed. De scheiding tussen gepolijste en gebrushede vlakken is redelijk strak en scherp, maar kan scherper. De lug to lug to lug size is 49,2 mm. De breedte inclusief kroon 45 mm. Op de kroon staat de “s” van Seiko.

Chrystal
Plat dus, steekt en fractie boven de bezel uit. Saffierglas. Geen coating denk ik.

De band
De band heeft solid endlinks. De verwisselbare links hebben een verbinding met pin en busjes. De links zijn gebrushed met een gepolijst vlakje daar waar de pin doorheen gaat. De band sluit mooi aan op de kast en redelijk op de lugs (dit zou beter kunnen). De sluiting is gepolijst en voorzien van “Seiko”. Jammer vind ik dat de vouwsluiting slechts uit geperste staalplaat bestaat. Het is dat je het normaal niet ziet, maar het voelt goedkoop, terwijl de rest van de band eigenijk heel mooi is vind ik.

Movement
Er zit een caliber 4R57 in met goudkleurige rotor. De ene website spreekt van echte gouden coating, de andere site van goudkleurig. Ik heb dus geen idee. Ik vind 'm mooi afgewerkt met wellicht komt dat ook door de rotor. Delen zijn ook gebrushed wat wel weer erg mooi is. Met name ook. Omdat de verschillende delen in dezelfde richting zijn gebrushed.

Ik weet specifiek niets van af van de movement wat betreft betrouwbaarheid en kwaliteit.

Dial
De dial is zilver sunburst. Sommigen zullen hem te druk vinden anderen houden er weer van. Er staan geen uur/minuten getallen op, alleen uurmarkers op de dial en minuten/seconden (1/5) op de chapter ring. De chapter ring is perfect uitgelijnd. De wijzers zijn blauw, ik denk gespoten, het is te ruw voor geblauwde wijzers.

datumaanduiding
Dit is mijn eerste / enige horloge met een datumaanduiding via een wijzer. In dit geval met een subdial. Ik vind het een erg mooie manier om de datum aan te geven, maar het is wel even wennen. Ik ben trouwens iemand die graag een datumaanduiding op zijn horloge heeft.

power reserve indicator
De andere in het oog springende complicatie is de power reserve indicator. Deze gaat tot 41 uur, zoals ook de power reserve is uiteraard. De wijzer van de power reserve komt vanuit het midden, onder de urenwijzer vandaan nog. Dat zal ook deels voor de dikte van het horloge zorgen. Deze wijzer lukt soms blauw te zijn maar is donkergrijs uitgevoerd.

17 likes

Ik vind hem gaaf. :facepunch:
Enne, mooi verslag!!!

1 like

1 like

Mooi klokje hoor… En duidelijk verhaal :+1:t2:

1 like

Mooi horloge .top aankoop !

1 like

Mooi verslag van dito horloge. Tot nu toe heb ik me steeds nèt kunnen bedwingen vwb aankoop. Maar wie weet, ooit.

1 like

Prima review :grinning::+1:
Deze Seiko is niets voor mij, de wijzers zijn mij te ‘druk’. Gelukkig heeft Seiko genoeg keus :wink:

1 like

Leuke review. Het is een redelijk dik horloge zo op de foto. Waarschijnlijk lijkt hij om de pols wat slanker. Proficiat met de NA.

1 like

Bedankt allemaal voor de positieve reacties :slight_smile: :+1