review Spinnaker Hass diver

Al enige tijd geleden had ik al aangekondigd een gebruikers review te doen van deze leuke diver welke ik op de valreep van 2019 (23 december 2019 om precies te zijn) nog had aangeschaft. Nieuw is overigens niet helemaal het juiste woord, ik heb hem namelijk van een forumgenoot overgenomen welke hem nooit gedragen heeft. Dus nieuw is hij niet helemaal, maar ik ben wel de eerste drager.
Inmiddels heeft hij wat polstijd gehad, is het roze-bril effect verdwenen, en leek het me een leuk om mijn ervaringen met dit horloge met jullie te delen. De aanvankelijke listprice bij introductie van dit horloge was overigens 495 euro.

Allereerst maar het signalement (a.k.a. de specificatie);

• MODEL : SP-5032-01
• MOVEMENT : Japan Automatic Multi-function
• CASE MATERIAL : Stainless Steel
• CASE DIAMETER (mm) : 43
• CASE THICKNESS (mm) : 16
• Case Length: (mm) 53
• CASE Color : Brushed Stainless Steel
• DIAL COLOR : Black textured
• BAND : Genuine Leather Strap
• BAND WIDTH (mm) : 22 at lugs that expands to 24
• WATER RESISTANCE : 20 ATM
• WATCH WEIGHT (g) : 98

De leverancier geeft aan dat onder de motorkap de Miyota 8247 (21 jewels, vph 21600, reserve 42h) tikt. Hier ga ik verder niet over uitweiden, iedereen kent hem wel.

Eerste indruk

Altijd leuk om de doos te openen en dan te zien wat er in zit. En ik moet eerlijk zeggen; “I like what I see”! Dat was ook de reden waarom ik deze heb aangeschaft, op de foto’s sprak het horloge me al aan, maar “in the real world” ook. Er is ook gelijk veel te zien maar het meest in het oog springende is toch wel de dunne bezel (me like, me so very like) en de grootte van de indices. Maar ook de lekker lange geaccentueerde wijzers en de structuur van de plaat (korreltjes en enigszins mat) trekken gelijk de aandacht. De geborstelde case is netjes, de afmeting zijn voor mij precies goed. De naam Spinnaker prijkt heel bescheiden op de plaat, in italic, en is alleen goed zichtbaar als het licht er op reflecteert. De leren band past goed bij het geheel. Alles bij elkaar klopt het, voor mij in ieder geval, een hele leuke diver met (vintage) karakter.

De kast (voorzijde)

De kast is van RVS gemaakt en niet nader gespecificeerd welke werkstofnummer het heeft. De kast is heel netjes afgewerkt voor de prijsklasse. Wat mijn opvalt is dat de zijkanten afwijken van de massa, deze zijn verticaal (van boven naar beneden) geborsteld, terwijl de mainstream horloges bijna altijd horizontaal zijn geborsteld. Boven op de lugs en langs de bezel is de kast circulair geborsteld. De randen (dus van de lugs naar de zijkant) zit een mooi fijn gepolijst randje.

De lugs zijn gelukkig niet te lang en passen in verhouding goed bij de diameter van het horloge. Dat klopt gelukkig goed en draagt bij aan de fijne draagbaarheid van het horloge. Het glas is van hardlex en daar kan ik kort over zijn, ik had hier toch wel saffierglas verwacht gezien de prijsklasse. Maar goed, dat is dan weer mijn verwachting. Het glas is toch wel een behoorlijke “koepel” en steekt een redelijk boven de bezel uit. Overigens moet ik wel bekennen dat er nog geen enkel krasjes op te vinden is, dus dat is dan weer boven verwachting.

Verder staat op de zijkant het merk gegraveerd. Normaal ben ik er persoonlijk niet zo’n fan van, maar moet zeggen dat het redelijk bescheiden is gedaan en ik het helemaal niet storend vind.

De kast (achterzijde)

Ondanks dat de miyota 8247 niet het mooiste uurwerkje is om te zien, hebben ze hier toch wat meer detail aangebracht. Het geheel is machinaal wat netter afgewerkt en de rotor is in een contrasterende kleur. Op het glas is de naam en het logo van spinnaker aangebracht. Dit maakt het leuk(er) om in de machinekamer te kijken.

De bezel

Ik vind het persoonlijk esthetisch bijzonder goed gekozen dat deze zo smal is, dit geeft het horloge veel karakter en draagt bij aan de vintage uitstraling. Hij ligt redelijk dicht op de kast, en sluit bijzonder mooi aan, maar is goed te “grijpen”. Wat me positief opvalt is dat er niet of nauwelijks sprake is van speling op de bezel, chapeau! Het voelt in ieder geval erg solide aan. Qua materiaalkeuze is deze enigszins afwijkend omdat hier toch wel keramisch het meest voorkomt. Deze is van hardlex mineraal glas. In ieder geval weer eens wat anders.

De kroon

De kroon is een screw-down type. Ik weet dat het een klein dingetje is, maar moet zeggen dat deze heel erg netjes is afgewerkt. Hij heeft een fijne grip, is gepolijst, voelt heel prettig aan en is nergens scherp. Natuurlijk staat het logo van spinnaker er op. Leuk detail. Het schroeven (open en dicht) voelt ook solide aan, evenals het uurwerk handmatig winden. Het uurwerk is trouwens non-hacking.

Het bandje

Ik vind dat ik hier toch wel iets extra’s over mag zeggen. Ik vond hem in het begin nogal dunnetjes (nou ja, hij is zeker niet dikker dan 3 mm) maar ben gewoon dikkere bandjes gewend. Maar dit is echt een heel fijn bandje, en bijzonder stevig ook. Het doorlopende flapje bij de gesp vind ik een leuke feature welke ook nog eens bijdraagt in draagcomfort. Het zwarte leer is geïmpregneerd zodat het minder water opneemt en heeft grijze stiksels. Ook dat is weer eens wat anders dan witte stiksels. Het past goed bij het geheel. De binnenzijde van de band is gevoerd (of hoe zeg je dat) en voelt daarmee extra zacht aan. Kwalitatief is deze band echt boven verwachting.

De wijzerplaat

Dit vind ik zo aantrekkelijk, echt schitterend om te zien. Een gematteerde korrelige structuur, een beetje a la Seiko snowflake, maar dan wat grover. Dit geeft voor een groot deel het karakter aan het horloge. Verder de hoog gelegen indices, en de grootte ervan, dragen bij aan de stijl en karakter van het horloge. De wijzers liggen daardoor ook veel hoger dan normaal. Dit zorgt bijna voor een 3d-achtig effect. De grote wijzer is dan ook nog eens contrasterend van kleur. De 24h op 9 uur aanduiding is leuk, maar voegt voor mij weinig toe. En de kleine secondes ligt op 4.30h, Bij elkaar “smoelt” het wel. Had ik trouwens al gezegd dat ik de structuur op de plaat geweldig vind, ik geloof van wel, maar doe het voor de zekerheid nog een keer.

Bevindingen (tot op heden in ieder geval)

Het horloge draagt erg comfortabel met zijn ongeveer 100 gram en heeft de juiste afmetingen voor mijn pols. Dit draagt natuurlijk bij aan de polstijd die het horloge krijgt. Verder heb ik al een aantal leuke reacties van collega’s en vrienden gekregen. Ze weten dat ik regelmatig iets anders draag en letten er normaal niet meer zo op. Maar deze trekt toch iets meer aandacht. Dit leid dan vaak weer tot leuke gesprekken. Samenvattend kan ik stellen dat ik er tevreden ben met deze aankoop en vind het horloge een prima “bang for buck” geven.

Tot zover mijn eerste review. Ik zou zeggen, veel leesplezier allemaal.

10 likes

Mooie review. Spinnaker vind ik wel een sympathiek merk. Vind veel van wat ze maken wel mooi.

Leuke review! Ik kan ze zo wel waarderen. Heb er zelf ook ééntje gehad. Die dial was daar ook wel gaaf van.

Mijn beste,

Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Heerlijk om zo te grasduinen!!
Grandioos!!
Dank voor het delen. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Wordt gewaardeerd :ok_hand::ok_hand::ok_hand:
Toffe review. Leuk om meer van dit merk voorbij te zien komen. Valt me op dat ze veel met kleuren en structuren op de wijzerplaat spelen. Bedankt! :muscle: